Cadillac satsar på tillbehörsförsäljning med ny e-handel i Europa

Förlängt samarbete mellan KW Parts och General Motors
Våren 2024 förlängde General Motors (GM) och KW Parts sitt samarbete med fyra år. KW Parts ansvarar för distribution av reservdelar och eftermarknadsdelar för både nuvarande och framtida GM-modeller. När GM rullar ut sin helt elektriska fordonsportfölj i Europa, med Cadillac LYRIQ som första modell, finns KW Parts redo med distribution, logistik och teknisk support.
För GM:s nya Cadillac-webbplats valdes tidigt strategin att bygga vidare på KW Parts digitala ekosystem. Det arkitekturarbete vi gjort tillsammans året innan lade grunden för en smidig process och starkt resultat.
Läs också: En framtidssäkrad webb för KW Parts, med plats för 4 miljoner produkter
Grunden: en flexibel arkitektur
Vi började med att kartlägga befintliga system och integrationer för att se hur de kunde möta projektets krav. Arbetet ledde till flera viktiga insikter och anpassningar:
- Det befintliga affärssystemet kunde användas för produktberikning, med återanvända integrationer och flöden.
- E-handelsmotorn, Virto Commerce, kunde hantera all logik och den funktionalitet som krävdes.
- Elasticsearch möjliggjorde indexering av stora datamängder samt snabbare sök och filtrering.
- Betalningsmodulen Briqpay behövde anpassas från B2B- till B2C-flöde.
- CMS:et Umbraco kunde behållas, men i ett separat konto för GM för enklare administration.
Efter förstudien tog designarbetet vid. Vi anpassade utseendet med befintliga komponenter enligt GM:s grafiska profil. När designen godkänts gick projektet vidare till teknisk utveckling, testning och lansering.
Titta in i Cadillac Europes webshop


Snabb lansering – bara tre månader
Normalt tar ett projekt av den här storleken minst ett halvår att utveckla. Tack vare ett framtidssäkrat ekosystem som vi kunde återanvända och nära samarbete kunde vi gå live redan tre månader efter godkänd design.
En headless-lösning av det här slaget ger GM en stark teknisk plattform men också flexibilitet. Nya delar kan bytas ut eller adderas utan att påverka logiken eller flödena. Det är en lösning byggd för både nutid och framtid – lika kraftfull och pålitlig som GM:s egna fordon.



Om KW Parts
KW Parts är Europas ledande distributör av amerikanska bildelar, kända för sitt omfattande sortiment och snabba leveranser. Med över 50 års erfarenhet och ett utbud på mer än fyra miljoner produkter, erbjuder de högkvalitativa bildelar till kunder över hela Europa. KW Parts har byggt en stark marknadsposition genom att kombinera bred produktkunskap med effektiv logistik och utmärkt kundservice.
Besök kwparts.com
Behöver du en ny e-handel? Hör av dig.
Fler case

En framtidssäkrad systemarkitektur och ny design
Med ett imponerande sortiment på över fyra miljoner produkter och snabba leveranser över hela Europa, har KW Parts etablerat sig som en oöverträffad aktör. KW vände sig till oss för att framtidssäkra och optimera sitt digitala ekosystem, vilket vi nu stolt kan visa upp.

En skalbar e-handel med plats för inspirerande innehåll åt Huski Wear
Outdoor-varumärket Huski Wear startade e-handel med hjälp av Litium commerce. Från barmark till välpistad lagom till vintersäsongen.

E-handel och digital mötesplats för blåsmusiker målsättningen för Windcorp
En förstudie gav viktiga insikter om Windcorp och deras målgrupp. Efter en totalrenovering är windcorp.se en hemsida med användaren i fokus.