Uppdaterad systemarkitektur och ny webbdesign för KW Parts

KW Parts är Europas ledande distributör av amerikanska bildelar. Om du frågar någon som befinner sig i deras målgrupp, är kännedomen nästintill hundraprocentig. Det är en position de har arbetat sig fram till under snart femtio år. Att vara marknadsledare är något de flesta företag eftersträvar. I fallet KW Parts är det en någotsånär ohotad position. Ingen konkurrent kommer i närheten av de drygt fyra miljoner produkter KW tillhandahåller online. Fyra miljoner! Lägg till snabba leveranser över stora delar av Europa på det, och mycket av förklaringen till framgångarna faller på plats.

Och vad kan då denna framgångssaga till kund tänkas behöva för hjälp? Jo, KW Parts behövde uppdatera delar av systemarkitekturen till nya versioner, samt göra kundupplevelsen på webbplatsen mer användarvänlig och modern.

Arkitektur av det digitala ekosystemet

Under första kvartalet 2023 fick vi uppdraget att se över det befintliga digitala ekosystemet med syftet att effektivisera flöden, optimera/utvärdera befintliga system samt se över KW Parts digitala tjänster. Allt detta för att skapa en mer framtidssäkrad arkitektur. Vi har nu ett drygt år senare implementerat en headless och modulär arkitektur som ger en mer effektiv samverkan mellan de befintliga systemen. Vi har även adderat nya tjänster och system i det digitala ekosystemet för att utveckla affären.

Denna uppdaterade arkitektur innebär att vi nu enkelt kan byta ut och lägga till nya delar i lösningen framöver, utan att hela ekosystemet påverkas eller får prestandaproblem. Affärsnyttan består i minskade kostnader för framtida utveckling och en ökad förmåga att anpassa sig till förändrade behov. Detta förbättrar KW Parts övergripande effektivitet och konkurrenskraft.

Detta ekosystem gör det möjligt för KW Parts att smidigt bygga fler e-handelsplatser med samma systemarkitektur i framtiden.

Förstudie och utveckling av befintliga system

I samband med den strategiska analysen av det digitala ekosystemet utfördes en förstudie med syfte att utreda befintliga system och flöden. Till följd av denna förstudie identifierades ett behov av att genomföra en versionsuppdatering av befintliga CMS-verktyget Umbraco. Från v.7 till v.10. Detta innebar i sin tur att all funktionalitet var tvungen att migreras till den nya kodbasen. Tack vare att båda versionerna har samma språk (dotnet mvc c#) var detta möjligt.

För att förenkla produkthantering och berikning av innehåll, förflyttades all produktberikning från Umbraco till Virto Commerce. På så vis separeras logik från frontend (CMS) till backend (e-handelsplattformen) med syfte att arbeta med en headless approach i utvecklingen. Vilket innebär ett stabilare ekosystem där varje system arbetar mer effektivt och oberoende från varandra.

Effektivisering av flöden och integrationer

För KW Parts används ERP-systemet som master för viss data, därför behövde modifiering göras även i integrationerna mot ERP-systemet. Vi har förbättrat flöden och integrationen mellan e-handelsplattformen Virto och KW Parts ERP-system. Därigenom har vi även förenklat produktadministrationen och berikningen av artiklar. Affärsnyttan resulterar i minskad administration samt ökad effektivitet.

Förenklad kundansökan och checkout

I samarbete med Briqpay har vi infört en förenklad kundansökningsprocess för nya kunder. De kan nu med ett automatiserat registreringsflöde ansöka om konto hos KW Parts, och vi har även utvecklat en ny checkout med fler betalningsalternativ. Insikter från Briqpay visar att en smidig och snabb betalningsprocess kan öka konverteringsgraden avsevärt.

Syftet med det ökade antalet betalningsalternativ samt den automatiserade kundansökningsprocessen är att minska antalet övergivna varukorgar och bortfall av potentiella nya kunder. Affärsnyttan inkluderar alltså ökad konvertering och försäljning samt kundnöjdhet.

Grafisk formgivning och designsystem

Genom att införa ett tydligt designsystem har vi standardiserat och framtidssäkrat design samt koncept för hela webbplatsen. Detta gör det enklare att skapa och underhålla en enhetlig visuell identitet.

Det förbättrar i sin tur även varumärkeskännedomen och skapar en mer professionell upplevelse för användarna. Affärsnyttan inkluderar ökad igenkänning, minskad tid för designarbete och en mer konsekvent användarupplevelse över hela webbplatsen.

Utveckling av UX och kundresan

Genom att sätta besökaren i fokus har vi gjort kundresan på KW Parts mer användarvänlig, där upplevelsen efterliknar ett B2C-flöde.

KW Parts grundstruktur har tidigare utgjorts av olika kundresor beroende på vilket sortiment du navigerar bland, vilket är ett arv av att tidigare jobbat med klassiska kataloger. Detta har KW Parts önskat komma från så mycket som möjligt och därför har ett stort fokus under resan varit att linjera upplevelsen av att handla på KW Parts. Detta inkluderar exempelvis UX- och designförändringar såsom enklare och tydligare navigering, produktlistning och produktsida.

Genom att identifiera och åtgärda friktioner i kundresan förväntas både konverteringsgraden och kundnöjdheten öka. Affärsnyttan inkluderar ökad försäljning, minskade kundavhopp och tydligare varumärkesuppfattning genom en mer tilltalande och engagerande köpupplevelse.

Ett framtidssäkrat arbete

Vi är tacksamma för det fantastiska samarbete vi har med KW Parts, samt det förtroende som vi har tilldelats i och med denna långsiktiga satsning. Lyfter man på huven, är detta en komplex lösning som tack vare en stabil arkitektur ändå ger förutsättningar att jobba agilt och skalbart. Ett gediget och framtidssäkrat arbete, med andra ord. Vi ser fram emot att fortsätta att trycka på gasen och vidareutveckla affären tillsammans med KW Parts.

Såhär säger Linda Hedberg, E-Commerce Manager på KW Parts:

"Vi hade flera utmaningar i vår komplexa lösning som ska klara av att hantera och berika ett väldigt stort sortiment åt flera e-handelsbutiker, samtidigt som lösningen är affärskritisk för vår försäljning. Tillsammans med Mardi Gras har vi nu en satt grunden för en skalbar plattform där vi kan effektivisera våra administrativa processer med ett backend som kan nyttjas för flera e-handelsbutiker. Vi har också utvecklat vår e-handel med konverteringsökande lösningar som förbättrad checkout och kundansökningsprocess. Jag är imponerad över den krossfunktionella kompetens de har samlat i ett mindre bolag, och deras inställning till att utforska, utveckla och leverera bra lösningar. Projektet har många gånger varit utmanande men tillsammans med Mardi Gras har vägen mot målet varit både glädjefyllt och lärorikt."

Om KW Parts

KW Parts är Europas ledande distributör av amerikanska bildelar, kända för sitt omfattande sortiment och snabba leveranser. Med över 50 års erfarenhet och ett utbud på mer än fyra miljoner produkter, erbjuder de högkvalitativa bildelar till kunder över hela Europa. KW Parts har byggt en stark marknadsposition genom att kombinera bred produktkunskap med effektiv logistik och utmärkt kundservice.

https://www.kwparts.com/

Vill du veta mer om e-handel? Hör av dig!

.