Spara inte på marknadsföringen i lågkonjunktur

2023-03-20

Ekonomin går mot tuffare förhållanden. Men att i det läget spara på marknadsföringen kan få katastrofala konsekvenser. Det säger Simon Syren, CD på Mardi Gras, som under den senaste Mardi Gras Mornings föreläste på temat marknadsföring i lågkonjunktur.

Den närmaste tiden spås bli skakig. De senaste exemplen stärker en tes om annalkande ekonomiska sämre tider. Stigande inflation, räntor och energipriser gör att konsumenter och företag börjar rationalisera och prioritera ekonomiska beslut. Då är det lätt, och förståeligt, att börja tänka kortsiktigt. Det menar Simon Syrén som under den senaste upplagan av Mardi Gras Mornings föreläste på temat marknadsföring i lågkonjunktur.

"Forskningen visar att de företag som fortsätter att satsa på marknadsföring och håller sin budget är de som lyckas bäst när ekonomin vänder. Det som kan vara värt att notera är att bland företagen som väljer att skära är det de som redan är på väg ner som faller snabbast."

Med hjälp av historiska exempel och teoretiska inslag fick deltagarna under morgonen ta del av en mix av abstrakt och konkret information. Och för att illustrera ytterligare hade även Mikael Terner, vd för Easy-Laser bjudits in för att dela med sig av hur de har agerat. Som ett företag inom B2B-branschen förklarade Mikael att Easy-Laser är beroende av långsiktiga affärsförhållanden där konkurrensen både är nationell och även internationell.

Med ett tioårigt samarbete mellan Mardi Gras och Easy-Laser, där parterna har erfarenheter av flera samhällsekonomiska dippar, visade Mikael sig hur företaget i stället för att bromsa snarare under svårare tider valt att göra det motsatta.

Läs mer: Långsiktigt B2B-arbete har gjort Easy-Laser världsledande

"När möjligheterna till de fysiska mässorna försvann valde vi att satsa på vår digitala närvaro. Vi tog fram en helt ny hemsida. Vi satsade på att producera varumärkesfilm som, även om jag är en aning partisk i målet, faktiskt ger mig gåshud än i dag. Vi vågade satsa och vi fick utdelning. I dag är vi världsledande samtidigt som marknaden har växt. Och där har marknadsföringen tillsammans med andra insatser varit avgörande."

Förutom de affärsmässiga fördelarna har Mikael Terner även noterat ytterligare effekter.

"En av de första satsningarna Easy-Laser och Mardi Gras gjorde var att ta fram ett typ av manifest. Vad är vi? Vad står vi för? Resultatet av alla de här satsningarna var även att de inbringade en intern stolthet för de anställda och för hela organisationen. Helt plötsligt hade vi gemensam förståelse för vad Easy-Laser var för typ av företag och vad våra fantastiska produkter och arbete hade för fördelar. Det blev på riktigt och något som tillförde extra dimension."

Mer på temat marknadsföring i lågkonjunktur

Funderar du på hur du ska tänka i en lågkonjunktur? I artikeln "Hur ska man som marknadförare agera i en lågkonjunktur" delar Simon Syrén med sig om sina tankar – och 17 lästips som visar vad forskningen och historien säger.

I caset "Långsiktigt kommunikationsarbete har tagit Easy-Laser från utmanare till världsledande" berättar vi mer om hur vårt samarbete med Easy-Laser sett ut genom åren och de fina resultat som de åstadkommit.

Nästa Mardi Gras Morning

Nästa Mardi Gras Morning blir 18 april. Då ska Henrik Klintenberg berätta mer om marknadsplatser som Zalando och Amazon och hur de kan boosta ditt varumärke. 

Håll utkik i våra kanaler efter mer information – eller anmäl dig till Mardi Gras Mail, Mardi Gras nyhetsbrev om digital försäljning så får du automatisk mer information i din inkorg.