Mardi Gras Mornings 4 februari: Regelverken för kommunikation skruvas åt – få koll inför 2025

2024-12-20 | Ida Berglund, Project Manager

Regelverken kring marknadsföring skruvas åt på flera områden. EU och ICC (Internationella Handelskammaren) inför nya regler 2025 som påverkar både vad som är tillåtet och hur det sanktioneras. Dessutom finns nya avgöranden som ger praktisk vägledning om vad som är tillåtet och inte. Under Mardi Gras frukostföreläsning 4 februari får du en snabb och tydlig överblick över allt du behöver veta inför 2025.

Alla vi som jobbar med kommunikation måste ha koll på regelverken kring marknadsföring, hållbarhetspåståenden och konsekvenserna av användning av AI i kommunikationen. Marknadsföringen blir allt mer regelstyrd och vi är på väg i en riktning där viss kommunikation till och med behöver godkännande på förhand. För oss i Sverige innebär det helt nya sätt att hantera regleringen.

Erik Ullberg, advokat och Managing Partner och Andreas Salehi, biträdande jurist på CMS Wistrand Advokatbyrå samt Henrik Björklund ARU (ansvarig reklamutgivare) på Mardi Gras förklarar vad lagar, regler och nya EU-direktiv innebär 2025. Vi kommer att beröra ICC:s regelförändringar, hur kravställningarna på hållbarhetspåståenden kraftigt förändras och vad AI:s intåg i kommunikationen innebär.

Du får med dig exempel från verkligheten – positiva såväl som negativa – och konkreta tips på hur du undviker risker.

Vi pratar om:

  • Hur påverkar marknadsföringslagstiftningen 2025
  • ICC:s uppdaterade regelverk
  • AI-förordningens konsekvenser
  • Hållbarhetspåståenden och förändringar i såväl regelverk som hur överträdelser beivras.

Hjärtligt välkommen!

När, var, hur

Tid: 4 februari, 2025 kl. 07:30-09:00

07:30 Frukost och mingel

07:45 Föreläsning

08:45 Diskussion och frågor

09:00 Avslutning

Plats: Mardi Gras Digital, Erik Dahlbergsgatan 3 (gamla Jazzhuset), Göteborg. Närmaste hållplats är Vasaplatsen.

Det här eventet går endast att delta i på plats. Antalet platser är begränsat så anmäl dig så fort du kan😊

Kostnad: Det kostar inget att delta i eventet

Mer om Erik, Andreas och Henrik

Erik Ullberg

Erik Ullberg har varit verksam på CMS Wistrand Advokatbyrå sedan 2004. Erik är managing partner för CMS Wistrand Göteborg och co-head för CMS Wistrands IP- och TMC-grupp. Han är specialiserad inom svensk och internationell immaterialrätt, marknadsföringsrätt, IT-rätt samt dataskyddsrätt med särskilt fokus på digitala medier, konsumentprodukter-/tjänster, IT och teknologi, life sciences samt medie- och kommunikationsbranschen.

Andreas Salehi

Andreas Salehi har varit verksam på CMS Wistrand Advokatbyrå sedan 2023 och ingår byråns IP/TMC-grupp. Andreas arbetar huvudsakligen med rådgivning och tvistlösning avseende immaterialrätt, life sciences, medie- & marknadsrätt, sport, underhållning & spel samt IT.

Henrik Björklund

Henrik Björklund är, förutom Mardi Gras VD, ansvarig reklamutgivare, ARU, ett måste för varje byrå knuten till Sveriges Kommunikationsbyråer. Henrik har jobbat som konsult inom digital marknads- och försäljningsstrategi de senaste 16 åren med rådgivning till en lång rad kunder på listan.

Anmälan

Vi bjuder på frukost så glöm inte att uppge om du har några matallergier/-preferenser.