Väx på Zalando! Enorm uppsida för svenska varumärken på de digitala marknadsplatserna
2023-09-11 |

Det finns stora likheter mellan det arbete du gör för dina egna kanaler och det du behöver göra för att lyckas på en digital marknadsplats. Analys, optimering … ja, det gamla vanliga. Ändå är digitala marknadsplatser outforskade för många e-handlare. Men hjälp finns!
Vad är Zalando Marketing Services?
Två välkända exempel på digitala marknadsplatser är Amazon och Zalando, båda med närvaro över stora delar av världen. Både Amazon och Zalando har väl utbyggda lösningar för att smidigt etablera varumärken på marknadsplatsen.

Zalando Marketing Services (ZMS) är för många en ny grej och därför en lite knepig sak att riktigt förstå. Inga konstigheter, egentligen, men en marknadsplats är inte det samma som en produktkatalog. Den går att använda för till exempel marknadsföring och ökad exponering. ZMS är därför en riktigt intressant lösning, eftersom den snabbt kan ge tydliga resultat. Siffror visar att företag som använder ZMS ser en genomsnittlig försäljningsökning på 30 %! Dessutom är tröskeln inte jättehög, eftersom ZMS är ett färdigt verktyg. Det går att koppla kampanjer, influencer marketing, branding och mycket mer till närvaron på Zalando.
Det är mest det där med att komma i gång. Där finns vi till hands. Vi hjälper både dig som vill börja och dig som redan är i gång.


Att komma i gång
Steg ett är att upprätta ett avtal med Zalando, för onboarding och integration. Därefter är det enkelt att komma igång med marknadsföring. Där är det ett krav att du har minst 20 artiklar att sälja. Den initiala investeringen är begränsad, vilket gör tjänsten tillgänglig för fler. Det huvudsakliga är i övrigt att avsätta tid och resurser. Det gäller ju att synas och få kunder att konvertera. Med rätt upplägg, lite guidning och tålamod går det att uppnå en hög ROI och ROAS. Fokusera på rätt saker, ha en tydlig plan och ha kontinuitet i arbetet.
Vad kan vi hjälpa till med?
Vi hjälper modevarumärken med både rådgivning och strategi, liksom löpande arbete med annonsering och marknadsföring på plattformarna. Vi kan ta ett helhetsgrepp och hjälpa er hela vägen från planeringsarbete till hands-on konverteringsarbete. Eller så konsulterar och guidar vi er i rätt riktning om ni vill göra det löpande arbetet själva. Vi skräddarsyr alltid upplägget tillsammans med er för bästa effekt.
Varmt välkomna med alla frågor som har med ZMS att göra!
Kontakta oss
Vill du ha hjälp med Pinterest eller något annat som rör din digitala försäljning? Kontakta oss så pratar vi mer.
Fortsatt läsning

2024-05-30 | Carina Sundqvist, Marketing Intern
Användarupplevelsen är avgörande för affärer inom B2B
Trenden är tydlig att kunden tar med sig sina konsumentförväntningar till jobbet. Detta rymmer en outnyttjad potential.

2024-05-13 | Carina Sundqvist, Marketing Intern
Maximera din räckvidd med PESO-modellen
Eftersom olika kanaler har olika styrkor behöver du därför arbeta med dem parallellt och det är här minnesmodellen PESO kommer in.

2023-04-20 | Jennie Eriksson, Content Strategist
Framtidens handel kommer ske på digitala marknadsplatser
Mardi Gras Mornings #7 ägnades åt marknadsplatser och vilken roll de kommer spela i framtidens digitala handel. Huvudrollen, om man får tro morgonens föreläsare.