Kommunikation för att skapa opinion i hållbarhetsfrågor

2025-10-17 | Charles Lundberg Karlsson, Copywriter Intern

I en tid där ekonomisk och geopolitisk oro fyller våra flöden, tenderar hållbarhetsfrågor att tappa sitt fäste på agendan. Samtidigt blir behovet av en hållbar omställning allt mer akut när världen omkring oss utarmas. Under Mardi Gras Morning #23 delade fyra hållbarhetsexperter sina insikter om hur kommunikation kan driva förändring och påverka makthavare. Här följer en sammanfattning av en intensiv och givande morgon.
undefined

Experterna som driver hållbarhetsfrågan framåt

Sedan början av året är Mardi Gras kommunikationspartner till WIN WIN Gothenburg Sustainability Award, Sveriges största hållbarhetspris, och för oss är det en viktig del av vår vision att tillsammans skapa en positiv förändring även utanför våra kunduppdrag. 

Att bilda opinion i viktiga frågor är ett steg på vägen mot en sådan förändring, men hur når man dit och hur kan kommunikation användas som verktyg för att göra verklig skillnad?

Jazzhusets gamla kök var fyllt till bredden när Peter Elvemo, insights and communication manager på Mardi Gras och del av WIN WIN:s advisory board, introducerade panelen som skulle diskutera frågan:

  • Juan Pierre: 20 år och vinnare av 2025 års WIN WIN Youth Award för att ha kopplat samman unga med beslutsfattare och sett till att ungas röster på ett meningsfullt sätt inkluderas i utformningen av framtida hållbarhetspolicys.
  • Domingo Peas: Ursprungsledare från Achuar-folket i Ecuador och ordförande för Amazon Sacred Headwaters Alliance. Vinnare av WIN WIN Award 2025 för att ha lyckats ena 30 ursprungsfolk att förvalta 35 miljoner hektar regnskog (motsvarande Tysklands storlek).
  • Linda Andrén: Verkställande direktör för Green Transition Initiative mellan 2022–2025, huvudkontakt för amerikanska och svenska partners med bas i Washington D.C., med målet att öka medvetenhet om och användningen av svensk hållbar teknik. 20 års erfarenhet av ledarskap inom både privat och offentlig sektor.
  • Jonas Bygdeson: Social entreprenör, VD och grundare av My Dream Now – en organisation som inspirerar studenter och arbetslivet med visionen att alla unga ska känna sitt värde i samhället och hitta sina egna vägar till jobb och drömmar.  

 

undefined


Alla pratar om hållbarhet – men allt färre engagerar sig 

De senaste årens forskning visar att klimat- och hållbarhetsfrågor hamnar högt på listan över de mest angelägna samhällsfrågorna. Oro över geopolitiska frågor och störtande ekonomier har dock inneburit att hållbarhetsfrågor tappat sitt fäste på agendan, även för ungdomar som tidigare prioriterat frågan högt. Hur ser vi till att engagera fler i frågan?

“Unga människor vill inte läsa rapporter; de behöver utmaningar och belöningar för att engagera sig” 

Orden är Juan Pierres och ett sätt för honom att engagera unga människor i Mauritius har varit att avdramatisera hållbarhetsfrågan och stigmat kopplat till den, och på så sätt engagera fler genom att betrakta utmaningarna som något att enas i, en gemenskap som drar åt samma håll. 

Han får medhåll från Domingo Peas som ser en utveckling i Amazonas där unga människor saknar en tydlig förbindelse till regnskogen, såväl andlig som emotionell, och allt fler vill flytta till städerna så tidigt som möjligt för att kunna tjäna mer pengar. Konsekvensen blir att banden till naturen försvagas och att kunskapen om regnskogens värde riskerar att gå förlorad.

Linda Andrén menar att engagemanget också kräver verkliga, konkreta exempel. I ett amerikanskt pilotprojekt lyckades Green Transition Initiative med idén att bygga en helt elektrifierad byggarbetsplats, utan en enda dieselmotor. “Ingen trodde det var möjligt, men det var det. Genom att visa verkliga lösningar kan vi inspirera fler till att tro på förändring.” 

undefined

Storytelling som förändringskraft

Storytelling på olika sätt har i alla tider fungerat som människans främsta medel för att bilda opinion, och berättandet spelar en viktig roll även idag när det gäller att skapa medvetenhet och handlingskraft inom hållbarhet. Jonas Bygdeson motiverar: “Storytelling är vägen framåt. Vi behöver berätta historier som får människor att känna något – ilska, hopp, glädje. Det är så vi får både företag och individer att vilja vara med och bidra.” 

Kraften i berättelsen är central, men narrativet tenderar ofta att cirkulera kring problem som rör de större städerna. Ett lokalt perspektiv är precis lika viktigt. “Det är lätt att prata om förändring i de stora städerna, men verklig påverkan sker när människor känner igen sig i berättelsen och när de ser sin egen vardag speglas”, säger Linda Andrén. 

För Domingo Peas, som träffar både unga och äldre i rollen som ledare för Achuar-nationen i Ecuador, handlar det lika mycket om respekt som retorik. “Om du vill nå fram till människor, tala deras språk och lyssna stort. Visa ödmjukhet. Då lyssnar de.” 

undefined

Att bygga broar mellan generationer

Idag är gapet mellan generationerna stort när det gäller engagemanget för hållbarhetsfrågor. Informationen finns överallt, på sociala medier och i nyhetsapparna, men som många gånger förr är det de unga som går i bräschen för förändring. För att lyckas med en genuint hållbar omställning behöver dock alla göra sitt, så hur kan vi kommunicera om hållbarhet med den äldre generationen?

För Jonas Bygdeson som ägnat stor del av sitt yrkesliv åt att arbeta med människor handlar det om att se människan, oavsett ålder: “Både social och ekologisk hållbarhet börjar med att människor får känna sig sedda och värdefulla. Därifrån växer engagemanget.” 

Han får medhåll från Domingo Peas: “För att kunna skapa förändring måste du först förstå vad människor behöver. Då kan du bygga relationer som håller.” 

Juan Pierre knyter ihop diskussionen med en tydlig uppmaning: “Äldre människor vill ha trygghet och stabilitet, visa hur hållbarhet kan ge just det. Och släpp ditt ego; det handlar inte om dig, det handlar om oss.”

undefined

 

undefined

Kommunikation som förändringskraft 

Samtalet under Mardi Gras Morning #23 är en påminnelse om att hållbarhetsarbete ytterst handlar om människor, om gemenskap och om att tillsammans driva förändringar framåt – och i den processen är kommunikation ett kraftfullt verktyg. 

Som kommunikationspartner till WIN WIN Sustainability Award är vårt mål att tillsammans fortsätta uppmärksamma de röster och idéer som driver hållbarhetsarbetet framåt, och bidra till att fler uppmärksammar organisationens viktiga arbete. 

Läs mer om Mardi Gras samarbete med WIN WIN här

undefined

 

 

Vill du skapa kommunikation som gör skillnad? Kontakta oss så pratar vi mer.