Mardi Gras samarbete med ammunitionstillverkaren Norma resulterade i en hållbar, skalbar webbplats med Umbraco CMS, som gav utrymme för både detaljerad produktinformation och inspirerande redaktionellt innehåll.
Skalbarhet, detaljerad produktinformation och inspirerande läsning genomsyrar Norma Ammunitions nya site
Snäv deadline krävde nära samarbete
Norma ville skapa en ny webbplats med komplett produktmodellering på knappa två månader. Med andra ord: mycket arbete på kort tid. Den snäva deadlinen krävde stor flexibilitet från båda håll.
För att kunna arbeta så intensivt och nära varandra som uppgiften krävde hade vi under projektperioden daglig kontakt och spenderade dessutom stora delar av projekttiden på varandras kontor. Med facit i hand var det sättet att arbeta avgörande för att vi kunde hålla vår deadline. Dessutom bekräftade det Mardi Gras teori om vikten av nära samarbete.
Responsivitet och användarvänlighet i fokus
Huvudfokus låg på att få sajten responsiv och UX-vänlig (User Experience), speciellt när det kom till den mobila upplevelsen. Detta var lite av en utmaning då produktinformation till ammunition innehåller stora mängder data som gärna presenteras i tabeller – och tabell + mobil är som bekant inte alltid lika med sant.
Produktinformation och inspirerande innehåll i perfekt symbios
Ett team bestående av designer, innehållsstrateg, frontend- och backend-utvecklare byggde tillsammans en webblösning i Umbraco CMS (Content Management System) med stort fokus på redaktionellt innehåll och produktinformation, med bland annat integrerat AMP (Accelerated Mobile Pages) och PIM (Product Information Management).
På Mardi Gras har vi en tro på att mixen av innehåll och produktinformation ger en lyckad synergi för användaren. Därmed gjorde vi det möjligt för webbredaktörer att blanda dessa, både på sidor med fokus på produkter och på sidor med redaktionellt inspirerande material.
Normas nya sajt har utmärkta möjligheter att förmedla inspirerande artiklar, detaljerad produktinformation och mixen däremellan. Inte minst har Norma goda förutsättningar att fortsätta utveckla sin site, jobba med SEO (sökmotoroptimering) och tillhandahålla en ännu bättre upplevelse för sina kunder.
Det här är bara början. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med Norma under kommande år.

Om Norma
Norma grundades 1902 av bröderna Enger från Oslo, som några år tidigare startat Norma Projektilfabrik A/S. Det betyder att i skrivande stund har Norma tillverkat ammunition i mer än 115 år! I mer än ett sekel har de haft som filosofi att tala med jägare och lära från jägare för att säkerställa att ammunitionen kommer att leverera. Oavsett om du jagar runtom i världen eller precis runt hörnet har Norma någonting som passar just dig.
Kontakt
Vill du veta mer om det här projektet eller har du frågor om digital försäljning? Hör av dig?

Mardi Gras har hjälpt det nystartade outdoor-varumärket Huski Wear att starta e-handel med hjälp av Litium, en molnbaserad e-handelsplattform för digital handel med hög prestanda och innehåll som gör jobbet. I det här projektet har vi gått från barmark till välpistad e-handel lagom till vintersäsongen 2021/2022.

Enzymprodukters befintliga webbplats saknade ett tydligt grafiskt manér och innehållet spretade. Med utgångspunkt i ett gediget förarbete tog vi fram en site med nytt visuellt uttryck, användarvänlig menystruktur och sökordsoptimerat innehåll som gav rätt magkänsla.

Jaktia såg behovet av att stärka sin position som experter inom jakt, fiske och friluftsliv. Vi såg en lösning. Arbetet tog avstamp i ett gediget insiktsarbete där feedback från de faktiska användarna satte ramarna. Resultatet blev en användarvänlig och sökordsoptimerad webbplats.