Mardi Gras Mornings 9 september: Potentialer och risker inom B2B-marknadsföring

2025-08-15 | Fanny Runheim, Marketing Coordinator

Det digitala landskapet förändras i snabb takt. Det driver också fram förändrade beteenden. Då är det lika viktigt att ha en solid strategi som att ifrågasätta och förändra taktiken trots att det känns krångligt. Vi ger dig våra spaningar och insikter om det senaste och hur det borde påverka din marknadstaktiska planering inför hösten såväl som inför 2026.
undefined

 

Att vi tar med vårt konsumentbeteende till jobbet tänker vi inte är någon uppseendeväckande nyhet. Därför måste vi ta höjd för det, också i den digitala B2B-affären, eller i sälj och marknadsföring beroende på hur du ser det. Vi ser att flera undersökningar indikerar att kundupplevelsen inom B2B påverkas av många fler saker än priset. Värderar man sin arbetstid finns det ju till exempel vettigare saker att göra än att stöka med dåliga gränssnitt, vilket sannolikt också är ett skäl till varför AI-systemen får en sådan oerhörd genomslagskraft. De förenklar för oss och sparar tid. Vi hoppas att du har styr på din marknadsstrategi. Den 9 september bjuder vi istället på ett antal spaningar som påverkar taktiken:

  • AI driver upp volymen av innehåll i de sociala kanalerna. Hur når du då igenom?
  • Zero Click Strategy – Googles svar på minskade sökvolymer. Hur påverkar det budgeten för SEO och SEM?
  • Gruppen som fattar beslut om din B2B-affär är nu i snitt uppe i 10 personer. Vilka förändringar i taktiken för din targeting behövs då?
  • För 81 procent av dina offerter har kunden redan en favoritleverantör. Hur se du till att det är du?
  • I B2B-affären är 70 procent av köpresan redan gjord när kunden tar kontakt med en säljare. Hur ofta blir du bortvald utan att veta om det? Och vad kan du göra åt det?

Hjärtligt välkommen!

När, var, hur

Tid: 9 september, 2025 kl. 07:45-09:30

07:45 Frukost och mingel

08:00 Föreläsning

09:00 Diskussion och frågor

09:30 Avslutning

Plats: Digitalt eller gärna hos oss på Mardi Gras Digital, Erik Dahlbergsgatan 3 (gamla Jazzhuset), Göteborg. Närmaste hållplats är Vasaplatsen.

Mer om morgonens experter

Simon Syrén

Simon Syrén är Creative Director och hjälper kunder att välja rätt marknadsstrategi, men också taktik. Han har ett stort intresse för vad forskning och undersökningar säger är vägen till effektiv marknadskommunikation.

Isabelle Nyberg

Isabelle Nyberg rådger kring uppsättning och genomförande av innehållsstrategier på bland annat sociala medier. Hon är en av våra mest uppskattade kreatörer med ett skarpt öga för samspelet mellan text och design.

Henrik Björklund

Henrik Björklund är VD för Mardi Gras, men jobbar dagligen med affärsstrategiska frågor ihop med våra kunder. Henrik har också lång erfarenhet av att utveckla den digitala B2B-affären och av LinkedIn som verktyg för både sälj och marknadsföring.

Anmäl dig här

Vi bjuder på frukost, så glöm inte att uppge om du har några allergier.