Fem ofta missade potentialer inom B2B-marknadsföring
2025-06-13 |

Se inspelning från denna frukostföreläsning på vår YouTube-kanal (extern länk)
Sluta snacka skit – säg som det är
VD Henrik Björklund inledde frukostföreläsningen med att gå rakt på sak: Många företag överkommunicerar känslor – och underkommunicerar verklighet. De vill vara som Nike. De vill inspirera med något kort, slagkraftigt och emotionellt. Frågan är om det funkar för genomsnitts-AB?
Henrik säger nej. “Just do it” funkar för Nike eftersom alla redan vet vad Nike gör. Men för genomsnitts-AB? Inte lika självklart.
Han lyfte hur många företag – inspirerade av Simon Sineks idé om att börja med varför – glömmer att den modellen bara fungerar om målgruppen redan vet vad man erbjuder. SKF var ett tydligt exempel. Idag emotionellt och visionärt, men i över 70 år gick de under namnet "Svenska Kullagerfabriken". Tydligare än så blir det inte.
“Kännedom byggs av tid. Och det enda som kan korta ner den tiden är pengar. Har man varken eller, då måste man börja i rätt ände.”
Det här kan du ta med dig:
-
Börja alltid med att tydligt kommunicera vad du erbjuder
-
Bygg förtroende och förståelse innan du pratar värderingar
-
Även det mest välarbetade “varför” faller platt om ingen vet vad du gör

Investera i räckvidd – annars är det kört
Efter Henriks strategiska spaning gick Felicia Christenson, specialist på digitala medier, in på det taktiska: Räckvidd – och varför det är helt avgörande.
Många B2B-bolag nöjer sig med att publicera innehåll organiskt i sina egna kanaler och tror att det ska räcka, men glömmer att algoritmerna inte spelar i deras lag. Idag når man bara 3–5 procent av sin följarbas, även om kvaliteten på innehållet är hög.
“Att bara publicera organiskt är som att tala till en fullsatt arena, men bara första raden hör dig.”
Felicia visade exempel på hur en Mardi Gras-kund genom att satsa på betald räckvidd gick från att nå 1 200 personer i månaden till att nå över 150 000. Kostnaden per kontakt gick samtidigt ner från 8,50 kr till 50 öre. Skillnaden ligger i att inte bara producera, utan att också distribuera smart.
“Vi lägger ofta mycket krut på vad vi ska säga, men inte på hur vi får folk att höra det.”
Det här kan du ta med dig:
-
Organisk räckvidd räcker inte, ska du nå bortom dina inbitna fans är det köpt räckvidd till en väldefinierad målgrupp som gäller.
-
Köpt räckvidd är en investering i kännedom och förtroende, inte en kostnad
-
Effektiv distribution kan multiplicera effekten av ditt innehåll till en bråkdel av priset

Publicerar du innehåll – eller jobbar du med det?
Isabelle Nyberg, Innehållsstrateg på Mardi Gras, började med att beskriva hur företag ofta publicerar innehåll, men sällan jobbar med det på riktigt. Det blir spretigt, oplanerat och sällan särskilt effektivt.
“Det är som att bygga ett hus utan ritning.”
Nyckeln? Struktur. Isabelle tipsade om att arbeta med innehållskategorier, och tog upp inspirerande, utbildande och underhållande innehåll som exempel på teman. Då blir det enklare att skapa variation och samtidigt hålla en röd tråd.
Det handlar inte om att industriföretag ska börja posta kattmemes, utan om att våga vara mer mänsklig i sin kommunikation. Väljer man då att blanda in mer lättsamt innehåll, tillsammans med utbildande och inspirerande inlägg, kan man vara ganska säker på att man täcker hela målgruppen.
Med hjälp av enkla verktyg som Trello eller Excel kan man skapa en tydlig och viktig innehållsplanering. Vad ska publiceras? När? Var? Av vem? Struktur föder effektivitet och framförhållning ger arbetsro.
Det här kan du ta med dig:
-
Innehållsarbete kräver strategi, inte bara inspiration
-
Arbeta med innehållskategorier för variation och röd tråd
-
Planering och ansvarsfördelning din kommunikation både enklare och starkare

Gör det enkelt för kunden att handla på din webbplats
Henrik Klintenberg, Digital försäljningsstrateg, började med en enkel fråga: “Hur många här har handlat skor, smink eller liknande online?” Alla händer upp. “Hur många har handlat som företag?” Lite färre. “Men hur många förväntar sig samma köpupplevelse när de handlar privat som när de handlar som företagskund?”
Siffror från Lumoa visar att över 80 procent av B2B-kunder har samma förväntningar på köpupplevelsen som de har som privatpersoner. B2B-företagen lever inte upp till dem. Till exempel vill 31 procent av kunderna kunna slutföra köp digitalt, men bara 22 procent av företagen erbjuder det enligt färsk research.
Som exempel tog han Mardi Gras samarbete med KW Parts, en stor aktör inom amerikanska bildelar. Tillsammans jobbar vi med att omvandla friktion till funktion, till exempel genom att visa kund-specifika priser direkt i webbshopen, erbjuda flexibla betalsätt via Briqpay, visa lagersaldo i realtid och förenkla navigeringen på sajten. Allt för att kunden snabbt och smidigt ska kunna köpa utan att behöva vänta.
“Man ska inte behöva vänta på en offert eller bli uppringd av en säljare för att få köpa.”
Det här kan du ta med dig:
-
Gör det enkelt att hitta produkter och priser
-
Låt kunden beställa direkt – utan onödiga mellanled
-
Ge kunden kontroll – minska beroendet av säljare

AI Overviews – vad är det?
Frida Krantz, specialist på SEO och GoogleAds, avslutade morgonen med ett högaktuellt ämne: AI Overviews – Googles nya AI-genererade sammanfattningar som dyker upp högst upp i sökresultaten. Funktionen lanserades i Sverige i maj 2025 och bygger på Gemini, Googles egna AI.
Vad är AI Overviews, egentligen?
AI Overviews fungerar som en svarsruta högst upp i Googles sökresultat på vissa typer av mer kunskapsinriktade frågor. När du söker på en fråga, får du numera upp ett AI-genererat svar direkt under sökfältet, utan att behöva klicka dig vidare till en webbplats. Det här svaret bygger på information som AI hämtat från flera olika, trovärdiga källor på webben. Det är lite som att ha en kombination av en chattbot och en sökmotor i ett – där du slipper klicka dig runt.
Frida jämförde det med ChatGPT, men poängterade en viktig skillnad: ChatGPT svarar på frågor utifrån sin tränade kunskapsbas (och i vissa fall realtidsdata, beroende på version), medan AI Overviews alltid baseras på den information Google hittar i realtid från webben. Det gör att innehållet måste vara uppdaterat, relevant och tillgängligt för att synas i AI Overviews.
Vad är AI Overviews, egentligen?
Det traditionella sättet att jobba med SEO, där man försöker ranka högt bland länkarna i ett sökresultat, påverkas kraftigt. När AI-svaret kommer först, och dessutom är rätt omfattande, minskar chansen att användaren klickar sig vidare. Man pratar om ett ökat "zero-click"-beteende, alltså att användaren får det hen söker direkt i Google, utan att besöka någon sajt.
Dessutom blir det svårare att mäta resultat, eftersom man i dagsläget inte kan se i exempelvis Google Analytics om ens innehåll varit med och bidragit till ett AI Overview. Det innebär att mycket av det värde man skapar kanske inte syns i statistiken.
Frida betonade därför vikten av att tänka bredare. SEO är fortfarande viktigt, men det räcker inte. Företag måste bygga synlighet och förtroende genom fler kanaler: via till exempel sociala medier, samarbeten, events och influencer marketing. Innehållet behöver också vara extremt hjälpsamt, lättbegripligt och trovärdigt för att ha en chans att tas upp av Googles AI.
”Verktygslådan har ändrats, men hantverket är detsamma.”
Vad du som företag kan ta med dig:
-
AI Overviews förändrar hur människor hittar och interagerar med innehåll i sökresultat
-
Skapa hjälpsamt, aktuellt och lättbegripligt innehåll – det ökar chansen att väljas av AI
-
Tänk bredare än bara SEO: bygg synlighet genom flera kanaler
-
Var beredd på att synligheten inte alltid går att mäta – men kan vara där ändå
Vill du läsa mer AI-Overviews så kika in på länkarna nedan:
Semrush AI-overviews study
AdRelevance AI-overviews
Maia Marketing AI-overviews
Google I / O
Google AI-overviews
Google generative AI
AI-overviews and your website
Summering – och vad Mardi Gras kan hjälpa dig med
Effektiv marknadsföring kräver mer än bara vilja. Den bygger på kunskap, erfarenhet och förmågan att se det som andra ofta missar. Det var precis vad den här morgonen handlade om: att skifta perspektiv och ta vara på potentialer som många förbiser.
Vill du få upp farten i ditt marknadsarbete och se till att ditt företag inte missar samma möjligheter? Mardi Gras har experter på digital försäljning och B2B-marknadsföring – från strategi och innehåll till SEO, annonsering och kundresor. De kan du få tillgång till.
Vi kan hjälpa dig att skapa effekt, oavsett om det handlar om att ta ett helhetsgrepp eller punktinsatser inom ett enskilt område. Du väljer vad du vill ha hjälp med – vi bidrar med den kompetens som gör verklig skillnad.
Vill du ha hjälp med din digitala försäljning? Kontakta oss så pratar vi mer.
Fortsatt läsning

2024-11-14 | Henrik Björklund, Affärsstrateg och VD
Få fart på ditt företags digitala resa med hjälp av digitaliseringstrappans fem steg
Ta reda på var ditt företag befinner sig på digitaliseringstrappan och optimera för en starkare digital närvaro, bättre kundupplevelse och långsiktig tillväxt.

2024-10-23 | Ida Berglund, Project Manager
Nytt partnerskap med DynamicWeb
Mardi Gras inleder ett nytt partnerskap med DynamicWeb för att stärka sina kunders digitala ekosystem. Med DynamicWebs Commerce Suite, som inkluderar PIM, e-handel och CMS, skapas anpassningsbara lösningar för företag inom industri och grossistverksamhet.

2024-11-01 | Ida Berglund, Project Manager
Så bygger du en hållbar digital affärsmiljö
Ta del av insikterna från Mardi Gras Mornings #18 och lär dig hur du kan bygga en hållbar digital miljö som driver tillväxt och skapar affärsnytta. Upptäck strategier som API-first och modulär arkitektur för att skapa en framtidssäker digital miljö som snabbar upp time-to-market och förbättrar kundupplevelsen.