Väx på Zalando! Enorm uppsida för svenska varumärken på de digitala marknadsplatserna

2023-09-11

Hur digitalt är Sverige, egentligen? Spontant skulle många nog säga att Sverige är ett väl digitaliserat land. Det är också till stora delar sant. Däremot ligger vi relativt lågt när det gäller andel av den digitala handel som sker via de digitala marknadsplatserna. Där har Sverige länge legat under 10 %. Motsvarande siffror i länder som Tyskland och USA är över 50 %. I Kina är siffran snarare 100 %. Möjligheterna att nyttja marknadsplatser för att expandera på nya marknader är med andra ord mycket goda. Potentialen är enorm!

Det finns stora likheter mellan det arbete du gör för dina egna kanaler och det du behöver göra för att lyckas på en digital marknadsplats. Analys, optimering … ja, det gamla vanliga. Ändå är digitala marknadsplatser outforskade för många e-handlare. Men hjälp finns!

Vad är Zalando Marketing Services?

Två välkända exempel på digitala marknadsplatser är Amazon och Zalando, båda med närvaro över stora delar av världen. Både Amazon och Zalando har väl utbyggda lösningar för att smidigt etablera varumärken på marknadsplatsen.

Zalando Marketing Services (ZMS) är för många en ny grej och därför en lite knepig sak att riktigt förstå. Inga konstigheter, egentligen, men en marknadsplats är inte det samma som en produktkatalog. Den går att använda för till exempel marknadsföring och ökad exponering. ZMS är därför en riktigt intressant lösning, eftersom den snabbt kan ge tydliga resultat. Siffror visar att företag som använder ZMS ser en genomsnittlig försäljningsökning på 30 %! Dessutom är tröskeln inte jättehög, eftersom ZMS är ett färdigt verktyg. Det går att koppla kampanjer, influencer marketing, branding och mycket mer till närvaron på Zalando.

Det är mest det där med att komma i gång. Där finns vi till hands. Vi hjälper både dig som vill börja och dig som redan är i gång.

Att komma i gång

Steg ett är att upprätta ett avtal med Zalando, för onboarding och integration. Därefter är det enkelt att komma igång med marknadsföring. Där är det ett krav att du har minst 20 artiklar att sälja. Den initiala investeringen är begränsad, vilket gör tjänsten tillgänglig för fler. Det huvudsakliga är i övrigt att avsätta tid och resurser. Det gäller ju att synas och få kunder att konvertera. Med rätt upplägg, lite guidning och tålamod går det att uppnå en hög ROI och ROAS. Fokusera på rätt saker, ha en tydlig plan och ha kontinuitet i arbetet.

Vad kan vi hjälpa till med?

Vi hjälper modevarumärken med både rådgivning och strategi, liksom löpande arbete med annonsering och marknadsföring på plattformarna. Vi kan ta ett helhetsgrepp och hjälpa er hela vägen från planeringsarbete till hands-on konverteringsarbete. Eller så konsulterar och guidar vi er i rätt riktning om ni vill göra det löpande arbetet själva. Vi skräddarsyr alltid upplägget tillsammans med er för bästa effekt.

Varmt välkomna med alla frågor som har med ZMS att göra!

Kontakta oss

Behöver du hjälp med din kommunikation? Hör av dig!