Digitalisering för grossistbolag

Tre utmaningar du behöver ta grepp om
1. Produktflöden som bara funkar
Rätt datapunkter, vid rätt tidpunkt, i rätt system. Genom systemintegrationer och automatisering kan produktinformationen uppfylla kraven i alla led – från tillverkare hela vägen till slutkund. Det sparar tid, minskar behovet av manuell hantering och minimerar risken för fel.
Det är få saker som slå känslan av sinnesro när produktdatan är komplett, uppdaterad och tillgänglig – varje dag. Grunden är ett PIM-system (Product Information Management) – ett verktyg för att hantera produktinformation på ett strukturerat sätt. När PIM och affärssystemet är integrerade och pratar samma språk får du full kontroll över all produktdata.
Och dessutom förutsättningarna för att införa digitala beställningar – eller e-handel, beroende på hur du ser på det. Det blir dessutom enklare att hantera nya krav, som det digitala produktpasset (DPP) för ökad spårbarhet. Med digital rådgivning och webbutveckling hjälper vi till att skapa en helhetslösning som bara funkar.
2. Förändrad marknad och kundbehov
Som grossist behöver du ha örat mot rälsen – och vara redo att ställa om när förutsättningarna på marknaden förändras. De aktörer som lyckas bäst är de som visar djup förståelse för slutkundens behov och snabbt upptäcker och agerar på förändringar.
Dina kunder förväntar sig en proaktiv partner de kan lita på. För att möta de nya förväntningarna krävs både kunskap och verktyg. Här kan du dra nytta av marknadsundersökningar som ger dig underlag för datadrivna affärsbeslut. Genom strategisk SEO och PR kan du dessutom påverka hur ditt varumärke uppfattas – och ta position som tankeledare i din bransch.
3. Öka försäljning genom stärkt kundfokus
Att konkurrera på pris håller sällan i längden – men att konkurrera genom kundupplevelsen är en annan sak. Ju enklare det är att handla, desto större chans att kunden faktiskt gör det. En smidig användarupplevelse (UX, User Experience) genom hela köpresan stärker kundlojaliteten. Din belöning? Ökad försäljning.
En intuitiv kundportal med personaliserade produktrekommendationer, individuella prislistor och smidig orderhantering gör stor skillnad. Kombinera det med smarta digitala verktyg som stöttar säljteamet – som när vi hjälpte Humphree att ta fram en offert-konfigurator – och låt tekniken hjälpa till med merförsäljningen. Smart!
Vill du öka ordervärdet? Genom cross-selling (att rekommendera kompletterande produkter) och upselling (att erbjuda premiumalternativ) kan du få ut mer av varje kundrelation. Med rätt digitala lösningar blir det enkelt att både köpa och sälja mer – på kundens villkor.
Fördjupa dig
Varför välja Mardi Gras?
- Helhetsleverantör inom digitala tjänster med tillgång till spetskompetens
- Strategisk och operativ stöttning inom utveckling, kommunikation och marknadsföring
- Dokumenterad erfarenhet av att hjälpa grossistföretag nå sina mål
- Vi möter dig där du är idag och hjälper dig vidare
Lösningar som passar grossister
- Produktinformation och PIM-system
- Webbutveckling, e-handel och konfiguratorer
- UX och kartläggning av kundresan
- Grafisk design och varumärke
- Organisk och betald närvaro i Google, Linkedin, Meta och Tiktok
Kontakt
Få hjälp med din digitala försäljning. Kontakta oss nu!
Case och exempel

Smarta integrationer nyckeln till framgång för KW Parts
KW Parts e-handel har över 3 miljoner produkter. För att bibehålla användarupplevelsen krävdes smarta integreringar mellan systemen.

Klassisk PR generade både publicitet och bransch-nominering
Byggbolaget MVB ville synas mer. Efter en ökad satsning på klassisk PR lyckades de mångdubblera antalet omskrivningar, förbättra sin placering på Google och bli nominerade till Nordic PR Awards.