Cadillac satsar på tillbehörsförsäljning med ny E-handel i Europa
Under våren 2024 gick KW Parts och GM ut med nyheten om ett fyra år förlängt partnerskap. Samarbetet innebär att KW Parts tillhandahåller distribution av reservdelar och eftermarknadsdelar för nuvarande och framtida GM-bilmodeller. När General Motors lanserar sin helt elektriska fordonsportfölj i Europa, med Cadillac LYRIQ som start, är KW Parts redo att erbjuda omfattande support, inklusive distribution av reservdelar, logistik och teknisk assistans.
För General Motors Cadillacs nya hemsida stod det tidigt klart att strategin var att nyttja KW Parts digitala ekosystem. Det arkitekturarbete vi gjorde tillsammans med KW Parts föregående år låg till grund för en effektiv process och goda resultat.
Läs mer om vårt samarbete tillsammans med KW Parts.
Framtidssäkrad arkitektur
Arbetet inleddes med en inventering av befintliga system och integrationsflöden, för att identifiera att den tekniska och kommersiella kravbilden kunde uppnås. Det arbetet resulterade i följande insikter och anpassningar av KW parts befintliga arkitektur:
- Produktberikning via befintligt affärssystem där vi kunde återanvända integration och flödesstruktur
- E-handelsmotorn (Virto) kunde hantera all logik samt den funktionalitet som krävdes
- Vi kunde nyttja Elastic för att indexera stora mängder data som krävdes samt effektivisera sök och filtrering i projektet
- Betalningsmodulen (Briqpay) modifierades för B2C i stället för befintliga B2B flödet för KW Parts
- Samma uppsättning av CMS (Umbraco) men ett nytt konto, med syftet att förenkla webbplatsadministration
Efter avslutad förstudie inleddes designarbetet, där vi med hjälp av befintliga komponenter anpassade utseendet efter General Motors grafiska profil. Efter grafiskt godkännande fortsatte projektets tekniska implementering samt utveckling med efterföljande tester och lansering.
Kort time-to-market
Ett projekt av denna kompexitet skulle normalt behöva minst sex månaders utveckling men tack vare ett gediget förarbete, effektivt samarbete och ett framtidsäkrat befintligt digitalt ekosystem, kunde vi lansera projektet tre månader efter godkänd design.
Fördelen med en headless lösning av den här karaktären är att vi kan erbjuda General Motors en mycket hög nivå av tekniska system och flöden men samtidigt en agil utveckling effektiv på både på kort och lång sikt. Skulle det finnas anledning att byta ut, förändra eller addera någon del av systemet kan vi på ett effektivt sätt implementera dessa förändringar utan att det behöver påverka varken logik eller flöden. Vi pratar helt enkelt om en stark motor med delar och tjänster av högsta standard, precis som varumärket General Motors levererar till sina kunder.
Om KW Parts
KW Parts är Europas ledande distributör av amerikanska bildelar, kända för sitt omfattande sortiment och snabba leveranser. Med över 50 års erfarenhet och ett utbud på mer än fyra miljoner produkter, erbjuder de högkvalitativa bildelar till kunder över hela Europa. KW Parts har byggt en stark marknadsposition genom att kombinera bred produktkunskap med effektiv logistik och utmärkt kundservice.
Vill du veta mer om e-handel? Hör av dig!
.
Fler case
En framtidssäkrad systemarkitektur och ny design
Med ett imponerande sortiment på över fyra miljoner produkter och snabba leveranser över hela Europa, har KW Parts etablerat sig som en oöverträffad aktör. KW vände sig till oss för att framtidssäkra och optimera sitt digitala ekosystem, vilket vi nu stolt kan visa upp.
En skalbar e-handel med plats för inspirerande innehåll åt Huski Wear
Outdoor-varumärket Huski Wear startade e-handel med hjälp av Litium commerce. Från barmark till välpistad lagom till vintersäsongen.
E-handel och digital mötesplats för blåsmusiker målsättningen för Windcorp
En förstudie gav viktiga insikter om Windcorp och deras målgrupp. Efter en totalrenovering är windcorp.se en hemsida med användaren i fokus.