Mardi Gras Mornings 28 oktober: Digitala gap i B2B-företags webbnärvaro – och hur de blir tillväxtpotentialer

2025-09-09 | Fanny Runheim, Marketing Coordinator

80 procent av B2B-köparna förväntar sig att din webbplats/e-handel ger samma köpupplevelse som när de handlar privat. Bara omkring hälften av alla företag lever upp till många av de kraven. Mardi Gras presenterar 3 kritiska gap och visar på potentialen i att ta dessa gap på allvar och omsätta dem till tillväxt. Tillväxt genom att tappa färre köpredo kunder på vägen och göra dem som handlat en gång till återkommande ambassadörer.
undefined

 

Vi har ställt frågan förut: Varför ska jag som kund acceptera att privat kunna handla ett par skor på 3 klick men behöva skriva ut och fylla i ett Excel-ark för att få beställa till företaget? Om vi över huvud taget lyckas komma förbi steget att vara registrerad och godkänd för att få köpa...

Ett flertal undersökningar av B2B-kunders förväntningar säger samma sak: många företag tar inte behovet av fungerande digitala miljöer på tillräckligt stort allvar.

Den här morgonen kommer vi, tillsammans med vår partner DynamicWeb, gå igenom 3 kritiska områden för att få din webbplats att bidra till fortsatt tillväxt.

  1. Ge kunder förutsättningar att kunna göra ordentlig research på både hög nivå och i detaljerna. Annars går de till en mer transparent konkurrent.
  2. Ge möjligheten att handla enkelt och direkt. Automatiserad onboarding av nya kunder och flexibla betalmetoder förhindrar kundtapp i kassan. Precis då marknadsinvesteringen i en ny kund skulle ge avkastning
  3. Lås upp återköp, lojalitet och merförsäljning. Visst, många B2B-affärer görs bättre i ett konferensrum, men hur hanterar du att kunden vill ha en till av samma vara? Eller reservdelar till och service på det de redan köpt?

Under morgonen kommer vi, tillsammans med DynamicWeb, bjuda på fakta ur deras senaste undersökning och konkreta exempel på lösningar där företag gjort något av möjligheterna.

Från den här morgonen får du med dig:

  • Insikter kring gapen med störst potential när det kommer till det digitala stödet för er B2B-affär.
  • Ett antal case och exempel på hur företag har gjort något av att fylla gapen och driva tillväxt på köpet.

Hjärtligt välkommen!

När, var, hur

Tid: 28 oktober, 2025 kl. 07:45-09:15

07:45 Frukost och mingel (för de som deltar på plats)

08:00 Föreläsning

09:00 Diskussion och frågor

09:15 Avslutning

Plats: Digitalt eller gärna hos oss på Mardi Gras Digital, Erik Dahlbergsgatan 3 (gamla Jazzhuset), Göteborg. Närmaste hållplats är Vasaplatsen.

Anmäl dig här

Vi bjuder på frukost, så glöm inte att uppge om du har några allergier.

Mer om morgonens experter

Henrik Klintenberg

Henrik Klintenberg, digital försäljningsstrateg på Mardi Gras, har över tjugo års erfarenhet inom webb och e-handel. Under dessa år har han byggt upp fyra företag, ett skovarumärke, en konsult- och webbyrå samt en integrationsplattform från grunden. Han har även jobbat som strategisk konsult för e-handelsbyråer och e-handelschef för ett av Skandinaviens största detaljhandelsföretag. På senare år har Henrik föreläst på IHM inom e-handel, digital transformation och innovation.

Klaus Skriver

Klaus Skriver är Director Commerce Sweden på SignUp Software med fokus på DynamicWebs plattform för CMS, PIM och B2B- e-handel. Han har över tjugo års erfarenhet av digital affärsutveckling och kommersiellt ledarskap i Skandinavien. Genom åren har Klaus drivit digitala transformationsprojekt för välkända organisationer som ESSVE, Vattenfall, SAS samt det svenska och danska kungahuset. Han brinner för att hjälpa företag att växa genom moderna digitala lösningar och långsiktiga kommersiella strategier.