Mardi Gras Mornings 4 mars: Hög tid att få koll på EU:s Digital Product Passport

2025-02-03 | Henrik Björklund, Affärsstrateg och VD

Europeiska unionens nya hållbarhetslagstiftning revolutionerar kraven på hur varumärken, tillverkare och distributörer skapar spårbarhet och transparens kring de varor de säljer, genom hela produktens livscykel. Vi ger dig förutsättningarna och hur ni kan tänka för att ta tag i frågan.

Anmälningstiden till det här eventet har gått ut.

Lagstiftningen bakom det digitala produktpasset (DPP) syftar till att ge konsumenter bättre verktyg för att fatta informerade beslut genom hela produktens livscykel – från inköp och användning till reparation, återanvändning och slutligen återvinning eller kassering. Målet är att säkerställa både överblick över och tillgång till relevant information. Tidsramen är pressad, då vissa företag kan påverkas av DPP redan 2026.

Under morgonen kommer du få en inflygning i hur regelverken ser ut och vilka krav som ställs. På plats har vi Fredrik Clason från Nilörn, ett företag som inom klädindustrin arbetar med produktinformation både inuti och utanpå plaggen. Nilörn har kommit långt i de här frågorna och har en digital tjänst specifikt för varumärken inom modeindustrin.

Med oss har vi också Lars Byg Holm från e-handelsplattformen DynamicWeb. Lars ger oss insikter om och exempel på hur man med hjälp av ett produktinformationssystem (PIM) kan åstadkomma följsamhet med regelverken genom att centralisera, automatisera och anpassa hanteringen och distributionen av produktdata.

Konkret får du med dig:

  • Grunderna i vad DPP ställer för krav på dig som varumärke och tillverkare
  • Hur du skapar och förvaltar skalbar produktinformation för hela livscykeln
  • Hur du kan använda PIM-system som verktyg för regelefterlevnad
  • Exempel på hur DPP kan bidra till ökade intäkter

Hjärtligt välkommen!

Vidare läsning: Det digitala produktpasset (DPP) – en ny era för hållbar produktinformation

När, var, hur

Tid: 4 mars, 2025 kl. 07:45-09:30

07:45 Frukost och mingel

08:00 Föreläsning

09:00 Diskussion och frågor

09:30 Avslutning

Plats: Digitalt eller gärna hos oss på Mardi Gras Digital, Erik Dahlbergsgatan 3 (gamla Jazzhuset), Göteborg. Närmaste hållplats är Vasaplatsen.

OBS! Delar av eventet genomförs på engelska.

Kostnad: Det kostar inget att delta i eventet.

Mer om Lars och Fredrik

Lars Holm Byg

Lars Holm Byg är Product Manager på DynamicWeb och har mer än 10 års erfarenhet av att vägleda B2B-företag inom teknikdriven affärsutveckling. Lars är specialiserad på produktdata och e-handelsprocesser och erbjuder praktiska lösningar för efterlevnad och styrning.

Fredrik Clason

Fredrik Clason har varit en del av Nilörn sedan 2007 och har en bakgrund inom försäljning och marknadsföring, med affärsutveckling som en central del av sitt arbete. Fredrik arbetar nära både kunder och ledningsgruppen för att identifiera möjligheter som driver affärstillväxt, utveckla marknadsmöjligheter och stärka kundrelationer.