Annonsmöjligheter bortom Google och Meta

2024-09-13

Google och Meta har dominerat den digitala annonseringsmarknaden i USA sedan 2014, men en förändring börjar ta form. Plattformar som TikTok, Snapchat, Reddit och Pinterest lockar allt fler användare och erbjuder unika möjligheter för annonsörer att nå specifika målgrupper och skapa engagerande kampanjer.

Mer än 50 % av den digitala annonspengen i USA har gått till Google och Meta sedan 2014

Uno Ullvén, Mardi Gras Head of Media, inleder morgonen med att ge oss en överblicksbild av hur fördelningen mellan de största mediekanalerna ser ut idag. Under 2023 var Google den klart största kanalen, med Meta på andra plats och TV på tredje.

På vilket sätt påverkar detta oss? Att några jättar haft så tydligt övertag i flera år? Bland annat blir det dyrare att annonsera på dessa plattformar eftersom de har högre konkurrens. Men den kanske största fällan är att vi glömmer bort att det finns fler ställen våra kunder befinner sig på, där vi har chans till bättre resultat.

Men ny data börjar skvallra om att trenden är bruten. Andelen användare på Facebook har minskat och tiden vi lägger på plattformen har gått ner. Ungdomarna har gått över till andra plattformar som Snapchat och TikTok och de som föredrar Facebook utgörs till majoriteten av pensionärer.

Andra plattformar med miljontals användare

TikTok, Snapchat, Reddit, Pinterest, Roblox, LinkedIn och Threads är några exempel på andra plattformar som har miljontals användare varje dag. Felicia Christenson, medieexpert på Mardi Gras, påpekar att användare av Snapchat i snitt öppnar appen 40 gånger per dag. Per dag! Något som Uno och Felicia också lyfter är att användare på till exempel Snapchat och TikTok inte är så unga som vi tror. På Snapchat är 55 % av användarna över 25 år och på TikTok är 55 % över 24 år.

Några fördelar med Snapchat

  • Ledande plattform inom AR (augmented reality, eller förstärkt verklighet på svenska), vilket möjliggör innovativa och uppslukande annonsupplevelser som skiljer sig från mer traditionella format
  • Högt engagemang
  • Geofilter som gör det möjligt att rikta in sig på specifika geografiska områden med anpassade filter, vilket är användbart för lokala kampanjer eller evenemang

Några fördelar med Reddit

  • Specifika subreddits – Reddit är indelat i tusentals subreddits, som är specialiserade gemenskaper baserade på intressen och ämnen. Detta ger företag möjligheten att nå ut till mycket
    specifika målgrupper som redan är intresserade av ett visst ämne

  • Community-drivna konversationer – Annonsinnehåll som genererar diskussion kan bli ett hett ämne inom relevanta subreddits, vilket ökar exponeringen ytterligare

  • Ask me anything (AMA, på svenska fråga mig vad som helst) – Genom att arrangera AMA-sessioner kan företag interagera direkt med Reddit-användare, bygga förtroende och skapa medvetenhet om sitt varumärke på ett autentiskt sätt

Några fördelar med Pinterest

  • Visuell dominans – Fokus på fina bilder och inspirerande innehåll

  • Hög köpintention hos användarna

Yousef Said och Romario Mabe, våra branschkollegor och gästföreläsare från Pinterest, lyfter att användare kommer till Pinterest för att, på ett eller annat sätt, göra sitt liv bättre. 96 % av användarna är öppensinnade och har inget specifikt märke eller företag in mind och hela 71 % är redo för ett köp. Det ger oss annonsörer mängder av möjligheter. Läs mer om fördelarna med Pinterest.

Några fördelar med TikTok

  • Kraftfull FYP (for you page, eller för dig-sida på svenska)
    Låg tröskel för deltagande – TikTok erbjuder annonsalternativ som passar olika budgetar, från småföretag till stora internationella varumärken

  • Snabba trendanpassningar – TikTok är snabbt anpassningsbart till aktuella trender, vilket gör det möjligt för varumärken att delta i relevanta samtal och trender för att hålla sig aktuella och engagerande

  • TikTok är den plattform som växte mest av alla kanaler under 2023. TikTok har även identifierat en “användarloop” som går att jämföra med den klassiska köpresan. TikTok-användare använder plattformen för att både utforska en produkt och köpa den, men de återvänder också för att delta i reviews och att prata om produkten

64 % av B2B-köpare är millennials eller Gen Z

En fråga vi ofta får är om TikTok verkligen är en plattform för B2B-företag. Svaret är självklart ja! Det finns flera framgångssagor om hur klassiska B2B-företag fått enormt genomslag på TikTok. Spana till exempel in Donghua Jinlong Chemi cal Co, Clas Ohlson och Vilpe. Det som är så bra med TikTok är att du inte behöver betala en halv förmögenhet för en videoproduktion för att få en bra kampanjfilm. Det som oftast slår allra bäst och går mest viralt är de videos som är “hemmasnickrade”.

Organic + paid = sant

För att nå framgång på sociala medier är en av de viktigaste nycklarna närvaro. Både organisk och betald. Att publicera innehåll i flödet gynnar varumärkeskännedomen, din relation med kunderna och ökar trovärdigheten. Att betala för annonser driver nyfikenhet och räckvidd, ökar leads och höjer konverteringen.

Digitalt kunniga köpare förväntar sig en annan köpresa

Idag kan vi också se att köpresan har förändrats för de som är digitalt kunniga. (Vilket nästan alla är nu.) De flesta tar till flera kanaler innan de beslutar sig för att göra ett köp eftersom plattformarna fyller olika syften.

Detta ger oss flera insikter som landar ner i en trestegsraket:

Fortsatt läsning

Kontakta oss

Vill du ha hjälp med marknadsföring eller något annat som rör din digitala försäljning? Kontakta oss så pratar vi mer.