Marknadsplatser är framtiden för digital handel

Marknadsplatser är egentligen ingen ny grej. De har funnits sedan människor började handla med varandra. Vad som är nytt är att marknadsplatserna har blivit digitala. Och budskapet från morgonens föreläsare Martin Kössler och Henrik Klintenberg var glasklart: Frågan är inte OM du ska satsa på digitala marknadsplatser, frågan är NÄR.

Att svenska e-handlare tvekar har sina skäl

"I Sverige är vi lite efter många andra delar av världen," säger Martin Kössler. "Till exempel Sydkorea ligger väldigt långt framme. Där sker redan 96 procent av all handel via marknadsplatser."

En digital marknadsplats ger dig möjlighet att exponera ditt varumärke för nya marknader och hitta nya kunder utan att du behöver lägga pengar på att driva trafik. Så varför tveka?

De flesta e-handlare som är tveksamma till att börja sälja på marknadsplatser är rädda för att förlora kontrollen över brand, pris och produkt visar det sig. Men det behöver man inte vara, menar Henrik Klintenberg.

"Den invändningen har tappat sin tyngd," säger han. "Gör man det rätt, med en genomtänkt strategi och smarta integrationer kan man skapa en enhetlig upplevelse i alla sina kanaler. Många e-handlare som börjar sälja på marknadsplatser märker till och med att trafiken till de egna kanalerna ökar eftersom det är vanligt att köparna klickar sig vidare från marknadsplatsen till varumärkets webbplats."

Läs mer: Unified Commerce hjälper dig uppfylla kundens förväntningar – även inom B2B

Börja stegvis, jobba agilt och ta hjälp

Så ska vi hoppa över den egna webbshopen helt? undrar du kanske. Nja, det beror på, är Martin och Henrik eniga om. Är du ett mycket etablerat och välkänt varumärke kan det funka. Är du ett mindre känt varumärke kan det vara en riktigt dålig idé.

Att börja stegvis och jobba agilt är deras rekommendation. Och att ta hjälp, för det finns gropar som det är onödigt att falla i.

"Det finns en del legala aspekter som man måste ha koll på för att skydda sitt varumärke," säger Martin Kössler. Till exempel EU:s nya konkurrensregler för vertikala avtal som trädde i kraft i juni 2022.

"Och de tekniska förutsättningarna måste finnas. Annars blir det svårt att få upplevelsen sömlös," avslutar Henrik.

Nästa Mardi Gras Mornings handlar om hållbarhet

Nästa Mardi Gras Mornings äger rum tisdag 9 maj och då kommer Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå till oss för att prata hållbar kommunikation om hållbarhet. Missa inte det!

Börja sälja på marknadsplatser

Vill du börja sälja på digitala marknadsplatser? Hör av dig så berättar vi mer.

Missa inte nästa Mardi Gras Morning, anmäl dig till vårt nyhetsbrev!