Varför ska företag satsa på SEO och SEM?

2025-07-31 | Frida Krantz, Digital Media Specialist

Snabba resultat eller långsiktigt värde? Eller båda två tillsammans? Skillnaden mellan SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotormarknadsföring) handlar om mer än bara taktik. Det handlar om tid, strategi och resurser. Google Ads/SEM ger omedelbar effekt, medan SEO kräver ett långsiktigt arbete med innehåll och teknik. Se hela intervjun med Mardi Gras Digital Media Specialist, Frida Krantz, som bland annat förklarar hur företag på bästa sätt kan ta sitt SEM-arbete till nästa nivå.

Läs hela intervjun (transkription)

[Introduktion]

Affärsnytta kommer från två saker: effekt och insikt.

Jag heter Frida och jag jobbar med Google – GoogleAds och SEO – på Mardi Gras.

Vad kan företagen uppnå med hjälp av SEO och SEM?

Frida Krantz: Effekt är det många tänker på först. Det är egentligen det du får av din investering eller av den tid du lagt in på optimering: besökare till din webbplats, besökare till din butik, att din målgrupp är inne och köper saker, en ny kund. Saker som du får. Insikt är något som jag upplever att många förbiser. Här finns stor potential.

Vad skiljer SEO från SEM?

Frida Krantz: Jag brukar likna GoogleAds vid en vattenkran. När du sätter på vattenkranen får du direkt vatten från den. Det är väldigt förutsägbart. Du får resultate väldigt direkt. Om du stänger av vattenkranen, då får du inget mer vatten. SEO kan man däremot likna vid att odla någonting i sin trädgård. Det är lite mer långsiktigt. Du får arbeta lite mer. Du är beroende av omvärlden. Att du får sol och vatten till dina plantor så att de kan växa upp.

Ska företag prioritera SEO eller SEM?

Frida Krantz: Jag brukar rekommendera mina kunder att arbeta med både och tillsammans. Det finns många saker som man vinner på att arbeta med båda. Den enklaste fördelen är ju att du får chansen att synas två gånger på dina viktiga sökord. Du kan också använda insikterna som du får från det ena arbetet till det andra.

Vidare läsning: Vad är poängen med organisk räckvidd på sociala medier?

Hur ska företag ta SEM till nästa nivå?

Frida Krantz: Om du redan kör GoogleAds så rekommenderar jag att du har koll på din sökordsrapport. Det är en rapport i GoogleAds där du kan se exakt vilka sökord som har snappats upp av din annonsering. Det är ju så att när man kör annonsering i GoogleAds så sker det en matchning mellan det sökord som du har lagt in i ditt konto och de sökord som faktiskt används. Då kommer vi in på alla de här avancerade grejerna med bredmatch och exaktmatch och hur man ska tänka på det. Det kan vi ta i en annan video!

Vill du ha hjälp med SEO och SEM? Kontakta oss så pratar vi mer.