Unified Commerce hjälper dig uppfylla kundens förväntningar – även inom B2B

2024-01-30

Unified Commerce är ett begrepp som diskuteras flitigt men vad betyder det egentligen och varför är det viktigt i dagens köpresa? Den 23 januari bjöd vi in till Mardi Gras Mornings där vi fick lyssna till  Henrik Klintenberg samt Mats Hanson och Anders Wendt från Gung som förklarade vikten av att erbjuda en enhetlig köpupplevelse och vilka möjligheter som öppnas upp inom B2B när man applicerar Unified Commerce.

Skillnaden mellan Omnichannel och Unified Commerce

Konsumentresan har förändrats genom åren och gått från single channel, bestående av en butik, till ett fullt uppkopplat handelsekosystem.  Idag pratas det om omnichannel och Unified Commerce. Men vad betyder det och hur skiljer de sig från varandra? 

Under frukostföreläsningen ställde Henrik Klintenberg frågan: “Hur många av er har varit i en butikskedja som inte hade er storlek, där ni blivit ombedd att gå till en annan butik och sedan möts av att den inte finns där heller?”. Det hade nästan alla i publiken. Frågeställningen är definitionen på skillnaden mellan omnichannel och Unified Commerce. 

Omnichannel syftar till att möta kundens behov och erbjuda en sammanhängande köpupplevelse genom företagets olika försäljningskanaler. Alla kanaler interagerar med varandra men data kommer från olika källor, till exempel ett affärssystem, en e-handelsplattform eller ett kassasystem. 

Med Unified Commerce tar vi det ett steg längre genom att skapa en mer personaliserad kundupplevelse. Vi är inte längre ute efter en sammanhängande köpupplevelse utan en enhetlig köpupplevelse. 

Fokuset flyttas från kanalen och det är kunden som står i centrum. Med system som samverkar och i realtid synkroniserar data som sedan görs tillgänglig i alla kanaler samtidigt, så skapar vi förutsättningar för att bedriva omnikanalstrategi på ett mycket enklare och mer enhetligt vis. Unified Commerce minimerar risken att kunden upplever flera olika verkligheter och ger oss möjligheten att kommunicera och interagera med våra kunder efter deras förväntningar.

B2B-köparna förväntar sig samma köpupplevelse som B2C

Under tidigare Mardi Gras Mornings har vi diskuterat hur stor skillnaden mellan B2B och B2C är, och det är ett ämne som fortfarande behöver diskuteras. Köpresan inom B2B har förändrats en hel del genom åren från direkta personliga säljmöten, fax och telefon. Idag behöver vi se på våra B2B-kunder som konsumenter. Köpresan mellan B2C och B2B är mer lik än olik och sanningen är att:

  • 80% av B2B-köparna förväntar sig samma köpupplevelse som inom B2C, enligt Lumoa.

  • Över 60% av B2B-köpare vill ha samma användarvänlighet som B2C-webbplatser erbjuder, enligt Forrester.

  • Över 80% av B2B-köpare är mer benägna att välja en leverantör som erbjuder en engagerande upplevelse över pris eller produkt.

  • 70% av alla B2B-företag föredrar att handla online, enligt BCG.

För dem som ännu inte har tagit steget och ökat sin digitala närvaro inom B2B är det alltså hög tid att vakna upp. Att vara närvarande och tillgänglig online för sina kunder när de vill handla från dig är avgörande för framgång inom B2B-världen. Idag riskerar företag som inte anpassar sig till förändrade köpbeteenden att förlora marknadsandelar till konkurrenter som erbjuder en bättre digital upplevelse. Det innebär att B2B-företag måste förstå och anpassa sig till förväntningarna hos köpare som också agerar som konsumenter.

Läs mer: Kundresan B2B – så funkar den

Ökad konvertering och lojalitet

Unified Commerce inom B2B ger företag möjligheten att erbjuda den flexibilitet, snabbhet och anpassade köpupplevelse som efterfrågas och öka effektiviteten genom hela inköpsprocessen. Den optimala köpresan handlar inte bara om att erbjuda fler kanaler för köpare att interagera med. Det handlar snarare om att erbjuda samma användarvänlighet och enhetlighet som i B2C. Väljer B2B-företag en konsumentinriktad e-handelsstrategi kan man se upp till 25% ökning i konvertering och 30% ökning i kundlojalitet, enligt McKinsey.

Unified Commerce är lösningen för att möta och överträffa förväntningarna som finns på marknaden genom att erbjuda en anpassningsbar, enhetlig och personlig köpupplevelse.

Låt ditt affärssystem göra jobbet

Så hur fungerar det då i praktiken? Mats Hanson och Anders Wendt från Gung gav oss insyn i hur arbetssättet kan se ut med hjälp av en e-handelsplattform integrerad med ditt affärssystem . 

Några av de utmaningar som Gungs kunder har, berättade Anders, är att de saknar förutsättningar att skala upp sin försäljning och att det inte räcker att bara addera en webbplats. 

En kraftfull e-handelsplattform ger möjlighet att effektivisera orderflöden, samla information och koordinera alla försäljningskanaler för att kunna möta de önskemål som finns hos dagens B2B-kunder.

Kontakta oss

Vill du ha hjälp kundresan eller något annat som rör din digitala försäljning? Kontakta oss så pratar vi mer.