Ibland är analysen lika enkel som självklar: För att sälja samtida produkter behövs en samtida webbplats

Varför är försäkringsbolag så krångliga? Måste det verkligen vara så svårt att förstå vad som ingår – och inte ingår! – i en försäkring? Och varför måste det ta så lång tid att få hjälp? Idun Liv arbetar stenhårt med att inte vara krångliga, svåra eller långsamma och är specialiserade på bland annat livförsäkringar. Ledstjärnorna är enkelhet, tydlighet och effektivitet.

Behov av lättillgängliga och tydliga erbjudanden mot olika målgrupper

Idun Liv är specialiserade på helt digitala försäkringslösningar för individer och grupper. Försäkringarna de utvecklar är enkla att teckna och har enligt Idun Liv själva branschens snabbaste skadereglering. Affärsidén är med andra ord inte att bara sälja försäkringar, utan att erbjuda produkter som är begripliga – trots att försäkringar rent juridiskt är allt annat än enkla. Det är på den här punkten Idun Liv sticker ut, och det ska framgå tydligt varje gång företaget kommunicerar. Webbplatsen är det enskilt viktigaste kommunikationssättet, och då behöver den visa upp den enkelhet Idun Liv står för, både visuellt och språkligt.

Enkel och tydlig navigering i samtida design tar bort friktion i köpprocessen

Idun Liv skapar och håller kontakt med sina kunder via sin webbplats, som lanserades i samband med företagets start 2014. Snart 10 år senare var det helt enkelt mer än dags att göra webbplatsen mer tillgänglig och samtida. Den ska också vara lätt att vidareutveckla om tjänster läggs till – eller om andra behov skulle uppstå.

Arbetet inleddes med att en ordentlig nulägesanalys gjordes, där hela den befintliga sajten genomlystes utifrån trafikflöden och användande. Det genomfördes också en omvärldsanalys där konkurrenters och andra intressanta och relevanta webbplatser analyserades.

På bas av de fakta och rekommendationer som framkom i förstudiearbetet togs en ny sitemap och förslag till wireframes (enkla skisser på innehållsstrukturen) fram. När vi gått igenom dem tillsammans med Idun Liv gjordes designen. I Idun Livs fall behövde den grafiska manualen kompletteras, vilket gjorde att vi fick skapa style guides för webbdesign för att kunna slutföra designarbetet.

Utvecklingen av webbplatsen gjordes med Umbraco CMS som grund och med temat Igloo som accelerator. Integrationer mot bakomliggande system för hanter

ing av kunder, köp och försäkringar implementerades likaså. När sajten var testad och klar levererades den till Idun Liv vilka själva i huvudsak adderade innehållet på den. Vi på Mardi Gras hjälpte till att utbilda dem i Umbracos Content Management System och att i efterhand SEO-anpassa innehållet som de lagt in.


Till Iduns sajt har vi utvecklat ett par specialbyggda konfiguratorer där webbplatsbesökaren enkelt kan ta reda på om han eller hon överhuvudtaget har behov av att teckna en livförsäkring – och om så är fallet, vilket försäkringsbelopp som är rimligt baserat på faktiska förutsättningar för just mig som frågar.

En plattform för fortsatt affärsutveckling

Efter lanseringen har Idun Liv en samtida och tillgänglig webbplats att använda för att kommunicera och göra affärer med fler kunder. Vi ser fram emot att få följa Iduns fortsatta utveckling med fler spännande, enkla och moderna försäkringslösningar. Försäkringar behöver uppenbarligen inte vara krångliga.

Om Idun Liv

Idun Liv grundades 2014 och är specialiserade på digitala försäkringslösningar för individer och grupper. Idun Livs ledord är enkelhet och snabbhet. Det ska vara enkelt att teckna en försäkring och skaderegleringen ska ske snabbt.

https://www.idunliv.se/

Vill du veta mer om det här projektet eller har du frågor om digital försäljning? Hör av dig?

.