Hållbarhetskommunikation – gör det ordentligt eller låt bli

2023-05-15

Svårt men nödvändigt. Så sammanfattade en deltagare Mardi Gras Mornings #8 då vi tittade närmare på hur man kommunicerar kring hållbarhet på ett lagligt och effektivt sätt.

Tisdagens frukostföreläsning satte igång hjärnkontoret på deltagarna ordentligt. Frågorna var många och kluriga. Kommunikation kring hållbarhet är inte helt lätt. Det finns lagar och regler som man måste följa. Konsumenterna är svårflörtade. Det krävs inte särskilt stora felsteg för att det ska bli kostsamt, både ekonomiskt och anseendemässigt. Och om man inte gör riktigt bra kommunikation finns det anledning att tro att annan kommunikation ger bättre resultat.

De flesta som gör fel gör det inte medvetet

Dagens gästföreläsare Erik Ullberg – advokat och managing partner på Wistrand Advokatbyrå – är specialiserad på immateriella rättigheter, reklam, marknadsföring, IT och dataskydd.

Det finns en mängd lagar, regler, riktlinjer och plattformsvillkor som man måste förhålla sig till i sin kommunikation, förklarade Erik. Marknadsföringslagen kräver att det du säger är sant. Bryter du mot reglerna kan åtgärder vidtas.

Kommunikation kring miljö och hållbarhet är en komplex fråga, menar han. De som gör fel och blir fällda gör oftast inte fel medvetet. De har i de flesta fall goda intentioner men inte tillräckligt på fötterna och då blir det fel. Att göra rätt är heller ingen garanti för att budskapet ska falla i god jord hos konsumenterna. Du kan ändå bli anklagad för så kallad “greenwashing”, det vill säga att din kommunikation är vilseledande.

EU-direktiv på G

I nuläget är det svårt att komma åt kommunikation runt miljö. Därför finns nu ett EU-initiativ om “gröna påståenden” på gång. Det ligger några år bort men är någonting du bör hålla koll på enligt Erik.

Läs mer om EU-direktivet Proposal for a directive on green claims här

Vilken typ av kommunikation är då effektiv?

Simon Syrén, kommunikationsstrateg på Mardi Gras, som höll i andra halvan av dagens föreläsning, tryckte på att reklam och kommunikation som drivs av andra syften än ökad vinst kan ge goda resultat, om de görs på rätt sätt. Precis som Simon Sinek uttryckte det i sin smått legendariska TED talk How great leaders inspire action från september 2010:

“By WHY I don’t mean to make a profit. That is a result.”

Samma sak tycks gälla för hållbarhetskommunikation. Om syftet är att tjäna pengar kommer det aldrig att bli trovärdigt eller effektivt. Om syftet är att förbättra världen vi lever i har du bättre förutsättningar att lyckas.

“Om du bryr dig, gör det för att det är rätt sak att göra. Om du tycker det är ett bra sätt att tjäna pengar, gör något annat.”

“Forskningen visar att brand purpose-kampanjer generellt fungerar sämre”, berättade Simon. “Om de görs dåligt fungerar de inte alls – men om de görs bra fungerar de bättre än andra kampanjmodeller.”

Inte helt lätt alltså.

Lyckas med din hållbarhetskommunikation

Kontakta gärna Simon Syrén om du vill ha hjälp med din kommunikation i hållbarhetsfrågor.

Nästa Mardi Gras Mornings

Nästa Mardi Gras Mornings äger rum tisdag 13 juni. Då kommer Seyamak Arkannia från Litium till oss och presenterar delar ur Litiums årliga rapport The lastest insights for Nordic B2B Digital Commerce som släpptes i dagarna.

Håll utkik i våra kanaler efter mer information – eller mejla Jennie Eriksson, projektledare för Mardi Gras Mornings, redan nu så bokar vi en stol till dig direkt.