Så marknadsför du inom B2B
2023-03-01 |
Att marknadsföra inom B2B har sina utmaningar. Längre beslutsvägar, långa avtal med konsekvensen företag som endast är i köpläge fem procent av tiden. Under banderollen “Marknadsföring som tillväxtmotor inom B2B” i det som var den femte av Mardi Gras Morning föreläste Henrik Björklund om hur B2B-världen bör ta sig an marknaden. Med avstamp i forskning och kundexempel från företagets verksamhet fick de 30-tal gästerna ta del av fungerande strategier och handfasta tips på lyckade kampanjer.

"Marknadsföring är inte en lika exakt vetenskap som matematik. Men det finns idag forskning om vad som faktiskt fungerar. Det gäller bara att våga utgå från den, för den går inte sällan på tvärsen med den allmänna uppfattningen", säger Henrik Björklund.
Med en bakgrund som marknadschef och författare av två böcker i ämnet förklarade Henrik Björklund att tillväxt inom B2B idag är beroende av en strategiskt fungerande och aktiv marknadsföringsmotor.
"Väldigt förenklat handlar det om att syns du mer än din marknadsandel så växer du. Sedan påverkar det så klart hur du kommunicerar, var du gör din kommunikation och till vilka."
Läs mer: Hur ska man som marknadsförare agera i en lågkonjunktur
Boka föreläsningen och Henrik Björklund kostnadsfritt
Vill er organisation, för er ledningsgrupp, ta del av presentationen och samtidigt träffa Henrik Björklund finns möjlighet att kostnadsfritt under mars 2023 boka ett eget seminarium. Vi tar oss till era lokaler och ger er också chansen till diskussion och följdfrågor.
Kontakta henrik.bjorklund@mardigras.se för mer information.
Fortsatt läsning

2024-05-30 | Carina Sundqvist, Marketing Intern
Användarupplevelsen är avgörande för affärer inom B2B
Trenden är tydlig att kunden tar med sig sina konsumentförväntningar till jobbet. Detta rymmer en outnyttjad potential.

2023-12-08 | Ida Berglund, Project Manager
Kundresan B2B – så funkar den
Så klart finns det en kundresa även inom B2B. På Mardi Gras Morning #12 grottade vi ner oss i hur den kan se ut, varför du ska kartlägga den och hur den påverkar din webbplats.

Case
En innovativ kampanj för varumärkesutveckling
MVB kom till Mardi Gras och sökte efter en kreativ lösning för att synas som en mångsidig aktör inom byggsektorn och öka sin varumärkeskännedom.