Digitalisering för industri- och tillverkande företag

Tre utmaningar du behöver ta grepp om
1. Produktinformation och spårbarhet
Att hålla koll på korrekt produktdata, regelefterlevnad och spårbarhet är en ständig utmaning för många tillverkande företag. Ett PIM-system (product information management) gör det lättare att samla, hantera och distribuera produktinformation på ett enhetligt sätt i alla kanaler. När PIM-lösningen är integrerad med affärssystem och webb håller informationen hög kvalitet hela vägen från produktion till kund.
Ett väl fungerande PIM är också grunden för det digitala produktpasset (DPP), som samlar all viktig produktdata – som ursprung, material, certifieringar och klimatpåverkan – och säkerställer att både lagkrav och förväntningar på transparens uppfylls. Med rätt struktur på plats blir det lättare att möta nya krav, visa ansvar och skapa förtroende hos kunder och partners.
2. Varumärkesidentitet och förtroende
Ett starkt varumärke är en konkurrensfördel som inte syns – men känns. Det bygger förtroende hos partners, stärker positionen på marknaden och driver på så sätt efterfrågan hela vägen till slutkund. Inom B2B är det ofta varumärket som avgör vem som får frågan, inte bara vem som har bäst erbjudande. Det kan alltså vara skillnaden mellan överlevnad och långsiktig tillväxt.
Företag med starka varumärken visar 74 % högre avkastning på investeringar i varumärkesmarknadsföring och har en 46 % större marknadsandel än företag med svagare varumärken, enligt en studie från Boston Consulting Group (extern länk).
Ändå är varumärkesarbetet ofta eftersatt i tillverkande företag. Konsekvensen? De som fattar grejen får ett försprång. Med rätt strategi, insikter från kundresan och ett strukturerat arbete med branding och varumärkesstrategi går det att bygga en identitet som håller ihop, väcker förtroende och driver tillväxt – både internt och externt.
3. Datadrivna beslut som driver affär
Lyckas du förmedla nyttan med dina produkter? Ju mer komplext erbjudande, desto viktigare att förstå hur det faktiskt uppfattas. Genom att kombinera omvärldsanalys med försäljningsdata blir det lättare att identifiera vad som fungerar – och vad som står i vägen för affären. När besluten baseras på fakta, inte magkänsla, går det att göra saker i rätt ordning och driva försäljningen steg för steg.
Är din försäljningsprocess friktionsfri? För många tillverkande företag är säljprocessen fortfarande manuell och tidskrävande, med offertflöden som skapar onödig frustration för båda parter. Genom att kopplar ihop system och automatisera delar av processen går det att förenkla vardagen för både säljteamet och kunden. För anpassningsbara produkter kan till exempel en användarvänlig konfigurator göra offertprocessen snabbare och enklare.
Fördjupa dig
Maximera effekten av dina digitala kanaler och öka försäljningen med hjälp av en skräddarsydd optimeringsanalys av din webbplats
Det här får du med Mardi Gras
- Ett lokalt team i Göteborg med lång erfarenhet av tillverkande företag
- Heltäckande digital kompetens – från affärssystem till varumärkesstrategi
- Skräddarsydda och skalbara lösningar anpassade efter dina behov
- Tvärfunktionella team med designers, utvecklare och digitala strateger
Ett axplock av våra tjänster
-
PIM och produktinformation
-
Webbutveckling och systemintegration
-
Varumärkesstrategi och grafisk design
-
E-handel och konfiguratorer
-
Marknadsföring och undersökningar
Kontakta oss om du vill veta mer
Case och exempel

Långsiktigt kommunikationsarbete har tagit Easy-Laser från utmanare till världsledande
"Ett helt nytt sätt för oss att kommunicera", säger Easy-Lasers vd. Och resultaten har inte låtit vänta på sig. Så här gick vi tillväga.

Humphrees konfigurator underlättar för säljare att skapa offerter
Vi hjälpte Humphree att skapa en effektiv och anpassningsbar konfigurator åt deras säljare för att göra det enklare att skapa offerter med rätt specifikationer och priser.