AMP ger Doggys produktsidor topplacering i sökmotorer

Doggy insåg att de hade svårt att ranka högt på sökresultatsidor (SERPs = search engine result pages) med sina produkter och tillkallade därför hjälp. Vi implementerade därför AMP (AMP = accelerated mobile pages) på deras produktsidor och resultatet blev topplaceringar redan nästa arbetsdag.

Mål: Ranka högre med produktsidor

Doggy hade under en period i relation till sina konkurrenter, och även återförsäljare, haft svårt att ranka högt på sökmotorernas SERPs med sina produkter. Att synas bättre i SERPs går att uppnå på flera sätt, till exempel genom att köpa sig dit eller växa organiskt. Att köpa trafik valdes snabbt bort av den enkla anledningen att det är ett väl fungerande medel för stunden men inte det mest långsiktiga sättet att jobba. Att växa organiskt är mer långsiktigt, men det tar också längre tid och innebär mycket arbete.

Valet föll på AMP

Den metod som slutligen valdes var av en mer teknisk natur: att implementera AMP på Doggys produktsidor. AMP är en teknik framtagen av Google för att förbättra upplevelsen för mobila användare genom att skala av gränssnittet och cacha sidor vilket resulterar i extremt kort laddtid. Google premierar AMP-sidor i det organiska sökresultatet för mobila enheter, vilket kan ge en positiv effekt på synligheten på Google. Resultatet efter implementationen blev topplaceringar på Google redan arbetsdagen därpå.

Mer om hur vi optimerar befintliga och bygger nya webbplatser.

Om Doggy

Doggy AB håller till i Vårgårda på den västgötska slätten. Där har de lagat hund- och kattmat i över 100 år. Honnörsord är naturliga, svenska råvaror av hög kvalitet med djur, natur och vår gemensamma framtid i fokus. Inom Doggy AB ryms flera varumärken: Bozita, Bozita Robur, Doggy, Doggy Professional, Doggy Delikatess, Mjau och Mjau Noga utvalt.

doggy.se

Kontakta oss

Vill du veta mer om det här projektet eller har du frågor om digital försäljning? Hör av dig?