Varför ska företag genomföra undersökningar?

2025-07-24 | Katarina Åkesson, Account Director Insights

När beslut baseras på data i stället för magkänsla blir det enklare att välja rätt väg framåt. Genom undersökningar får du insikter som hela organisationen kan enas kring och som minskar risken för felprioriteringar, olika riktningar eller satsningar som inte ger resultat. Mardi Gras Account Director Insights, Katarina Åkesson, förklarar hur datadrivet arbete skapar trygghet och träffsäkerhet i både kommunikation och affärsstrategi.

Läs hela intervjun (transkription)

Katarina Åkesson: ...istället för att låta magkänslan – som kan drivas av olika personer och kan ge olika inriktningar – styra. För det är ju kanske inte så att man har samma magkänsla i en organisation.

[Introduktion]

Jag heter Katarina Åkesson och jag jobbar som insiktschef – Account Director Insights. Jag jobbar framförallt med strategifrågor och undersökningar.

Hur hör kommunikation och undersökningar ihop?

Katarina Åkesson: Kommunikation har både ett kortsiktigt och ett mer långsiktigt mål. Vad gäller det kortsiktiga målet så handlar det om att skapa till exempel klick, konverteringar eller köp. Då handlar det oftast om att budskapet ska träffa rätt. En undersökning kan bidra till att titta på att man har ett budskap som målgruppen förstår och som leder till en action som man vill göra. Sedan handlar det också om den mer långsiktiga, varumärkesbyggande kommunikationen där man vill skapa förtroende, lojalitet till varumärket. Där är det viktigt att förstå målgruppen så att man också där kan träffa rätt i sin kommunikation.

Vad är fördelarna med att genomföra undersökningar?

Katarina Åkesson: Data ger ett mer välgrundat beslutsunderlag som man verkligen kan lita på. Genom att använda data riskminimerar man också. Det finns research som man kan titta på. Genom data får man ett beslutsunderlag som en hel organisation eller ledningsgrupp kan ställa sig bakom istället för att låta magkänslan – som kan drivas av olika personer och kan ge olika inriktningar – styra. För det är ju kanske inte så att man har samma magkänsla i en organisation.

Hur ska företag förhålla sig till sin magkänsla?

Katarina Åkesson: Kombinationen är ju det som ger den action som man kan ta. Att man får ett dataunderlag och att det man göra med datan, den action man tar, bygger på den magkänsla man har. Sedan är magkänslan också någonting som kan skapa ett underlag till att samla in data – genom en undersökning eller genom att titta på egen data som man har – för att komma vidare. Kombinationen är det viktiga. Man kan inte leva på bara det ena beslutsunderlaget. Man måste ha båda!

Vill du genomföra en undersökning? Kontakta oss så pratar vi mer.