Good to go! Ny förpackningsdesign för Vermans enzymprodukter
Marknadsföring blev tillväxtmotorn för Verman
Våren 2021 gav vi Verman ett förslag på vad de behövde göra för att växa, både kortsiktigt och, framför allt, långsiktigt. Verman sade ja. Deras enzymbaserade produkter i GO-serien har därefter fått kraftigt ökad exponering genom influencer marketing, utbildningsmaterial för apotekspersonal, reklam och kampanjer på Meta och TikTok.
De enzymprodukter Verman har på den svenska marknaden klassas som kosttillskott. De fyra olika produkterna i serien GO heter Gluten GO, Lactrase GO, Multi GO och Nogasin GO. De har det gemensamt att de lindrar problem med matsmältningen. Beroende på orsaken till problemen tillför de magen den specifika sorts enzymer som underlättar magens bearbetning av gluten, laktos, fiberrik mat eller mer komplex, tung mat.
En fjärdedel av befolkningen har någon form av besvär med matsmältningen, så marknaden är stor. Det har fler än Verman förstås insett, vilket gör att konkurrensen är hård. Det gäller att synas och vara tydlig för att bli vald av målgruppen. Eller målgrupperna, eftersom det rör sig om olika matsmältningsbesvär med den enda gemensamma nämnaren att de kan lindras med hjälp av enzymtillskott.
En design med större syfte
Med lansering i maj 2023 tog vi fram ny design på samtliga förpackningar i Vermans GO-serie. Designen skulle vara skalbar och signalera att produkterna tillhörde samma serie, oavsett om det är en liten burk, en stor burk, en rund burk, en kartong, en låda eller en blisterförpackning. Vidare skulle det vara konsekvent genomfört. Slutligen var projektet ett förberedande steg för att utöka serien. Eftersom var och en av de fyra redan existerande produkterna har fått varsin färg, skapades en flexibel struktur för att enkelt inkludera en eventuell ny produkt till serien.
Vid utformningen av den nya designen ville Verman inte bara förnya utseendet på sina förpackningar utan också förbättra konsumentkommunikationen. Det fanns därför ett behov av en koppling med tidigare design, liksom Vermans design på övriga produkter. Som om inte allt detta vore nog, ville vi också ha både mer och tydligare information till konsumenten på burken.
Vermans GO-produkter är alltså kosttillskott, vilket kräver att en hel del info finns med på förpackningen i form av så kallad plikttext. There’s just no way around that. Men viktigast har varit att highlighta GO, som ju på många sätt är grejen med dessa produkter. Gluten GO, Lactrase GO, Multi GO och Nogasin GO. Tankarna ska gå till uttryck som on the go samt good to go. Detta symboliserar två saker: att det rör sig om små, smidiga förpackningar att bära med sig överallt on the go, och att tabletterna har snabb effekt. Ta en, så är du good to go! Dessa två uspar samverkar dessutom på ett lyckosamt sätt. Enzymprodukterna ska tas i samband med att du äter, vilket ju absolut kan vara planerat – men ofta är spontant. Då är det skönt att enkelt kunna ha med sig ett kosttillskott som dessutom ger effekt direkt.
Ett globalt godkännande
Resultatet är en framgång rakt igenom. Verman har inte bara moderniserat sin produktlinje utan också lagt grunden för framtida tillväxt och innovation inom GO-serien.
Tillsammans med den nya produktutformningen genomfördes en omfattande uppdatering av allt annonsmaterial för att förstärka den nya designens uttryck och för att säkerställa en enhetlig kommunikation av budskapet i alla kanaler. Vi har haft förmånen att samarbeta med Pocket Commercials, som ansvarade för det nya filmmaterialet. Så säkerställde vi en effektiv förstärkning av marknadsföringsstrategin och att varumärkesbudskapet kommunicerades på ett konsekvent sätt till målgrupperna.
Den nya designen för Vermans GO-produkter förnyade och förstärkte seriens varumärkesidentitet. Produktdesignen har godkänts av Verman globalt och används nu över hela världen där GO-familjen säljs.
Så här säger Magnus Tegström, Commercial Director på Verman:
“Det har varit spännande och lärorikt att arbeta tillsammans med teamet på Mardi Gras. Innan jag tog över på Verman kände jag enbart till Lactrase, men nu förstår jag att det finns så mycket hjälp att få med enzymer för att förebygga uppblåsta och oroliga magar.
Att tillsammans med Mardi Gras och våra kunder ha fått bryta lite ny mark och arbeta med att utveckla en kategori är både stimulerande och utmanande. Helt enkelt något av det roligaste som finns speciellt när man får så många positiva återkopplingar från våra konsumenter.”
Om Verman
Verman är ett finskt familjeägt självvårdsföretag med en omsättning på 250 miljoner euro. Fokus ligger på kontinuerlig produktutveckling, innovativa produkter och hög kvalitet. Verman har en bred varumärkesportfölj som omfattar nio märken och erbjuder produkter inom hälsokost och läkemedel som bidrar till en hälsosam livsstil, som stödjer: ditt välmående, din mage, din hjärna, ditt immunförsvar.
Vill du veta mer om förpackningsdesign? Kontakta oss gärna.
.
Fler case
Varumärkesmanual för en semesterdröm från förr
Lilla Brattön, en historisk semesterdestination i Bohuslän, förnyas med en varumärkesmanual som förenar tradition och modernitet.
Ny design på Fellos välkomstbrev
Det är inte alltid webbplatser och stora billboards/out of home-ytor som ska designas utan denna gång var det ett fysiskt välkomstbrev åt Fello som behövde ny kostym.
Norma visual guidelines – Att vägleda ett globalt varumärke
Normas tre-delade varumärkesmanual guidar på ett lättbegripligt sätt användaren att göra rätt, och tar vara på företagets historia och alla goda värden.