Undersökning: Marknadsförarna använder endast 42 procent av sin MarTech-stack

2023-05-31

MarTech växer. Men samtidigt utnyttjar företagen mindre än hälften av systemens funktioner. Det visar en undersökning från amerikanska Gartner.

— Det finns en enorm potential hos företagen om de skulle maximera programvarornas fulla kapacitet, säger Niklas Gustavsson, Martech-specialist på Mardi Gras.

Överlapp, rekryteringsproblem och komplexitet försvårar

I dag söker fler sälj- och marknadsavdelningar efter metoder att effektivisera och automatisera sin marknadsföring. Svaret har i flera fall varit MarTech, market technology. Men samtidigt som företagen får upp och sedermera investerar storbelopp i system som HubSpot, Salesforce eller Eloqua är det långt i från alla som nyttjar dess fulla potential.

I en rapport från undersökningsföretaget Gartner svarar marknadsförare att företagen i snitt endast använder 42 procent av sin MarTech-stack. Och tendensen visar dessutom en fortsatt minskning.

Den låga siffran förklaras främst genom överlappande funktioner bland olika MarTech-system, svårigheten att identifiera och rekrytera kompetens samt komplexiteten och det stora utbudet i att bygga ett MarTech-ekosystem.

Läs mer: 5 nycklar till en lyckad MarTech.

Ta kontroll över din MarTeck-stack

Niklas Gustavsson har arbetat med MarTech i över 15 år och känner igen de utmaningar som företagen beskriver.

– Så gott som samtliga marknadsförare har en ambition att maximera sina system. Samtidigt träffar jag många organisationer som beskriver liknande scenarior som framkommer i rapporten. Det kan vara att de endast skickar massmail. Vissa fastnar i diskussioner om GDPR medan några fortfarande kämpar med integrationer.

Även om utbudet av tusentals MarTech-system kan te sig överväldigande menar Niklas Gustavsson samtidigt att det finns metoder för en organisation att ta kontroll över sin MarTech-stack.

– På Mardi Gras brukar vi alltid rekommendera produktionen av en så kallad MarTech-canvas för att på så vis få en helhetsöverblick. Inledningsvis handlar det om att göra en inventering av vad företaget faktiskt har. Vilka system som finns och vilka funktioner som används när? Nästa steg handlar om att identifiera vilka behov vi har som företag och vilka system som skulle kunna utföra vad. Med en väl genomarbetad inventering kan ett företag effektivisera sitt MarTech-arbete och samtidigt spara resurser på outnyttjade investeringar i dyra system.

Läs mer: 5 nycklar till en lyckad MarTech.