Varför ska företag satsa på bra design?

2025-07-17 | Fredrik Ahlberk, Art Director

Bra design börjar med en genomtänkt grund, men för att verkligen nå fram krävs också att det grafiska uttrycket anpassas till sammanhanget. Mardi Gras Art Director, Fredrik Ahlberk, förklarar varför stark visuell kommunikation måste vara tydlig, funktionell och flexibel.

Läs hela intervjun (transkription)

Fredrik Ahlberk: Den ska bidra till att stärka ett budskap, en känsla eller förstå vad man vill förmedla med varumärket, produkten eller tjänsten som man erbjuder.

[Introduktion]

Jag heter Fredrik Ahlberk och jobbar som Art Director.

Vad är bra design?

Fredrik Ahlberk: Bra design? Det är så klart många olika delar, men en grund är att den är genomtänkt, anpassad för ändamålet eller sammanhanget den ska förekomma i, att den har ett tydligt, distinkt uttryck som är lätt att känna igen och förstå, och att det går att jobba konsekvent med den.

Varför är det viktigt med bra design?

Fredrik Ahlberk: Jag tänker så här: Alla som är mottagare av någon slags kommunikation är människor. Ibland är de människor på jobbet i sin expertroll som är jätteduktiga och ska ta till sig information, men ibland ligger de hemma i soffan och tittar på TV och ska ta till sig information. Därför ska man alltid försöka hålla det så enkelt, tydligt och tillgängligt som möjligt för man vet aldrig vilken situation mottagaren är i när den tar del av budskapet eller kommunikationen.

Hur ska företag använda sin design?

Fredrik Ahlberk: Givet att man har grunderna på plats och är tydlig med sin identifikation, så bör man också anpassa det grafiska uttrycket till sammanhanget där det ska visas, till exempel på sociala medier eller en banner där det går lite snabbare. Om man inte är så påkopplad är det viktigare att ha ett starkare visuellt uttryck, medans om man ska ha en lång artikel på sin egen sajt så är det viktigt att den är lättläst och tillgänglig.

Vad är fördelarna med bra och genomtänkt design?

Fredrik Ahlberk: Det är funktionellt och går att använda så att den som ska arbeta med designen förstår varför och hur den ska användas. Det bidrar till att många personer i olika roller och sammanhang kan jobba konsekvent med det. Det skulle kunna vara personer på byrån givetvis, en fotograf som ska tolka och förstå ett manér, eller en inhouse-avdelning som ska ta arbetet vidare och göra produktblad eller vad det nu kan vara, och ända ner till en säljare som ska sätta ihop en snabb PowerPoint-presentation. Har man då ett genomtänkt, distinkt och konsekvent uttryck så ökar så klart chanserna att det slår igenom i alla sammanhang över tid.Vilket är bra, så klart!

Vill du ha hjälp med ditt företags design? Kontakta oss så pratar vi mer.