MGM#4: Framtidens hemsidor byggs i moduler

Bygg din hemsida i mindre fristående delar och satsa en på Headless-lösning. Först då gör du din webb stabil, snabbare och framför allt framtidssäkrad. Det säger Robert Niklasson och Henrik Klintenberg som föreläste under frukostseminariet Mardi Gras Morning med fokus på Composable och Unified Commerce.

Tekniken för hemsidekonstruktion utvecklas konstant. Och för den som vill hänga med gäller det att följa med. Under frukostseminariet Mardi Gras Mornings #4 föreläste Robert Niklasson, Senior Frontend Developer, och Henrik Klintenberg, Digital Försäljningsstrateg, om hur de ser på utvecklingen för webbplatser och e-handel samt hur företag bör tänka för att säkra sina system för framtiden.

— Förr byggdes ofta hemsidor som en monolit från en enskild leverantör där ett sammanhängande system skulle kunna hantera alla uppgifter för alla typer av ärenden. Det kanske fungerade vid den tidpunkten under just de förutsättningarna. Men så fort något behövde uppdateras eller bytas ut påverkades hela koden vilket medförde väldigt mycket extra merarbete. Så som vi arbetar på Mardi Gras och det vi rekommenderar till alla kunder är att i stället utgå från ett modulärt tänk, så kallat Composable, och koppla på de funktioner som behövs, säger Robert Niklasson.

Robert Niklasson förklarade vidare att när varje komponent fungerar på egen hand påverkar inga eventuella uppdateringar eller förändringar själva helheten. Resultatet möjliggör därmed för en organisation att enkelt skala både upp och ner med funktioner vid behov utan behöva bygga från grunden. Och eftersom kunden samtidigt inte heller är beroende av en och samma leverantör finns samtidigt möjligheten att arbeta med system och lösningar kunden önskar. Vilket öppnar för en helt ny flexibilitet säger Henrik Klintenberg.

— För en Start-up kanske det räcker med ett CMS i början för att sedan koppla på ett e-handelssystem med betalningshantering och CRM. I stället för att ha en klassisk tiokampare som är hyfsat bra på mycket kan du i stället bygga ett system med Armand Duplantis och Usain Bolt som är bäst på sina fält.

Vidare menar Henrik Klintenberg att genom att ha en Headless-lösning, där förenklat backend och frontend arbetar för sig själv, behöver till exempel aldrig en marknadsförare oroa sig över att de ändringar eller insatser de gör på en hemsida påverkar själva funktionaliteten. Vilket i längden gör att alla kan arbeta mer fritt och verkligen maximera sitt kunnande.

— I slutändan handlar det om kundens upplevelse. När alla kan fokusera på sina kompetenser, det är då slutprodukten blir som mest optimal.

Vill du veta mer om Composable och Headless?

Robert Niklasson, Senior Frontend Developer
robert.niklasson@mardigras.se

Henrik Klintenberg, Digital Försäljningsstrateg
henrik.klintenberg@mardigras.se

För mer information gällande Mardi Gras Morning kontakta event-ansvarig Jennie Eriksson
jennie.eriksson@mardigras.se.