Varför ska företag ha en innehållsstrategi?
2025-06-19 |
Läs hela intervjun (transkription)
Isabelle Nyberg: ...och sedan är ju också en innehållsstrategi avgörande för att säkerställa att du faktiskt pratar med hela din målgrupp och inte missar någon.
[Introduktion]
Jag heter Isabelle Nyberg och jobbar som innehållsstrateg.
Vad innebär en innehållsstrategi?
Isabelle Nyberg: En innehållsstrategi förklarar hur, var, när och vilka man ska nå med sin kommunikation. Så det är egentligen grunden för en effektiv marknadsföring i sociala medier, skulle jag säga. För genom att du har koll på de här sakerna kan du också jobba strukturerat och konsekvent med din innehållsproduktion och det underlättar så otroligt mycket. Det gör att man kan jobba mycket mer tidseffektivt och också mycket mer resursvänligt.
Vad är bra innehåll?
Isabelle Nyberg: Jag skulle säga att bra innehåll skapar värde för mottagaren. Alla är ju på sociala medier av olika anledningar. Vissa är där för att man letar efter inspiration, vissa är ute efter mer utbildande innehåll och vissa vill bara ha underhållning eller använder det mer som ett tidsfördriv. Gör man innehåll utifrån de här tre aspekterna, ja då skapar du med största sannolikhet innehåll för hela målgruppen.
Hur ska B2B-företag tänka kring innehåll?
Isabelle Nyberg: Det är ganska intressant det där, för traditionellt så har ju B2B ansetts vara mer rationellt och mindre känslostyrt än vad B2C är, men idag har de gränserna suddats ut. Så oavsett om det är kommunikation för ett B2B- eller ett B2C-företag så är det ju fortfarande en människa bakom skärmen på andra sidan. Det är ju en egen person och den här personen är ju en helt vanlig konsument utanför arbetstid. De har samma förväntningar på jobbet som när de utforskar marknaden som privatpersoner. Oavsett om du är inköpare på ett industriföretag eller en privatperson som vill hitta rätt skruvdragare är du ju fortfarande en människa.
När är en strategi färdig?
Isabelle Nyberg: Ja, det är lätt att tro att en innehållsstrategi är något man gör en gång och sen är man färdig, men det bör snarare ses som ett levande dokument som du behöver justera och uppdatera regelbundet. Vad som funkade för ett halvår sedan kanske inte alls flyger idag. Både på grund av att algoritmerna hela tiden ändras, men också nya beteenden hos människor generellt. Därför skulle jag säga att det är alltid bra att vara lyhörd för hur innehållet presterar och våga skruva på saker och testa nytt. Vad är det värsta som kan hända egentligen?
Vill du ha hjälp med ditt företags innehåll? Kontakta oss så pratar vi mer.
Fortsatt läsning

2025-06-13 | Fanny Runheim, Marketing Coordinator
Fem ofta missade potentialer inom B2B-marknadsföring
Fem experter från Mardi Gras delar insikter om vanliga missar inom B2B-marknadsföring – från räckvidd och innehållsstrategi till AI och digital försäljning. Här är tipsen som hjälper dig skapa verklig effekt.

2025-06-10 | Fanny Runheim, Marketing Coordinator
Så blir du en bättre beställare av marknadsföring
Du behöver inte vara expert för att beställa digital marknadsföring. Men med grundläggande förståelse och tydliga förväntningar blir samarbetet både enklare och mer effektivt. Här är fem tips som hjälper dig på vägen.

Case
Ökad trafik och fler leads för Doggy med nyhetsbrevet "Valpresan"
Doggy vill fånga upp nyblivna hundägare så tidigt som möjligt. Att närma sig valpägare med gratisprov och bra valptips blev en succé.