Mardi Gras Mornings 23 januari: Sätt ditt affärssystem i arbete – Unified Commerce och digital handel inom B2B

2023-12-14

Kunder förväntar sig idag handel på inspirationspunkten och möjligheten att lägga order digitalt. När på dygnet de vill, inte när era säljare är tillgängliga. Att koppla upp sitt affärssystem med enhetlig data till webbplatsen och låta det ta plats i affären skapar möjligheter inte bara hos befintlig kund utan också i nykundsaffären.

Det här eventet har redan ägt rum.

När den konsumentinriktade e-handeln idag pratar Unified Commerce, det vill säga att ge kunden en enhetlig köpupplevelse oavsett försäljningskanal, så sitter många B2B-företag fortfarande fast i en situation där kunderna förväntas ringa en säljare för att få handla. Trots att det regelbundet kommer undersökningar som visar på att förväntningarna på affären inom B2B är likvärdig med den som konsument.

I de tidiga skedena av köpresan inom B2B ska vi hålla oss långt ifrån produktinformation. Men nära affären och hos befintlig kund är omfattande produktinformation – där samtliga kanaler och touchpoints är baserade på samma data – av oerhörd vikt för försäljningen.  

Konkret kommer du härifrån med kunskaper om

  • vad Unified Commerce är och skillnader jämfört med exempelvis Omnichannel,
  • varför du borde ta med den konsumentinriktade e-handelns perspektiv om Unified Commerce in i din B2B-affär,
  • hur förväntningar och beteendet inom B2B förändras och vad det innebär för dina kundrelationer,
  • hur du kan effektivisera marknadsarbetet genom att samla all produktinformation i ett produktinformationssystem (PIM), för att sedan populera såväl en leverantörsportal som webbplats och
  • vilka fallgropar du ska undvika under resan mot att ge dina kunder möjlighet att beställa online.

På de flesta B2B-företag utgör affären med befintlig kund mer än 85% av affären. Här lägger vi fokus på hur du kan effektivisera hanteringen av den. Och få nöjdare kunder på köpet.

Mer om Henrik Klintenberg

Henrik Klintenberg är digital försäljningsstrateg på Mardi Gras med över tjugo års erfarenhet inom webb och e-handel. Under dessa år har han byggt upp fyra företag, skovarumärke, konsult- och webbyrå samt en integrationsplattform från grunden. Han har även jobbat som strategisk konsult för e-handelsbyråer samt arbetat som e-handelschef för ett av Skandinaviens största detaljhandelsföretag. På senare år har Henrik föreläst på IHM inom e-handel, digital transformation och innovation.

Mer om Mats Hanson

Mats Hanson är försäljningschef på Gung sedan sex år tillbaka och har under tiden hjälp 150 kunder att få en plattform integrerad med deras affärssystem som ger ett integrerat flöde. Med erfarenheter från både köpsidan och som leverantör bidrar Mats med insikter och kunskap som inte är givet i branschen.

När, var, hur

Tid: 23 januari 2023, kl. 07:30-09:00
07:30 Frukost och mingel
07:45 Föreläsning
08:45 Diskussion och frågor
09:00 Avslutning
Plats: Mardi Gras Digital, Erik Dahlbergsgatan 3 (gamla Jazzhuset), Göteborg. Närmaste hållplats är Vasaplatsen.

Det här eventet går endast att delta i på plats. Antalet platser är begränsat så anmäl dig så snart du kan. 😊