Nordic Coffee Fest vände sig till oss med en klar ambition: att skapa räckvidd genom att maximera synligheten i traditionella medier. Genom noggrann planering och en fokuserad PR-strategi lyckades vi etablera starka relationer med relevanta medier och nå ut och locka en bred publik till festivalen.
Kaffefestivalen nådde miljonpublik genom rikstäckande media
En strategi fokuserad på räckvidd i traditionella medier
När Nordic Coffee Fest tog kontakt med oss i höstas var målbilden tydlig. De ville skapa spridning i media och hade som mål att detta skulle leda till ett slutsålt event. Genom att få uppmärksamhet framförallt i radio, TV och lokala nyheter hade de förhoppningar om att få fler folk till eventet.
Tillsammans tog vi fram en effektiv PR-strategi som byggde på att lägga fokus vid två viktiga tidpunkter inför eventet - biljettsläppet och månaden då festivalen skulle äga rum. Vårt arbete inleddes med att etablera medierelationer i relevanta medier där vi såg möjlighet att kunna maximera räckvidden och nå ut till den breda målgruppen.
Ett biljettsläpp som gav mersmak
På kaffets dag, när biljetterna för festivalen släpptes, gjorde vi en pressrelease för att uppmärksamma folk om festivalen. Vi presenterade festivalen i sin helhet och syftet med målet att vara den mest hållbara kaffefestivalen i världen. Med kaffets dag som en symbolisk startpunkt för evenemanget, blev aktiveringen en framgångsrik lockelse för kaffeälskare att delta och engagera sig i det gemensamma intresset.
PR tog festivalen till en bredare publik
När det var en dryg månad tills eventet skulle äga rum gjordes en ytterligare satsning på ännu en pressrelease. Denna gång låg fokuset på att programmet för festivalen var satt och stora utställare och partners som skulle delta. Aktiveringen blev en resa från förväntan till succé när både radio och TV4 tackade ja till att belysa evenemanget, båda samma vecka som festivalen ägde rum. Denna snabba respons från stora mediekanaler förstärkte festivalens trovärdighet och ökade dess räckvidd till en bredare publik.
Resultat
Sammanfattningsvis kunde vi konstatera att den avgörande faktorn för framgången var användningen av PR. Nordic Coffee Fest blev omtalade i både print och media och det stora intresset ledde till en slutsåld festival.
“Att arbeta med Mardi Gras hjälpte oss få kompetens, förtroende och erfarenhet att nå nationella medier och sälja ut kaffefestivalen.”
Steven Moloney, grundare av Nordic Coffee Fest
Om Nordic Coffee Fest
Nordic Coffee Fest är den största kaffefestivalen i Norden och har som mål att bli världens mest hållbara kaffefestival. Med det allmänt ökade intresset för hållbarhet och den starka kaffekulturen såg grundaren Steven Moloney att tiden var rätt för kaffefestivalen att etableras i Sverige. Idéen bakom festivalen är att samla alla kaffeälskare under samma tak och bli mötesplatsen för nybörjaren till de bästa och mest framstående inom branschen.
https://www.nordiccoffeefest.com/
Foton: Adam Csordas.
Kontakta oss
Vill du veta mer om PR? Kontakta oss gärna.
Aspelin Ramm Fastighetsutveckling – Går det att sälja nyproduktion i lågkonjunktur?
Aspelin Ramm valde att satsa istället för att bromsa. Det resulterade i både sålda bostäder på en trögrörlig marknad, och ett starkare varumärke.
Ny design och SEO-fokus på Enzymprodukters nya webbplats
Enzymprodukters befintliga webbplats saknade ett tydligt grafiskt manér och innehållet spretade. Med ett gediget förarbete tog vi fram en site med nytt visuellt uttryck som gav rätt magkänsla.
En one-pager hjälper norska Sagene Bryggeri bygga varumärke på ny marknad
Att slå igenom på Systembolagets hyllmeter är ingen lätt match. Norska mikrobryggeriet Sagene Bryggeri vill öka varumärkeskännedomen på den svenska marknaden. Vi började med en one-pager i Squarespace.