A Working Lab – ett nytt kapitel i coworkingens historia

Digitala kampanjer är något vi på Mardi Gras ägnar oss åt … exakt varje dag, faktiskt. Och eftersom varje kund är den andra olik, blir variationen enorm. När vi tog oss an ett uppdrag inom coworking blev det därför precis som vanligt: Unikt. Kunden var A Working Lab, som erbjuder kreativa möten mellan innovatörer, forskare och entreprenörer mitt på campus. Målet var maximerad spridning av filmer. Resultatet? Det gick inte av för hackor.

Fenomenet coworking är väletablerat. Det brukar numera gå att hitta coworking spaces på centrala adresser i de flesta städer. A Working Lab är en innovativ vidareutveckling som går ut på att erbjuda denna flexibla typ av mötesplatser mitt i de akademiska miljöerna. På campus, helt enkelt. I Umeå, Stockholm och Göteborg.

Samarbete kring coworking

A Working Lab (AWL), ett koncept och varumärke som drivs av Akademiska Hus*, hade tillsammans med FAB Agency tagit fram välproducerade, relevanta filmer med syfte att väcka intresse för konceptet coworking och flexibla mötesplatser mitt på campus. För att maximera värdet av filmerna togs Mardi Gras in med uppdraget att säkerställa spridningen. Vi var med andra ord flera aktörer som arbetade nära tillsammans för att uppnå resultat, med regelbundna avstämningsmöten.

Mitt i köpresan

Det är alltid en utmaning att lösa flera delar av en köpresa i en och samma kampanj eller satsning. I denna kampanj var målet att både bygga kännedom kring AWL för långsiktig försäljning och samtidigt fylla lediga platser här och nu.

Med bakgrunden i ovanstående, samt det material som fanns, tog vi beslutet att köra kampanjen mitt i köpresan – i den aktiverande, engagerande delen. Här finns goda chanser att nå både helt nya personer,  samtidigt som vi når personer som redan har hört talas om AWL och nu kan vara redo att ta steget.

Medieplanering och kampanjuppsättning

Mardi Gras arbete bestod i medieplanering, kampanjuppsättning och därefter löpande optimering längs vägen. Vi valde Meta (40 %) och LinkedIn (60 %) som kanaler med fokus på videovisningar. Målet var att sprida dessa filmer till en så stor del av målgruppen som möjligt. Den digitala kampanjen rullade sedan under två vårmånader 2023, med en total medieinvestering på 250 000 kronor.

Hur gick det, då?

När kampanjen hade gått i mål, fanns det gott om anledningar för samtliga involverade att vara helnöjda. Under de två månaderna uppnådde vi bland annat allt detta:

  • 622 749 videovisningar på Meta
  • Webbplatsbesökarna ökade med 74,9 %
  • Antalet unika besökare på LinkedIn gick upp med 211,4 %
  • Antalet klick på knapp på LinkedIn steg med 600 %
  • A Working Lab fick 162,1 % fler följare på LinkedIn
  • Reaktioner på LinkedIn-inlägg ökade med 69,7 %
  • Kommentarerna på LinkedIn ökade med 108,3 %

Mycket siffror! Men för att summera: Riktigt mycket valuta för pengarna! Och samtidigt en påminnelse om att spridning är så otroligt viktigt. Det gäller att orka fullfölja. Bra idéer, välgjort material måste först vara på plats – och sedan en genomtänkt kampanj där människor faktiskt får chansen att se alltihop. En säkerställd spridning, som vi brukar kalla det.

* Akademiska Hus AB är ett svenskt statligt ägt bolag med uppgift att äga, utveckla och förvalta fastigheter vid landets universitet och högskolor. Fastighetsbeståndet omfattar över tre miljoner kvadratmeter uthyrningsbar yta och har ett fastighetsvärde på 100 miljarder kronor.

Kontakta oss

Vill du veta mer om det här projektet eller har du frågor om digital försäljning? Hör av dig?