Så marknadsför du inom B2B

Det finns forskning inom marknadsföring — lyssna på den. Det säger Henrik Björklund, vd för Mardi Gras, som med fokus på tillväxt inom B2B bjöd in till den femte upplagan av Mardi Gras Morning under sista tisdagen i februari.

Att marknadsföra inom B2B har sina utmaningar. Längre beslutsvägar, långa avtal med konsekvensen företag som endast är i köpläge fem procent av tiden. Under banderollen “Marknadsföring som tillväxtmotor inom B2B” i det som var den femte av Mardi Gras Morning föreläste Henrik Björklund om hur B2B-världen bör ta sig an marknaden. Med avstamp i forskning och kundexempel från företagets verksamhet fick de 30-tal gästerna ta del av fungerande strategier och handfasta tips på lyckade kampanjer.

"Marknadsföring är inte en lika exakt vetenskap som matematik. Men det finns idag forskning om vad som faktiskt fungerar. Det gäller bara att våga utgå från den, för den går inte sällan på tvärsen med den allmänna uppfattningen", säger Henrik Björklund.

Med en bakgrund som marknadschef och författare av två böcker i ämnet förklarade Henrik Björklund att tillväxt inom B2B idag är beroende av en strategiskt fungerande och aktiv marknadsföringsmotor.

"Väldigt förenklat handlar det om att syns du mer än din marknadsandel så växer du. Sedan påverkar det så klart hur du kommunicerar, var du gör din kommunikation och till vilka."

Läs mer: Hur ska man som marknadsförare agera i en lågkonjunktur

Boka föreläsningen och Henrik Björklund kostnadsfritt

Vill er organisation, för er ledningsgrupp, ta del av presentationen och samtidigt träffa Henrik Björklund finns möjlighet att kostnadsfritt under mars 2023 boka ett eget seminarium. Vi tar oss till era lokaler och ger er också chansen till diskussion och följdfrågor.

Kontakta för mer information.