Fem insikter från Conversion Jam 2023 - Sveriges största event för CRO

2023-10-31

CRO, konverteringsoptimering (conversion rate optimization) är ett område som växt mycket under de senaste åren. Ändå är det många som inte vet vad det är. Kort sagt är CRO arbetet med att optimera webben så att besökare omvandlas till kunder. Kan något så snävt som CRO verkligen fylla upp en hel konferens? Svar: ja, definitivt. Det visade Conversion Jam i Stockholm. Här är fem lärdomar från eventet.

Efter ett uppehåll på tre år, var Conversion Jam efterlängtat. Bakom eventet står Conversionista, ett företag med lång historia som har banat vägen för CRO i Sverige. Talare var influgna från världens alla hörn, och den stora salen var fullsatt. Förväntningarna var höga – men de överträffades. Här är fem insikter som vår SEO-specialist Frida Krantz tog med sig från CJAM 2023.

1. Förespråka CRO internt i ditt företag

Simone Neeling, CRO-specialist och analytiker, berättade om ett scenario som många i publiken kände igen sig i – frustrationen när man inte blir hörd. Man kan ha världens bästa förslag på optimering av webben, väl underbyggt av data – och ändå händer inget.

Hur lyckas man få igenom sina projekt som analytiker? Hur skapar man en datadriven kultur? Simones lösning var enkel – bli kompis med utvecklarna, och involvera stakeholders i hela företaget. Utgå från deras behov. Hjälp fler i ditt företag upptäcka värdet av det du gör. Lägg energi på att prata med folk. Förstå hur deras arbetsuppgifter och mål kan uppnås enklare och/eller roligare med CRO. Då går konverteringsoptimering från "en tidskrävande, extra grej vi inte gjort innan" till "en spännande grej som kommer förbättra vår lönsamhet".

2. En bra produkt kan misslyckas genom fel positionering

April Dunford är ett superproffs inom positionering, hon föreläser runt om i världen och har skrivit flera böcker. Hon berättade om vikten av rätt kontext. En bra produkt i helt fel kontext kommer inte att lyckas, eftersom verkligheten inte lever upp till förväntningarna.

April tog upp ett exempel med ett företag som ville marknadsföra "e-post för advokater". När företaget använde ordet "e-post" fanns det en förväntan om att det skulle finnas en kalenderfunktion, vilket inte fanns. Genom att ändra sin positionering och i stället lyfta produkten som ett "samarbetsverktyg för advokater" så förändras produktens kontext. I stället för att jämföra produkten med Outlook och Gmail så kommer eventuella kunder i stället att jämföra den med Slack och Teams. Då finns en annan förväntansbild, som i detta fallet sammanföll bättre med verktygets styrkor.

3. Hjärnans begränsningar i en beslutsprocess

En konvertering, som till exempel ett köp, är i grunden ett beslut. Hur går ett beslut till rent psykologiskt? En fördjupning i detta fick vi från Kenda Macdonald, författare och byrågrundare. Kenda presenterade exempel efter exempel som alla visar att hjärnan har sina begränsningar. Även om vi försöker intala oss själva att varje beslut är logiskt, så stämmer det sällan med verkligheten. Genom att vara medveten om psykologin bakom beslutsprocessen kan vi göra det enklare för kunder att förstå vad som är speciellt med vår produkt.

Kenda uppmanade oss att inte utnyttja kunskapen för att manipulera webbplatsbesökare till köp. Det kan lyckas, men det kommer resultera i buyers remorse och en dålig känsla för kunden. Målet är att hitta användare som drar nytta av produkten, inte att lura på sin produkt till användare som inte behöver den.

4. Fallgropar när slutsatser tas från data

Dagens matigaste föreläsning hölls av Ronny Kohavi, en legend inom CRO och A/B-test. Nivån var hög när Ronny vägledde oss genom vanliga fallgropar vid analys av experiment och andra studier. Kausalitet (sambandet mellan orsak och verkan) är svårt att säkerställa och det är lätt hänt att felaktiga slutsatser dras på grund av otillräcklig data. Det är vanligt att två olika resultat påverkas av samma utomstående faktorer och att det misstolkas som att det finns en korrelation.

Studier baserade på observerad data är särskilt svåra att bekräfta. Observerad data gör det svårt att utreda kausalitet. A/B-test som kan replikeras har högre evidens, men även här finns fallgropar. CRO och A/B-test är områden som kräver stor expertis och kunskap.

5. Webbplatser är dåliga på site speed (webbplatshastighet)

Jono Alderson och Arnout Hellemans har båda lång erfarenhet inom analys, marknadsföring och SEO. Under sin föreläsning kunde de konstatera att de flesta webbplatser är dåliga på att optimera sin hastighet och att mycket görs på samma sätt som 2012… Varför? En anledning kan vara att site speed hamnar mellan stolarna, ofta finns det ingen enskild person i företaget som "äger" området. Eftersom det täcker in hela webbplatsen blir det också ett väldigt brett område (till skillnad från om det skulle påverka ett specifikt affärsområde).

Det finns mängder med studier som visar att en snabb webbplats ger bättre lönsamhet. Ändå fastnar förbättringsåtgärder ofta i backlog, och nedprioriteras gång på gång. Jono och Arnout rekommenderar att koppla ihop site speed med företagets värdeord och mål. Är till exempel hållbarhet ett mål? En snabbare webbplats ger lägre CO²-avtryck. Räkna ut din webbplats påverkan på miljön med kalkylatorn Websitecarbon.com.

Hållbarhetskommunikation – gör det ordentligt eller låt bli

Svårt men nödvändigt. Så sammanfattade en deltagare Mardi Gras Mornings #8 då vi tittade närmare på hur man kommunicerar kring hållbarhet på ett lagligt och effektivt sätt. Om hållbarhet är ett fokus för ditt företag, kolla gärna in denna artikel om hållbarhetskommunikation.

Kontakta oss

Vill du ha hjälp med din kommunikation i hållbarhetsfrågor? Kontakta oss så pratar vi mer.