Medieköp och betald annonsering
Medielandskapet är i ständig förändring
Syns man inte, så finns man inte. Därför behöver du se till att nå ut till rätt person, vid rätt tidpunkt, i rätt kanal. Det kan tyckas vara enkelt för dem som tror sig känna sin målgrupp. Men medielandskapet förändras snabbt och för att befinna sig på rätt ytor krävs det att man håller sig konstant uppdaterad om de senaste trenderna.
Betald annonsering från strategi till analys
Vi har lång erfarenhet när det kommer till betald räckvidd och kan hjälpa dig med både strategisk rådgivning, planering, medieköp och analys. Behöver du hjälp att annonsera i radio, TV eller sökmotorer (Google Shopping, Google Ads, Bing Ads)? Eller hänger din målgrupp på LinkedIn, Tiktok eller Snapchat? Inga problem, vi hjälper dig att nå ut.
Läs också: Aspelin Ramm - går det att sälja nyproduktion i lågkonjunktur?
Mediestrategi och rådgivning
Köpt räckvidd är inte lätt. Men vi kan hjälpa dig från början till slut. Medierådgivning handlar om att vi, utifrån insikts- och analysarbete, tar fram en övergripande mediestrategi baserat på din marknad, målgrupp och kanalerna de befinner sig i. Utifrån dina interna målsättningar, din budget, tid och målgrupp tar vi fram en rekommendation på en mediemix och budgetfördelning per kanal som passar just dig.
Medieplanering
I planeringsfasen gör vi, utifrån en satt mediestrategi, en detaljerad medieplanering. Mardi Gras hjälper till med allt från förhandling och kontakt med medieleverantörer till sammanställning av materialspecifikation och köp av medieutrymme. Vi har bred kompetens och kan hjälpa till med det mesta, och vad vi hjälper just dig med varierar beroende på dina behov.
Kampanjhantering
Utöver strategi och planering kan vi även hjälpa till med den faktiska kampanjhanteringen. Allt från uppsättning av annonser och publicering i sociala kanaler till att sköta kontakten med leverantörer och att optimera kampanjer under tidens gång. Allt för att din köpta räckvidd ska bli så bra som möjligt.
Rapportering och uppföljning
Att följa upp kampanjerna är viktigt. Vi säkerställer att den betalda annonseringen som görs går att mäta, och kan ge dig löpande uppföljning per mediekanal. Vi tar även fram en slutrapport som sammanställer hur kampanjen presterat samt en analys av resultatet som sedan kan ligga till grund för kommande kampanjer. Det går alltid att ta lärdom av något.
Vi hjälper dig med
- Banners/Displayannonsering
- Dynamiska produktannonser (Google Ads, Meta med flera)
- Facebook (Meta)
- Instagram (Meta)
- Kontextuell displayannonsering (Kobler)
- Native
- Programmatiska köp
- Radio/Podd
- Snapchat
- Sökmotorannonsering (Google Ads och Bing Ads)
- TikTok
- TV
- Utomhusreklam (out-of-home (OOH) och digital out-of-home (DOOH))
- YouTube (Google Ads)
- Zalando Marketing Service (ZMS)
Har du frågor och funderingar om medieköp och betald annonsering? Hör av dig!
Case
En innovativ kampanj för varumärkesutveckling
MVB kom till Mardi Gras och sökte efter en kreativ lösning för att synas som en mångsidig aktör inom byggsektorn och öka sin varumärkeskännedom.
Aspelin Ramm Fastighetsutveckling – Går det att sälja nyproduktion i lågkonjunktur?
Aspelin Ramm valde att satsa istället för att bromsa. Det resulterade i både sålda bostäder på en trögrörlig marknad, och ett starkare varumärke.
Digitala kampanjer ökade antalet besökare till AWL:s webbplats med nästan 75%
AWL:s satsning på Meta- och LinkedIn-kampanjer gav ordentlig valuta för pengarna. En påminnelse om att spridning är otroligt viktigt.