Med egenproducerat magasin bygger Easy-Laser varumärket starkare


Bakgrund och utmaning
Som världsledande inom laseruppriktning av roterande maskiner är Easy-Laser i dag ett av branschens mest framstående företag inom industriell effektivitet. Med hjälp av företagets produkter och tjänster har användare lyckats öka livslängden på maskiner inom bland annat marina sektorn, energiproduktion och tillverkande industri.
Utmaningen har legat i att öka medvetenheten kring det proaktiva underhållets ekonomiska, miljömässiga och arbetsrelaterade fördelar, samt vikten av korrekt maskininstallation, från grunden. I dag präglas industriellt underhåll ofta av kortsiktighet, och trögrörlighet i kombination med konservativa beslutsfattare som snarare agerar reaktivt.
För att nå ut till underhållschefer, underhållsingenjörer inom industrin i hela världen samt övriga relevanta målgrupper behövdes därför en lösning som dels byggde kännedom och varumärke och samtidigt ökade förståelsen för hållbarhet, tillförlitlighet och industriell effektivitet.


Lösning och genomförande
Beslutet landade på en publikation med inriktning på kunskapsskapande inom industriellt underhåll och trender i branschen. Genom ett fysiskt magasin skulle organisationen ha tillgång till en produkt som kunde delas ut på mässor, kundevent och säljsammanhang med innehåll lämpat för försäljning på både kort och längre sikt.
Genom att producera material med internationell relevans säkerställdes även att magasinen skulle kunna ha en lång livslängd med fler användningsområden, exempelvis ompaketering till separata bloggartiklar och inlägg på sociala medier.




Resultat
Den slutgiltiga produkten landade på 44 sidor med egenproducerat material inklusive text, foto och design. Med representation från länder som bland annat Turkiet, Nederländerna och USA hade Easy-Laser skapat en produkt som dessutom fungerade i en internationell kontext.
Genom intervjuer med underhållsingenjörer, produktutvecklare och branschaktiva med fokus på det dagliga underhållsarbetet, lyckade underhållsexempel samt framåtblick hade Easy-Laser nu en produkt för att sprida förståelse bland beslutsfattare och samtidigt bygga en kunskap hos både befintliga och potentiella kunder och partners. Andra ibland förbisedda målgrupper till vilka man ville bygga sitt varumärke var nuvarande personal och distributörsnätverk och framtida medarbetare vid rekrytering.
Dessutom gav produktionen företaget en möjlighet att positionera sig som en trovärdig kunskapsförmedlare och samtidigt stärka sitt varumärke som marknadsledare inom underhåll, uppriktning och tillförlitlighet.
“Jag tror att det fortfarande behövs en mix av budskapsbärare för att bryta igenom. Som kompletterar och förstärker varandra. Magasinsformatet sänder dessutom ut en signal i sig, vill jag påstå. Även som online-version.”
Rustan Karlsson, Marketing Manager, Easy-Laser AB

Om Easy-Laser
Easy-Laser AB är en av världens ledande tillverkare och leverantörer av laserbaserade mätsystem för verksamheter med höga krav på exakthet och driftsäkerhet. Tillsammans med deras distributörer förser de användare i över 80 länder med lösningar för alla typer av mätnings- och uppriktningsbehov – axeluppriktning, remuppriktning och all tänkbar geometrisk mätning.
Vill du göra ett eget magasin eller ha hjälp med design? Hör av dig!
Fler case

Överblivet ateljégolv blev 130-bitars konstverk
Spillbitar från golvet i Kungliga Operans och Dramatens nya ateljéer – byggda av MVB – blev ett konstverk i 130 delar. Vid invigningen fick gästerna (inklusive kulturministern) varsin bit som minne av att vi alla bygger kulturen tillsammans.

Varumärkesmanual för en semesterdröm från förr
Lilla Brattön, en historisk semesterdestination i Bohuslän, förnyas med en varumärkesmanual som förenar tradition och modernitet.

Ny design på Fellos välkomstbrev
Det är inte alltid webbplatser och stora billboards/out of home-ytor som ska designas utan denna gång var det ett fysiskt välkomstbrev åt Fello som behövde ny kostym.