Mardi Gras Mornings 27 januari: Från regelkrav till konkurrenskraft

2025-12-18 | Fanny Runheim, Marketing Coordinator

Ordning på produktinformationen är idag en affärskritisk fråga. När företag har kontroll på sin produktdata skapas transparens, stärkt kundförtroende och nya affärsmöjligheter. Samtidigt läggs grunden för att möta EU:s kommande krav. Denna morgon visar hur strukturerad produktinformation kan användas som ett konkret verktyg för konkurrenskraft!

Hur strukturerad produktdata skapar transparens, kundförtroende och affärsnytta

Ecodesignförordningen (ESPR) – EU:s nya förordning för hållbara produkter – och Digital Product Passport (DPP) – ett verktyg inom ramen för ESPR – förändrar kraven på hur produkter ska dokumenteras, följas upp och kommuniceras genom hela värdekedjan. Det kommer ställa krav på betydligt bättre kontroll på din produktdata än tidigare. Kraven är dock inte det intressantaste, utan affärsmöjligheterna som finns i konsekvenserna – transparens, ökat kundförtroende och stärkt position på marknaden. Genom att ha koll på värdekedjan och produktrelaterad data kan du vinna nya affärer. På scenen denna morgon kombinerar vi perspektiv som sällan möts i samma rum!

Välkommen till en intensiv morgon med fokus på hur lagar och regler kring hållbarhet, rätt utnyttjade, kan skapa affärsmöjligheter och stärka konkurrenskraften. Vi fokuserar på hur du tar dig igenom den oundvikliga administrationen så smidigt som möjligt. Vi visar hur effektiva processer och smarta digitala strukturer gör det möjligt att samla, kvalitetssäkra och använda produktdata som stöd för affären.

Konkret får du med dig:

  • En uppdatering om läget kring EU:s nya produkt- och hållbarhetskrav – vad vet vi och vad vet vi inte. Hur kan vi börja gå i en riktning som kommer linjera med framtida krav.
  • Hur strukturerad produktdata kan byggas upp och flöda genom köpresan. Och vem skall göra jobbet?
  • Spårbarhet, certifiering och kvalitet i kombination – säkrad för såväl granskning som kundkrav
  • Data som storytelling – så skapar transparens trovärdighet, kundvärde och konkurrenskraftHjärtligt välkommen!

När, var, hur

Tid: 27 januari, 2026 kl. 07:30-09:30 (OBS extra 15 min inlagda)

07:30 Frukost och mingel

08:00 Föreläsning

09:20 Diskussion och frågor

09:30 Avslutning

Plats: Digitalt eller gärna hos oss på Mardi Gras Digital, Erik Dahlbergsgatan 3 (gamla Jazzhuset), Göteborg. Närmaste hållplats är Vasaplatsen.

OBS! Det här eventet går både att delta i på plats och på distans. Antalet platser är begränsat så anmäl dig så fort du kan, dock senast den 20 januari.

Vi bjuder på frukost till dig som är på plats! Glöm inte att uppge om du har några allergier.

Mer om morgonens experter

  • Linda Andrén, Andrén Advisory bidrar med industriell erfarenhet och expertis inom affärsstrategi samt hur EU-regelverk kan stärka processer och datakvalitet. De hjälper organisationer att framtidssäkra sin hantering av produktdata och omvandla den till nya affärsmöjligheter.

  • Sofia Öberg är vd och ägare till Öbergs miljö- & kvalitetskonsult är experter inom miljö, spårbarhet, certifiering, kvalitets- och hållbarhetsstruktur. Öbergs hjälper företag att säkerställa att produktdata är korrekt, verifierbar och redo för kontroll, dokumentation och hållbarhetskrav.

  • Roberto Rufo Gonzalez är forskare men också grundare till Consupedia. Consupedia hjälper företag inom mat, mode, hem och beauty att förvandla produktdata till affärsrelevant hållbarhetsinformation. Genom att koppla ingrediens- och produktsammansättning till tydliga hållbarhetsmått skapar Consupedia pålitlig, jämförbar produktdata som kan användas i beslutsfattande, rapportering och kundkommunikation.

  • Cheng Fong är Tech Lead på Mardi Gras och expert på systemarkitektur och hur produkt- och hållbarhetsdata kan organiseras för att sedan kunna presenteras och kommuniceras för kunder på ett attraktivt och trovärdigt sätt.

  • Henrik Björklund, vd på Mardi Gras håller ihop och leder oss igenom morgonens program.

Anmäl dig här