Doggy såg ett behov av att vara med tidigt under hundägarens relation med sin hund för att på så sätt fånga upp nya kunder. Vi höll med. Projektet började med en idé om gratis smakprov av foder och slutade med en mer utbroderad version där nyblivna hundägare månadsvis får ett personaliserat nyhetsbrev med relevant information under det allra första hundåret.
Ett nyhetsbrev för valpägare gav ökad trafik och fler leads för Doggy
Från provpåse till Valpresan
Den brief vi fick av Doggy gick ut på att med hjälp av gratis smakprover fånga upp och knyta valpägare närmare varumärket. Doggy har sen tidigare landat i insikten att hundägare är trogna ett foder under längre tid och att det därför är värt att investera lite extra i anskaffningen av nya kunder.
Då Doggy avsåg att placera sig närmare sin målgrupp och vara med tidigt i relationen mellan hund och hundägare behövde vi förstå vad som är relevant redan från start. Konceptet Valpresan är därför i grund och botten en kommunikationsplattform som utgår från relationen mellan ägare och hund och hur den utvecklas över tid för att vara relevant i sin riktade marknadsföring.
Personaliserat nyhetsbrev i Mailchimp
Beroende på hundens ålder är olika information intressant. För att vara relevant behöver Doggy lära känna sin kund och veta vem som ska få vilken information. Detta resulterade i att ett tight gäng med kompetens inom både design, innehållsstrategi och .NET-utveckling skapade ett formulär på Doggys hemsida där nyblivna hundägare kan anmäla sig till ett nyhetsbrev och samtidigt få ett smakprov på valpfoder hemskickat. Nyhetsbrevet följer valpen fram tills den fyllt 1 år och innehållet i mejlen är alltid anpassat efter hur gammal hunden är och vad som är viktigast för den just då.
Vi använder oss av Umbraco CMS (content management system) och Mailchimp som dels är väldigt enkla att integrera med varandra, men som även fungerar bra i kommunikationen med tredjepartslogistikföretagen.
I dag är Valpresan den enskilt största trafikkällan till doggy.se (bortsett från köpt trafik) och dessutom växer trafiken över tid.
Om Doggy
Doggy AB håller till i Vårgårda på den västgötska slätten. Där har de lagat hund- och kattmat i över 100 år. Honnörsord är naturliga, svenska råvaror av hög kvalitet med djur, natur och vår gemensamma framtid i fokus. Inom Doggy AB ryms flera varumärken: Bozita, Bozita Robur, Doggy, Doggy Professional, Doggy Delikatess, Mjau och Mjau Noga utvalt.

AMP ger Doggys produktsidor topplacering i sökmotorer
Doggy hade under en period svårt att få sina produkter att ranka högt i sökmotorerna i relation till konkurrenter och återförsäljare. Vi implementerade därför AMP på deras produktsidor och resultatet blev topplaceringar redan nästa arbetsdag.

Massoptimering – Webbplatsen som säljverktyg: låt webbplatsen göra så mycket av säljjobbet som möjligt
Att ha en webbplats gör ingen skillnad i din försäljning om den inte ger möjlighet till konvertering. Det förstod Massoptimering, och kontaktade oss. Projektet tog avstamp i en förstudie och konkurrentanalys som till slut mynnade ut i en konverteringsoptimerad site med sökordsoptimerat innehåll.

En lättanvänd säljkonfigurator förenklar Humphrees dagliga arbete
Humphree behövde en konfigurator som kunde förenkla deras offertförfarande. Projektet präglades av ett tätt samarbete och resultatet blev en responsiv och användarvänlig konfiguration som är smidig för säljarna att använda – även ute på fältet.