Vad är poängen med organisk räckvidd på sociala medier?

2024-05-07

Den organiska räckvidden minskar och det blir allt svårare att nå ut till sin målgrupp utan att investera i betalda sociala medieannonser. Vi gillar betald räckvidd. Men det innebär inte att du ska ignorera den organiska helt. Trots att tidigare metoder inte längre är lika effektiva, ska du inte ge upp hoppet. Tänk om och lägg tid på att utveckla nya strategier som är anpassade till den nya digitala verkligheten. Vi hjälper dig.

Vad är organisk räckvidd? 

Med organisk räckvidd menas antalet unika individer som ser dina inlägg på sociala medier utan betald annonsering. Det är en viktig KPI för att mäta hur väl du når ut till din målgrupp.

Oavsett hur viktigt räckvidd är så är det ett rörligt mål. 

Räckviddsdata har alltid varit, i bästa fall, en uppskattning. Bara för att ett inlägg har dykt upp i någons sociala medieflöde betyder det inte att de faktiskt har sett det. Dessutom använder de flesta stora sociala medieplattformar algoritmer för att bestämma vad som visas i en användares flöde — och de är inte helt transparenta med hur dessa faktiskt fungerar.

Varför minskar den organiska spridningen?

Att den organiska räckvidden på sociala medier minskar kan i stor utsträckning tillskrivas de ständiga justeringarna av plattformarnas algoritmer. Dessa algoritmer är utformade för att maximera användarupplevelsen för att få användare att stanna längre på plattformen. Det innebär att innehåll som är engagerande och personligt premieras. I teorin borde det även kunna gynna företagsprofiler, men i praktiken innebär algoritmernas preferenser att inlägg från företag, utan betalning, kan få svårt att nå fram.

Att hantera minskad räckvidd

Organiska inlägg ger din profil en puls, men att förvänta sig betydande räckvidd, likes eller följare utan att investera i betald marknadsföring blir allt svårare. Som marknadsförare måste vi möta denna verklighet och justera våra förväntningar därefter. 

Sociala kanaler är ett effektivt sätt för företag att engagera sig med både befintliga och potentiella kunder, och det är avgörande att upprätthålla en närvaro på dessa plattformar för att kunna kommunicera med användare. Att bara lägga upp något och hoppas på det bästa funkar inte.

5 tips för bättre organisk marknadsföring

  1. Skapa innehåll för önskad publik – Ditt innehåll ska vara för den målgrupp du har, men det betyder inte att hela din strategi ska kretsa kring bara dem. Undersök trender och mönster i din bransch och inkludera även din önskade målgrupp utefter det.
  2. Anpassa innehållet till plattformen – Varje socialt medium har specifika krav och bästa praxis, inklusive bildstorlekar, textlängd och användning av hashtags. Se till att anpassa ditt innehåll efter varje plattform.
  3. Implementera social media SEO – Optimera ditt innehåll med relevanta nyckelord och information för att förbättra hittbarheten (findability på engelska) på sociala medier.
  4. Uppmuntra engagemang – Skapa innehåll som uppmanar dina befintliga följare att engagera sig. Det kan hjälpa till att signalera till plattformens algoritmer att ditt innehåll är värt att sprida vidare.
  5. Erbjud något av värde – Erbjud något som är värdefullt för din publik, vare sig det är underhållning, information eller gemenskap. Försäkra dig om att ditt innehåll är mer än bara reklam för dina produkter eller tjänster.

Den organiska räckvidden minskar, men spelar fortfarande roll

Sociala medier fungerar som sökmotor

Sociala medier fungerar inte längre bara som reklamplatser och underhållning utan också som sökmotorer. Enligt Frontier.com föredrar 82 procent av konsumenterna att använda sociala medier för att söka efter varumärken i stället för traditionella sökmotorer som Google.

Att vara aktiv och tillgänglig

Det är inte nog att bara vara aktiv på sociala medier; företag måste också vara tillgängliga. Att snabbt svara på kunder och potentiella kunders frågor bygger relationer, skapar tillit och lojalitet, och kan leda till leads, försäljning och intäkter. Allt fler konsumenter föredrar att kommunicera via sociala medier framför traditionella kanaler som telefon och e-post. En aktiv närvaro på sociala medier skapar meningsfulla kontakter och kontakter förvandlar främlingar till kunder. 

Förbättra SEO med sociala medier

Sociala medieprofiler dyker ofta upp precis under din webbplats i sökresultat för varumärkesspecifika nyckelord, vilket ger dig möjlighet att fånga ännu mer uppmärksamhet och dominera den första sidan. Dessutom påverkar dina sociala medieprofiler lokal SEO. Google använder dessa profiler för att verifiera ditt företags legitimitet genom att jämföra namn, adresser och telefonnummer. Korrekt och konsekvent information över alla dina plattformar förbättrar din synlighet i lokala sökningar.

Kraften i sociala bevis

Kommentarer och recensioner på sociala medier är en stark form av socialt bevis som bygger förtroende hos din publik. Över hälften av alla användare använder sociala medier för att undersöka produkter och varumärken. Ditt företags engagemang i sociala frågor, hur du behandlar dina anställda och kunder, samt dina bidrag till samhället kan alla spela stor roll i en kunds beslut att interagera med ditt varumärke. Att visa upp dessa aspekter på sociala medier kan starkt påverka deras uppfattning och beslut.

Sammanfattning: Rätt balans nyckeln till framgång

Betald annonsering erbjuder möjligheten att träffa din ideala målgrupp precis vid rätt tidpunkt, vilket är avgörande för att maximera effektiviteten i dina marknadsföringskampanjer. Samtidigt behåller organisk räckvidd på sociala medier sin relevans som ett kraftfullt verktyg för att bygga och upprätthålla förtroende, lojalitet och starkare relationer med din publik. Att hitta rätt balans mellan dessa två strategier är nyckeln till framgång i den moderna marknadsföringsmiljön.

Fortsatt läsning

Kontakta oss

Vill du ha hjälp med marknadsföring eller något annat som rör din digitala försäljning? Kontakta oss så pratar vi mer.