“Våga vägra magkänsla” var uppmaningen på tredje upplagan av Mardi Gras Mornings

2022-11-09

På novembers Mardi Gras Mornings intog Insights-avdelningen i form av Katarina Åkesson och Peter Elvemo scenen och bjöd på sina bästa tips om hur man gör en riktigt bra undersökning för att kunna fatta beslut baserat på fakta i stället för magkänsla. Och så klart fick åhörarna delta i en mini-undersökning också.

Det var ett taggat gäng marknadsförare som hade hittat till Erik Dahlbergsgatan denna småregniga tisdagsmorgon för att få svar på frågor som “Varför ska jag undersöka?” “Hur utformar jag en undersökning för att locka så många som möjligt att svara?” och “När ska jag använda andras statistik och när ska jag göra en egen undersökning?”

Det här var en inspirerande morgon på så många sätt”, säger Katarina Åkesson. “Framförallt för att det kom så många bra frågor från publiken och att samtalet fortsatte även efter att presentationen var över. Det är härligt när man lyckas få folk att börja fundera och diskutera vilka gissningar de gör i sin egen marknadsföring och vilka frågor de skulle behöva ställa till sina målgrupper.

Förutom handfasta undersökningstips presenterades även flera olika typer av undersökningsexempel från Mardi Gras kundprojekt samt resultatet av den helt nyproducerade undersökningen “Göteborgs vd:ar om 2023”.

Och mini-undersökningen då? Av alternativen 8:00, 13:00 och 16:00 är enligt deltagarna på plats 16:00 svaret på frågan “Vilken mötestid är den värsta”. Håller du med?

Nästa Mardi Gras Mornings handlar om Composable Architecture

Nästa Mardi Gras Mornings går av stapeln tisdag 17 januari. Då kommer Robert Niklasson (frontend-utvecklare på Mardi Gras) att prata om Composable Architecture och hur denna metod gör det möjligt att bygga mer flexibla och skalbara webb- och e-handelslösningar.

Håll utkik i våra kanaler efter mer information – eller anmäl dig till Mardi Gras Mail, Mardi Gras nyhetsbrev om digital försäljning så får du automatisk mer information i din inkorg.

Kontakta oss

Har du frågor om undersökningar? Kontakta oss gärna.