Varumärkesmanual för Lilla Brattön
En semestertradition sedan 1928
Lilla Brattön är en semesterdestination väster om Stenungsund, öster om Tjörn och söder om Tjörnbron. Ön skänktes av SKF:s grundare, Sven Wingqvist, till SKF:s verkstadsklubb i början av 1900-talet för att de anställda på företaget skulle ha en plats att tillbringa sin semester på. I början av 1900-talet var semester ett nytt påfund som låg i linje med tidsandan. Mellankrigstiden präglades av hopp och solidaritet. Detta var the "Roaring Twenties" när tankar om det svenska folkhemmet, fackföreningar och rättigheten till semester växte fram.
En sommardag 1928 tog SKF:s verkstadsklubb ön i besittning och sedan dess har den varit en plats där anställda på SKF och deras familjer kunnat fira semester för en billig peng. Eller det är inte riktigt sant. Under lång tid har vem som helst kunnat hyra en stuga på ön. Genom åren skjuter SKF och dess anställda på olika vis till resurser så att ett antal stugor, en hamn, en badplats och en restaurang ska kunna byggas och underhållas.
Utmaningar och nya möjligheter
Sedan 1928 har det av olika företag skapats ett flertal liknande platser till gagn för anställda. Många av dessa har på grund av ekonomiska svårigheter försvunnit genom att de sålts till privata intressen och blivit privatbostäder. SKF:s verkstadsklubb och Lilla Brattön har under de senaste decennierna brottas med svårigheten att få ekonomin att gå ihop i den ideellt drivna verksamheten.
Efter ett par års diskussion bjöds Invest Group och Daniel Olsson i april 2022 in att bli delägare. Nytt kapital och erfarenhet av besöksnäringen skulle nu hjälpa Lilla Brattön att finnas kvar minst i hundra år till.
Men hur skulle balansen mellan det nya, kommersiella och den gamla fina solidariska historien se ut? Att besvara den frågan blev Mardi Gras och vår strateg Simon Syréns första steg i arbetet med att utveckla en varumärkesmanual för Lilla Brattön.
Varumärkesmanual för att styra mot framtiden
Det stod tidigt klart att detta skulle bli en varumärkesmanual i ordets rätta bemärkelse. En handbok inte “bara” för kommunikation utan även en guide för beteenden och platsutveckling.
Arbetet inleddes med djupintervjuer med ett flertal personer med koppling till Lilla Brattön på olika vis samt omfattande research i företeelsen med företagsunderstödda semesteranläggningar.
Ett flertal avstämningar gjordes med Daniel Olsson och Lilla Brattöns styrelse för att säkerställa att riktningen blev helt i linje med både historien och den tänkta framtiden. Arbetet präglades av ödmjukhet och snabba beslut då både SKF:s verkstadsklubb och Invest Group hade en klar bild av vad man ville åstadkomma, vad man ville och inte ville att Lilla Brattön ska vara i framtiden.
Till sist producerades en varumärkesmanual i vilken stort fokus lades på vad Lilla Brattön är och inte är, vilka värderingar man har samt en inspirerande grafisk profil som är fast förankrad i historien samtidigt som det skapar förutsättningar att synas i dagens digitala brus.
Inför sommaren 2024 har ett 20-tal av öns cirka 80 stugor renoverats, öns restaurang har utvecklats (läs mer om Elviras Skärgårdskrog här) och är första säsongen i öns hundraåriga historia har man gjort en kampanj värd namnet och jobbat utifrån en varumärkesmanual. Resultatet ser än så länge gott ut med cirka 300 procent omsättningsökning gentemot föregående säsong.
En öppen och tillgänglig semesterdröm
Daniel Olsson, ägare och VD i Invest Group säger:
“Lilla Brattön ska varken vara en tynande verksamhet till för ett fåtal invigda eller lyxrenoverad för ett fåtal som har råd. Det ska vara en välkomnande semesterdröm. Det har Mardi Gras fångat i vårt varumärkesarbete.”
Vill du läsa mer hittar du här en trevlig artikel om Lilla Brattön i Stenungsunds Tidning.
Vill du veta mer om varumärkesarbete? Hör av dig!
.
Fler case
Aspelin Ramm Fastighetsutveckling – Går det att sälja nyproduktion i lågkonjunktur?
Aspelin Ramm valde att satsa istället för att bromsa. Det resulterade i både sålda bostäder på en trögrörlig marknad, och ett starkare varumärke.
Norma visual guidelines – Att vägleda ett globalt varumärke
Normas tre-delade varumärkesmanual guidar på ett lättbegripligt sätt användaren att göra rätt, och tar vara på företagets historia och alla goda värden.
Långsiktigt kommunikationsarbete har tagit Easy-Laser från utmanare till världsledande
"Ett helt nytt sätt för oss att kommunicera", säger Easy-Lasers vd. Och resultaten har inte låtit vänta på sig. Så här gick vi tillväga.