Ny global webbnärvaro för Horse Powertrain

Horse Powertrain är ett globalt företag inom energieffektiva förbrännings- och hybridmotorer samt transmissionssystem. Deras digitala närvaro behöver vara enhetlig och i linje med varumärket. Samtidigt ställs krav på lokal anpassning av exempelvis webbplatsinnehåll och plattformsval. Affären ser ju olika ut i olika delar av världen! Det ställer krav på en flexibel, men samtidigt kontrollerad, administration av webbplatsen. Efter genomförd förstudie, där vi säkerställde funktionalitetsbehov, påbörjade vi våren 2025 utvecklingen av en ny, globalt fungerande, webbplats i HubSpot CMS.
undefined

Global expert på drivlinelösningar

Horse Powertrain är ett globalt företag specialiserat på utveckling och tillverkning av drivlinelösningar – från förbränningsmotorer till hybriddrivsystem och växellådor. Bolaget – grundat 2024 som ett joint venture mellan Geely Holding och Renault Group – består av två huvuddivisioner: Aurobay (tidigare Geelys motoverksamhet med fabriker i bland annat Skövde) och Horse Technologies (tidigare Renaults motorverksamhet baserad i Madrid).

Förstudie som grund

Det nya bolaget behövde se över sin webbnärvaro ur ett bredare perspektiv. Mardi Gras fick uppdraget att göra en förstudie med syfte att hitta en långsiktig och utvecklingsbar lösning.

Målet var att skapa en webbplats som ska vara ett verktyg för marknadsföring och försäljning. I ett globalt bolag blir kraven snabbt komplexa. Externa system ska integreras och data tas om hand, behoven på marknaden ser dessutom olika ut i olika delar världen vilket innebär att lokala anpassningar måste kunna hanteras.

Vi kartlade verksamhetens mål och behov, och utvärderade hur olika plattformar svarade mot dessa. Arbetet omfattade även en målgruppsanalys och en genomlysning av kundresan.

Vi såg även över IT-landskapet och identifierade vilka system som påverkas av ett eventuellt webbplatsbyte, vilken teknisk kompetens som finns internt och hur den nya webbplatsen kan samspela med andra kanaler och verktyg, såsom säljsystem, appar och innehåll bakom inlogg.

Förstudien mynnade ut i ett lösningsförslag för arkitekturen och en tidslinje över hur implementationen av förslaget skulle kunna se ut.

undefined
undefined
undefined

En agil arbetsprocess

Tidsplan, arbetsfördelning och samarbete

Eftersom tidshorisonten inför mässan var kort, prioriterades de viktigaste webbsidorna för en första lansering. För att effektivisera arbetet utgick vi dessutom från grundstrukturen i ett av HubSpots befintliga teman.

Vi jobbade tätt och effektivt tillsammans med teamet från Horse Powertrain, där de stod för design, UX och legala krav och Mardi Gras för utveckling och populering. Vi använde oss av täta avstämningar och en gemensam digital arbetsyta för att kunna jobba agilt och hålla tidsramen.

undefined
undefined

Särskilda krav i Kina

Eftersom lagstiftningen i Kina skiljer sig från den i Sverige och Europa behövde vi göra vissa tekniska avväganden. Bland annat valde vi HubSpots egna analysverktyg istället för Googles produkter då de fungerar dåligt eller inte alls i Kina. Vi behövde även säkerställa att HubSpots inbyggda CDN-funktionalitet* uppfyllde kraven på prestanda och tillgänglighet i Kina, där snabba och stabila lösningar är avgörande för att nå användarna på grund av landets internetregler och nätverkssituation.

* CDN-funktionalitet syftar på hur ett Content Delivery Network (CDN) fungerar för att leverera innehåll på webben – snabbt, stabilt och nära användaren. Det är särskilt viktigt för webbplatser med global räckvidd.

undefined
undefined

Resultatet: en skalbar och säker webbplats

I samband med bilmässan Auto Shanghai i Kina lanserades den första versionen av Horse Powertrains nya webbplats, med ett urval av sidor anpassade för det initiala släppet.

Nästa steg

Lanseringen av webbplatsen markerar att den första milstolpen är nådd – vi har nu en stabil grund att bygga vidare på. En tydlig plan finns redan för fortsättningen, med fokus på följande:

  • Ett eget tema i HubSpot ska utvecklas för att framtidssäkra lösningen och möjliggöra rätt nivå av flexibilitet och styrning.
  • Ny funktionalitet och fler integrationer ska implementeras.
  • Webbplatsen ska utökas med fler sidor och innehåll som speglar Horse Powertrains varumärke och erbjudande.
  • Produkter ska lyftas fram och presenteras på ett tydligare sätt.
  • Den kinesiska marknaden ska separeras och få en egen domän.

Om Horse Powertrain

Horse Powertrain är ett globalt innovations- och tillverkningsföretag som fokuserar på energieffektiva förbrännings- och hybridmotorer samt transmissionssystem. Med en global närvaro som inkluderar tre forsknings- och utvecklingscentra samt åtta produktionsanläggningar i sju länder har HORSE cirka 9 000 anställda. Genom att utnyttja Renault Groups industriella expertis strävar Horse Powertrain efter att erbjuda nästa generations drivlinelösningar för att stödja den globala övergången till hållbar mobilitet.

Besök horse-powertrain.com

undefined
undefined

Webbplats med en tydlig strategi och framtidssäkrad arkitektur

Precis som för Horse Powertrain kan vi hjälpa dig med en ny global webbplats. Hör av dig till oss så pratar vi mer!