Undersökning: Marknadsförarna använder endast 42 procent av sin MarTech-stack
2023-05-31 |
Överlapp, rekryteringsproblem och komplexitet försvårar
I dag söker fler sälj- och marknadsavdelningar efter metoder att effektivisera och automatisera sin marknadsföring. Svaret har i flera fall varit MarTech, market technology. Men samtidigt som företagen får upp och sedermera investerar storbelopp i system som HubSpot, Salesforce eller Eloqua är det långt i från alla som nyttjar dess fulla potential.
I en rapport från undersökningsföretaget Gartner svarar marknadsförare att företagen i snitt endast använder 42 procent av sin MarTech-stack. Och tendensen visar dessutom en fortsatt minskning.

Den låga siffran förklaras främst genom överlappande funktioner bland olika MarTech-system, svårigheten att identifiera och rekrytera kompetens samt komplexiteten och det stora utbudet i att bygga ett MarTech-ekosystem.
Ta kontroll över din MarTeck-stack
Niklas Gustavsson har arbetat med MarTech i över 15 år och känner igen de utmaningar som företagen beskriver.
– Så gott som samtliga marknadsförare har en ambition att maximera sina system. Samtidigt träffar jag många organisationer som beskriver liknande scenarior som framkommer i rapporten. Det kan vara att de endast skickar massmail. Vissa fastnar i diskussioner om GDPR medan några fortfarande kämpar med integrationer.
Även om utbudet av tusentals MarTech-system kan te sig överväldigande menar Niklas Gustavsson samtidigt att det finns metoder för en organisation att ta kontroll över sin MarTech-stack.
– På Mardi Gras brukar vi alltid rekommendera produktionen av en så kallad MarTech-canvas för att på så vis få en helhetsöverblick. Inledningsvis handlar det om att göra en inventering av vad företaget faktiskt har. Vilka system som finns och vilka funktioner som används när? Nästa steg handlar om att identifiera vilka behov vi har som företag och vilka system som skulle kunna utföra vad. Med en väl genomarbetad inventering kan ett företag effektivisera sitt MarTech-arbete och samtidigt spara resurser på outnyttjade investeringar i dyra system.
Fortsatt läsning

2024-05-30 | Carina Sundqvist, Marketing Intern
Användarupplevelsen är avgörande för affärer inom B2B
Trenden är tydlig att kunden tar med sig sina konsumentförväntningar till jobbet. Detta rymmer en outnyttjad potential.

2023-04-20 | Jennie Eriksson, Content Strategist
Framtidens handel kommer ske på digitala marknadsplatser
Mardi Gras Mornings #7 ägnades åt marknadsplatser och vilken roll de kommer spela i framtidens digitala handel. Huvudrollen, om man får tro morgonens föreläsare.

2022-09-07 | Peter Elvemo, Insights & Communication Manager
Välbesökt premiär för Mardi Gras Mornings
Vår första upplaga av Mardi Gras Mornings blev en välbesökt tillställning. En frukostföreläsning där Niklas Gustavsson pratade om Marketing Technology för ett 40-tal morgonpigga marknadsförare på Jazzhuset i Göteborg. Bland annat om hur kundresan kan förbättras och explosionen av antalet marknadsföringssystem.