Mardi Gras Mornings 28 november: Kundresan B2B. Vad skiljer den från konsumentens kundresa?

2023-11-02

B2B och B2C har olika kundresor, men det finns både likheter och skillnader. Vi presenterar ett strukturerat arbetssätt för hur du driver tillväxt inom B2B med både marknadsföringen och säljorganisationen som verktyg.

Det här eventet har redan ägt rum.

Varje B2B-företag består av människor. I sin affärsutveckling och problemlösning tar de med sitt konsumentbeteende in i bolagets upphandling av produkter och tjänster. Människor som dessutom agerar i grupper där vars och ens profession och därmed perspektiv ska tillgodoses. Det är ju gruppen som helhet som ska besluta att affären ska landa hos just er.

Hur göra för att lösa ut detta? För att hitta en struktur i arbetet med att driva den idag rätt komplexa processen kring marknadsföring och försäljning? Svaret: En anpassad modell för kundresan/customer journey är ett viktigt verktyg. Den här morgonen visar vi hur vår modell för kundresan ser ut och fungerar. Vi pekar också ut skillnader mellan kundresearbetet B2B jämfört med B2C. Därtill visar vi på effekten av detta i konkreta exempel.

Konkret kommer du härifrån med kunskaper om

  • Vad som skiljer ett kundresearbete B2B jämfört med B2C – och varför detta blir allt viktigare för effekten av era marknadsföringsinsatser.
  • Hur du kan resonera för att hitta rätt nivå av komplexitet för att balansera och få effekt – utan att göra det helt ohanterligt i den interna organisationen.
  • Konkreta exempel på vilka effekter det ger på till exempel hur en webbplats byggs upp och fylls strukturellt.
  • Varför webbplatsen, navet i dagens digitala kommunikation, förtjänar mer kärlek än “lite snyggt och fint”. 
  • Reda ut vad som skiljer en “Horizon Scanner “ från en “Hunter” och varför det är viktigt för er fortsatta tillväxt.

Vi tror att du går tillbaka till jobbet och tittar på er marknadskommunikation med nya ögon efter den här morgonen.

❤️ välkommen!

När, var, hur

Tid: 28 november, 2023 kl. 07:30-09:00

07:30 Frukost och mingel

07:45 Föreläsning

08:45 Diskussion och frågor

09:00 Avslutning


Plats
: Mardi Gras Digital, Erik Dahlbergsgatan 3 (gamla Jazzhuset), Göteborg. Närmaste hållplats är Vasaplatsen.

Det här eventet går endast att delta i på plats. Antalet platser är begränsat så anmäl dig så fort du kan. 😊

Mer om morgonens föreläsare

Mer om Henrik Björklund

Henrik är Mardi Gras vd och hjälper kunder att, utifrån sina affärs- och tillväxtmål, definiera och förtydliga kommunikationsbehov för att tillsammans med organisationen i övrigt hitta vägar att lösa ut dem. Han har en förmåga att bryta ner i detalj och bygga ihop till en helhet för att verkligen hitta strategier som ger effekt för kundens affär.

Mer om Jennie Eriksson 

Jennie är innehållsstrateg och ansvarar för att sätta rätt struktur och strategi för att Mardi Gras kunders webbplatser ska bli så framgångsrika som möjligt. Hon agerar också copywriter (på både svenska och engelska) och webbredaktör, samt utbildar våra kunder i olika CMS (content management system).