Inom marknadsföring måste du, liksom i övriga livet, så för att få skörda. Ofta krävs det målmedvetet arbete över lång tid för att få med sig alla viktiga delar. Eftersom olika kanaler har olika styrkor så behöver du därför arbeta med dem parallellt och det är här minnesmodellen PESO kommer in.
Maximera din räckvidd med PESO-modellen
2024-05-13
PESO - Paid, Earned, Shared, Owned
PESO kan vara värt att ta en extra titt på. Akronymen står för Paid (betald), Earned (förtjänad), Shared (delad) och Owned (ägd) exponering. Modellen kan ge dig både bättre överblick över kanalval, ökad räckvidd, mer relevans och mer pengar.
Varje kanal har sina styrkor och utmaningar så därför måste du inkludera olika kanaler i din marknadsplanering. Till exempel är en av fördelarna med betald annonsering garanterad räckvidd men utmaningen är att användare har blivit allt mindre benägna att klicka på just annonser. Inom förtjänad exponering har du högre trovärdighet men ingen garanterad spridning. Det är därför mixen mellan de följande fyra delarna av PESO behövs. De har olika funktion.
Lägg därför tid och pengar på varje delområde och tänk på att vara tydlig i företagets profil, vara konsekvent och ha en samstämmighet mellan kanalerna. Då kan du uppnå synergieffekter.
1. Paid (Betald)
Betald annonsering innebär den exponering som du själv betalar för och den ger garanterad räckvidd. Paid inkluderar både traditionell reklam såsom annonser i tryckta medier, TV-reklam, bio och radio men även online-annonser och sponsrat innehåll.
För att maximera din digitala närvaro med betald exponering kan du använda riktad annonsering i sociala medier såsom Facebook, Instagram, TikTok och LinkedIn, för att nå specifika målgrupper. Du kan även använda influencers (influencer-marketing) för att öka intresset för ditt erbjudande eller annonsera på YouTube.
En annan väg är att investera i Google Ads (sökordsannonser) för att synas högre upp i sökresultaten när någon “Googlar”. Då når du potentiella kunder när de söker efter produkter eller tjänster som är relevanta för dem just då. Det kallas även SEM (Search Engine Marketing), eftersom det trots allt finns fler sökmotorer än Google. Förslagsvis kombinerar du flera typer av betald annonsering och fortlöpande optimerar din webbplats (SEO).
2. Earned (Förtjänad)
Förtjänade kanaler är platser där andra människor, media eller organisationer väljer att prata om ditt varumärke, din produkt eller tjänst - utan att du betalar för det. Det skapar trovärdighet därför att någon annan går i god för dig. Förtjänad exponering kan få stor spridning och kan därför vara kostnadseffektivt. Men det finns inga garantier. Därför är det ett komplement till Paid-annonsering.
För att få förtjänad exponering kan du skapa innehåll som inspirerar till diskussion, engagemang och delning. Det kan vara; ett pressmeddelande (berätta om invigningar, nya produktlanseringar, framsteg inom företaget eller dylikt) som leder till artiklar eller tv-/radioinslag, positiva recensioner av användare eller när influencers och bloggare sprider ditt innehåll gratis.
Fokusera på att skapa högkvalitativt och unikt innehåll som inspirerar till naturlig delning och publicitet. Arrangera evenemang som fångar uppmärksamheten och samarbeta gärna med andra företag, organisationer eller branschaktörer för att dra nytta av varandras nätverk och resurser. Att skapa minnesvärda och delningsvärda ögonblick ökar chansen till uppmärksamhet och exponering i förtjänade kanaler.
3. Shared (Delad)
Shared handlar om att få innehåll att bli delat av andra - att spridas. Shared påminner mycket om förtjänad exponering, eftersom det bygger på trovärdighet. Men det är ett område som tillkommit just för att sociala medier finns. Om du kan få personer att dela det du lagt ut så blir de mer engagerade i ditt varumärke automatiskt.
Exponeringen betyder alltså att innehållet sprids organiskt genom delningar, gillanden och kommentarer på sociala plattformar och i andra digitala kanaler. Lägg tid på att lära känna målgruppen och leverera värdefullt, underhållande eller inspirerande material som väcker intresse hos din målgrupp.
Det kan vara tävlingar, utmaningar eller kampanjer där dina följare kan delta genom att sprida inlägg, tagga vänner eller skapa eget innehåll. Tävlingar kan skapa en känsla av spänning och uppmuntrar till delning bland deltagarna. Lägg även ut användbara tips, guider och “Hur-man-gör-inlägg” som är relevanta för din målgrupp och ditt varumärkesområde. Att bjuda på värdefullt och praktiskt innehåll kan göra att användarna känner sig mer motiverade att sprida det vidare i sina egna nätverk.
4. Owned (Ägd)
Med ägd exponering menas innehåll och kanaler som som du har full kontroll över; webbplatser, blogg, e-postlista, företagets profiler i sociala medier och på YouTube. Många kunder besöker både ett företags webbplats och sociala kanaler inför ett köp. Därför är det viktigt att plattformarna är i ordning och att alla eventuella kundfrågor besvaras. I dessa ägda kanaler har du möjlighet att helt styra bilden av dig själv och driva en linje.
Fokusera på att skapa relevant och värdefullt innehåll för att bygga förtroende och relationer med din målgrupp. Uppdatera webbplatsen regelbundet och dela företagsnyheter, kundberättelser, branschnyheter, expertinsikter, tips och råd. Använd e-postmarknadsföring och sänd ut nyhetsbrev med erbjudanden, eventinbjudningar och annat innehåll som är relevant för målgruppen. Skapa och uppdatera företagets profiler på sociala plattformar såsom Facebook, Instagram, TikTok och LinkedIn. Dela innehåll som engagerar följarna och var noga med att svara på kommentarer.
Sammanfattningsvis är PESO bra för att minnas att agera inom flera relevanta områden. Kanalerna hjälper varandra och samspelar eftersom de har olika styrkor och olika utmaningar. När den ena står för förtroende så står en annan för räckvidd.
Så genom att integrera alla fyra komponenterna av PESO i marknadsföringsstrategin kan du maximera din digitala närvaro och skapa en kraftfull och sammanhängande kommunikation, som engagerar din målgrupp på rätt sätt. Lycka till!
Fortsatt läsning
Klassisk PR generade både publicitet och bransch-nominering
Byggbolaget MVB ville synas mer. Efter en ökad satsning på klassisk PR lyckades de mångdubblera antalet omskrivningar, förbättra sin placering på Google och bli nominerade till Nordic PR Awards.
Kaffefestivalen nådde miljonpublik genom rikstäckande media
Nordic Coffee Fest satsade på traditionella medier. Resultatet blev ett slutsålt event och uppmärksamhet i både radio och TV.
Vad är poängen med organisk räckvidd på sociala medier?
Betald räckvidd är bra och trots att tidigare metoder inte är lika effektiva för organisk, ska du inte ge upp hoppet.
Kontakta oss
Vill du ha hjälp med marknadsföring eller något annat som rör din digitala försäljning? Kontakta oss så pratar vi mer.