Digital närvaro som inkluderar alla. Dags att satsa på tillgänglighet!

2023-10-31

Med en inkluderande användarupplevelse får du fler affärer. Stora målgrupper med stark köpkraft behöver förbättrad tillgänglighet för att bli kunder. Men alla andra användare blir också glada. Det är lite av en win-win. Eller ganska mycket. Hur uppnår du detta? Det var frågan som skulle besvaras på en välbesökt Mardi Gras Morning tisdagen den 24 oktober 2023.

Tillgänglighet är på god väg att bli nästa hållbarhet – som med tiden blivit något som ständigt finns med på agendan. Nu är arbetet med tillgänglighet på väg att göra en liknande resa. Snart behöver alla förhålla sig till det EU-direktiv som klubbades 2016 och träder i kraft på allvar 2025. Men varför vänta? 

Vi ägnade denna morgon åt att reda ut hur affären kan utvecklas genom teknisk SEO, användarupplevelsen och klarspråk – som verktyg för att öka tillgängligheten. Efter en övergripande introduktion kring nuvarande och kommande lagstiftning, levererad av Henrik Björklund, var det dags för Einar Yamaga Korpus att prata om språklig tillgänglighet. Frida Krantz avslutade sedan med sitt perspektiv på tillgänglig webb.

Affärer för alla

Att inkludera så många som möjligt är att öppna för affärer med – alla! En webbplats som är intuitivt tillgänglig, som inte tar för lång tid att ladda och som använder ett språk som de allra flesta förstår blir på ett uppenbart sätt demokratisk. Det tilltalar många – och avskräcker nog ingen.

Morgonen ägnades åt följande frågeställningar:

  • Varför är webbplatsens hastighet viktig?
  • Hur kan jag med teknisk SEO förbättra tillgängligheten? 
  • Hur ska jag tänka när det gäller bilder på webbplatsen?
  • Vad är viktigt att tänka på i fråga om webbstruktur?
  • Vilken roll spelar UX-design för tillgängligheten? 
  • Hur kan ett språk som inte är krångligt utveckla min affär?

Vårdat, enkelt – och begripligt!

Einar Yamaga Korpus talade under morgonen framför allt om klarspråk. Paragraf 11 i Språklagen från 2009 brukar kallas klarspråksparagrafen och innehåller följande centrala formulering: Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.

Därefter följde en redogörelse för vad, i tur och ordning, vårdat, enkelt och begripligt egentligen är för något. Det vårdade språket handlar först och främst om att skriva korrekt. Detta borde naturligtvis vara en hygienfaktor, och därmed också den minst intressanta aspekten av klarspråk. Men viktig.

Att skriva enkelt är viktigare. Ibland är det svårt att undvika långa ord, men ofta går det faktiskt. Detsamma gäller meningarna, som verkligen inte ska vara onödigt långa. Den som vill kommunicera med sin användare/läsare ska inte stänga ute delar av sin publik med onödigt krångligt språk. Det är att maktmissbruka med språk. Den som i stället vill nå fram gör klokast i att ha en mer demokratisk approach till sitt eget skrivande.

Och så det här med att skriva begripligt. Det är ungefär synonymt med att skriva med användaren i åtanke. Hela tiden. Se till att vägleda läsaren genom såväl kortare som längre texter. Med tydliga sambandsord som eftersom, därför att, på grund av och sedan, för att ta några exempel, visar du hur texten hänger ihop. Och när du dessutom använder underrubriker som visar vad textens olika delar handlar om, har du gjort en insats för att ge användarna en begriplig text. Snyggt. Demokratiskt. Tillgängligt.

Läs mer: Kommunikation ska vara tillgänglig. Annars är det inte kommunikation.

Tillgänglig webb är bättre för alla

Frida Krantz ägnade sin del av morgonen åt att berätta om tillgänglig webb. Många förknippar uttrycket "tillgänglig webb" med att optimera webbplatsen för en liten grupp människor med funktionshinder. Men sanningen är att personer som upplever hinder i vardagen är en större grupp än så. Hinder kan påverka olika sinnen - syn, hörsel, tal, motorik och/eller kognition. Hinder kan också gå över rätt snabbt, eller utvecklas, eller i stort sett hålla sig permanenta.

Det blir tydligt om man t ex zoomar in på olika hinder som påverkar motorik:

  • Ett permanent hinder kan vara att man saknar en arm
  • Ett tillfälligt hinder kan vara att man brutit armen
  • Ett situationsberoende hinder kan vara att man har händerna fulla eller bara en hand tillgänglig, exempelvis om man bär på sitt barn

Tillgänglighet är alltså något som väldigt många drar nytta av. När du förbättrar tillgängligheten på din webbplats förbättrar du upplevelsen för alla!

Varför tillgänglighet på webben?

En tillgänglig webbplats minskar hinder, friktion och irritation. Du får bättre avkastning på dina investeringar, nöjdare användare, och en chans att ranka högt i Google. Om du inte har en tillgänglig webbplats, så kommer eventuella kunder välja dina konkurrenter i stället.

På webben blir lojalitet mer och mer av en bristvara. Det är enkelt att lämna en sajt om man får en dålig upplevelse. Man kanske stör sig på popups, autospelande videos, formulär som inte fungerar, eller något annat. På så vis är tillgänglighet nära sammankopplat med UX - användarens upplevelse.

När blir dålig UX ett problem?

En negativ upplevelse är dålig för ditt varumärke och för din försäljning. För att hitta punkter där din webbplats brister kan du t ex använda verktyg som Hotjar, eller lägga upp snabba enkäter direkt på webbplatsen. 

Vill du ha en djupare förståelse för hur din målgrupp upplever din webbplats? Då rekommenderar vi en kombination av djupintervju och att filma hur en användare löser olika uppgifter på din webb. Vi på Mardi Gras hjälper till med kvalitativa och kvantitativa undersökningar.

Teknisk SEO tillgängliggör ditt innehåll

SEO, sökmotoroptimering, har som främsta syfte att driva in relevant trafik till din webbplats. Användare som förhoppningsvis blir till kunder, tack vare ditt hjälpsamma innehåll. Men för att innehållet ska ha en möjlighet att visas upp i Google måste teknisk SEO vara på plats. Teknisk SEO är en hygienfaktor. Ett första steg inom SEO.

Två viktiga områden inom teknisk SEO är webbplatshastighet och webbstruktur. Din webbplats behöver ladda snabbt, och din webbplats trädstruktur behöver vara enkel och logisk. Får du koll på dessa två delar har du kommit väldigt långt i att göra din webbplats tillgänglig - för sökmotorn, och för användaren.

Testa webbhastighet och mobil upplevelse

Använd Googles verktyg Pagespeed Insights för att ta reda på hur din webbplats presterar i hastighet. Du får en rapport med förslag på optimering utifrån flera viktiga mätvärden. Rapporten använder ett väldigt tekniskt språk, kanske behöver du en utvecklare för att "översätta". 

Vill du ha en mer övergripande bild av din webbplats utifrån teknisk SEO? Det är gratis att registrera sin webbplats på Google Search Console. Här kan du felsöka flera tekniska problem. Det finns också flera gedigna SEO-verktyg som är bra att använda vid en djupare analys. Exempel på det är Semrush, Screaming Frog, Ahrefs och Sistrix.

Tillgänglighet är en fråga om demokrati

Tillgänglighet är i grund och botten en fråga om demokrati. I ett fungerande, demokratiskt samhälle har alla tillgång till byggnader, kommunikation, tjänster och produkter på lika villkor. Där är vi inte riktigt än som samhälle, men ambitionen finns. Viktigt! 

På Mardi Gras bidrar vi med det vi kan för att komma en liten bit närmare målet. Vårt strå till stacken är tillgänglig kommunikation. Enligt oss är det den enda sortens kommunikation värd namnet.

Behöver du hjälp på vägen? Som fullservicebyrå kan vi på Mardi Gras vara med och stötta i flera led. Innehåll, utveckling, design, varumärke - you name it. Vi utgår från dina behov. Tveka inte att höra av dig!

Missa inte nästa Mardi Gras Morning, anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Kontakta oss

Vill du ha hjälp med din digitala närvaro? Kontakta oss så pratar vi mer.