Ibland är analysen lika enkel som självklar: För att sälja samtida produkter behövs en samtida webbplats
Behov av lättillgängliga och tydliga erbjudanden mot olika målgrupper
Idun Liv är specialiserade på helt digitala försäkringslösningar för individer och grupper. Försäkringarna de utvecklar är enkla att teckna och har enligt Idun Liv själva branschens snabbaste skadereglering. Affärsidén är med andra ord inte att bara sälja försäkringar, utan att erbjuda produkter som är begripliga – trots att försäkringar rent juridiskt är allt annat än enkla. Det är på den här punkten Idun Liv sticker ut, och det ska framgå tydligt varje gång företaget kommunicerar. Webbplatsen är det enskilt viktigaste kommunikationssättet, och då behöver den visa upp den enkelhet Idun Liv står för, både visuellt och språkligt.
Enkel och tydlig navigering i samtida design tar bort friktion i köpprocessen
Idun Liv skapar och håller kontakt med sina kunder via sin webbplats, som lanserades i samband med företagets start 2014. Snart 10 år senare var det helt enkelt mer än dags att göra webbplatsen mer tillgänglig och samtida. Den ska också vara lätt att vidareutveckla om tjänster läggs till – eller om andra behov skulle uppstå.
Arbetet inleddes med att en ordentlig nulägesanalys gjordes, där hela den befintliga sajten genomlystes utifrån trafikflöden och användande. Det genomfördes också en omvärldsanalys där konkurrenters och andra intressanta och relevanta webbplatser analyserades.
På bas av de fakta och rekommendationer som framkom i förstudiearbetet togs en ny sitemap och förslag till wireframes (enkla skisser på innehållsstrukturen) fram. När vi gått igenom dem tillsammans med Idun Liv gjordes designen. I Idun Livs fall behövde den grafiska manualen kompletteras, vilket gjorde att vi fick skapa style guides för webbdesign för att kunna slutföra designarbetet.
Utvecklingen av webbplatsen gjordes med Umbraco CMS som grund och med temat Igloo som accelerator. Integrationer mot bakomliggande system för hanter
ing av kunder, köp och försäkringar implementerades likaså. När sajten var testad och klar levererades den till Idun Liv vilka själva i huvudsak adderade innehållet på den. Vi på Mardi Gras hjälpte till att utbilda dem i Umbracos Content Management System och att i efterhand SEO-anpassa innehållet som de lagt in.
Till Iduns sajt har vi utvecklat ett par specialbyggda konfiguratorer där webbplatsbesökaren enkelt kan ta reda på om han eller hon överhuvudtaget har behov av att teckna en livförsäkring – och om så är fallet, vilket försäkringsbelopp som är rimligt baserat på faktiska förutsättningar för just mig som frågar.
En plattform för fortsatt affärsutveckling
Efter lanseringen har Idun Liv en samtida och tillgänglig webbplats att använda för att kommunicera och göra affärer med fler kunder. Vi ser fram emot att få följa Iduns fortsatta utveckling med fler spännande, enkla och moderna försäkringslösningar. Försäkringar behöver uppenbarligen inte vara krångliga.
Om Idun Liv
Idun Liv grundades 2014 och är specialiserade på digitala försäkringslösningar för individer och grupper. Idun Livs ledord är enkelhet och snabbhet. Det ska vara enkelt att teckna en försäkring och skaderegleringen ska ske snabbt.
Vill du veta mer om det här projektet eller har du frågor om digital försäljning? Hör av dig?
.
Fler case
Carco byter CMS för att upprätthålla säkerheten
Carco övergick till Squarespace för att säkra deras digitala närvaro. Det resulterade i en modern plattform som framhäver deras affärsidé, expertis och teamets fantastiska dynamik.
Noggrant förarbete gav Strivo en innehållsrik och användarvänlig site
Projektet startade med ett noggrant förarbete i form av en förstudie och nulägesanalys över den befintliga webbplatsen. Resultatet blev en användarvänlig webbplats med Umbraco CMS, som trots komplexitet och mycket innehåll upplevs lättnavigerad för både redaktör och besökare.
En one-pager hjälper norska Sagene Bryggeri bygga varumärke på ny marknad
Att slå igenom på Systembolagets hyllmeter är ingen lätt match. Norska mikrobryggeriet Sagene Bryggeri vill öka varumärkeskännedomen på den svenska marknaden. Vi började med en one-pager i Squarespace.