Praktik på Mardi Gras: "Ett steg från kursmaterial till arbetsliv"

2023-12-26

Som student är teorier och modeller vardagsmat och att skumläsa kurslitteratur är något man gör i sömnen. Men hur dessa teorier och modeller ska appliceras i praktiken är en fråga jag har ställt mig. Hur fungerar det egentligen på en byrå som arbetar med medier och digital marknadsföring? Genom mina nästan tre år på Medieentreprenörprogrammet har jag fått nosa på det mesta. I teorin vill säga.

Jag var minst sagt nervös för hur det skulle gå till i praktiken när perioden skulle starta. Förhoppningen var stor. Jag ville veta allt. Speciellt när det kommer till arbetet som copywriter eftersom skrivande är det jag brinner för. Med teori-bagaget satte jag mig på tåget, rullande mot västkustens huvudstad, Götlahborg.

Ett glatt leende och en kaffekopp var det första jag möttes av första dagen på Mardi Gras. Ett mycket trevligt välkomnande om jag får säga det själv. Jag visste sedan innan att det serverades frukost på måndagar. Trevligt, tänkte jag, perfekt för en morgontrött student. Vägen mot köket förföljdes av musik i varje rum och glada, kanske något morgontrötta, kollegor presenterade sig. 

Läs även: Ebba Olsson - Från teori till praktik

Att ta ett steg in i Mardi Gras värld är som att kliva in i hjärtat av den digitala försäljningsrevolutionen. Här får man möjligheten att vara en del av ett team av experter som med sin erfarenhet bidrar till nytänkande marknadsföring och försäljning. Mardi Gras är mer än bara en digital byrå, en plats för sprudlande kreativitet och inte minst färgsprakande projekt. Som praktikant blev jag snabbt omgiven av kreativa människor som alla brinner för sitt yrke. Det är många bollar i luften men samtidigt under strategiska och väl genomarbetade metoder. Kotlers 4P har jag avhandlat i flera universitetsuppgifter och mycket riktigt hörde jag medarbetare referera till teorin. 

En arbetsdag på byrån är inte den andra lik. Speciellt inte om du är lärande i arbete. Jag hoppade från skapandet av cookie consent erbjudande till marknadsföringsmöten till TikTok-inspelning. Något som kräver både fokus och idérikedom. Dagarna har spenderats med projekt och arbetsuppgifter som idémöten, webbsidutveckling och frukostföreläsningar, alla samlade under samma rubrik, samarbete. Och självklart en hel del kreativt skrivande. Insikten i att ordformuleringar och texter har stor betydelse för användarupplevelsen är något jag fått lära mig mer om. Att korta texter med väl valda ord genererar mer än längre texter. Otroligt hur mycket kreativa och kunskapsgenererande arbeten som hinns med på så kort tid. 

Läs även: Emmie Jönsson - 23 dagar av på riktigt

Fem veckor är inte en lång period för att få all den lärdom och erfarenhet som behövs. Men visst fick jag svar på att teorierna i bagaget faktiskt används praktiskt. Och skrivarbetet är mer än bara en bild, det är en dynamisk tavla. LIA-perioden på Mardi Gras har givit mig nya insikter om hur det fungerar på en digital byrå och hur det börjar från idé till slutprodukt. Med det tackar jag Mardi Gras för den här gången och med nya, värdefulla kunskaper tar jag nu nästa steg framåt för att uppnå min skrivande dröm.

Natalie Halléni

Ansök om praktikplats

Är du ute efter praktikplats/LIA på en byrå i Göteborg? Skicka in en ansökan så tar vi det därifrån.

info@mardigras.se