Budskap – kommunikationskoncept eller tagline?

Kännedom, anseende och mental tillgänglighet är de högst värderade egenskaperna i framgångsrik kommunikation. Så minnesvärda budskap är hårdvaluta. Hitta din budskapsstrategi och ett kommunikationskoncept som passar just din målgrupp.

Genomtänkt och varumärkesbyggande kommunikation skapar affärer

Hur du strukturerar din kommunikation har stor betydelse för dess framgång i att skapa fler affärer och bygga varumärke. Känner dina kunder till att du finns? Gillar de dig? De flesta kan på några minuter beskriva vad de erbjuder sin marknad. Svårigheten är att göra det på kort tid. På de få sekunder du har kundens uppmärksamhet innan den flyttas vidare.

Se case inom budskap: Långsiktigt B2B-arbete har gjort Easy-Laser världsledande

Minnesvärda budskap

Mardi Gras skapar kommunikationskoncept. En budskapsstrategi som definierar vilka argument och förklaringar som används. Och ibland en tagline. Ett gäng erfarna strateger och kreatörer tar tillsammans fram en budskapskostym som passar just ditt företag.

Rationella budskap

Tillgänglig data kring effektiv marknadsföring konstaterar att bäst resultat uppnås om man kombinerar rationella/aktiverande och emotionella/varumärkesbyggande budskap. Du har säkert hört talas om 60/40-regeln. Men bara för att ett budskap är rationellt behöver det inte vara, eller får absolut inte vara, tråkigt. Effektiv aktiverad kommunikation förtjänar lika mycket omtanke som varumärkesbyggande marknadsföring.

Emotionella budskap

När du säljer på lång sikt, det vill säga bygger varumärke, så är ofta de emotionella budskapen mer effektiva. De skapar bestående minnen och mental tillgänglighet. Det är detta som menas när man talar om en verksamhets eller ett varumärkes “varför”. Varför finns du eller din produkt? Kan vi tillsammans besvara den frågan är vi något intressant på spåret.

Medieberoende budskap

Att påstå att mediemarknaden under de senaste decennierna har blivit komplex är väl något av århundradets underdrift. Och många gånger kräver olika mediekanaler anpassning av budskapen för att nå bästa effekt. Det är en världs skillnad mellan att kommunicera på plattformar som TikTok, Facebook och TV eller YouTube, i egna nyhetsbrev och via influencers. Mardi Gras hjälper dig att anpassa budskapen efter aktuell kanal.

Kontextuella budskap

Var syns din kommunikation? I vilken stämning befinner sig mottagaren? Sitter den och läser ett blogginlägg om ett resmål som den längtar till, tittar den på sin favorittalkshow ihop med sin familj eller swishar budskapet förbi på en digital utomhustavla när mottagaren är på väg hem efter arbetsdagen? Att anpassa sina budskap efter den kontextuella situationen är en av många vägar till att få ut största möjliga resultat av sina kommunikationsinvesteringar. Det kan vi.

Vi hjälper dig med

  • Budskapsstrategi
  • Emotionella budskap
  • Kommunikationskoncept
  • Kontextuella budskap
  • Medieberoende budskap
  • Rationella budskap

Kontakta oss

Har du frågor och funderingar om budskap och kommunikationskoncept? Hör av dig!

Undersökningar

Varför gissa när det är så enkelt att veta? Fatta kloka, medvetna beslut baserade på fakta och få ett försprång gentemot dem som litar på magkänsla. Undersökningar ger värdefulla insikter om hur ditt varumärke uppfattas och vad kunderna egentligen tycker.

Läs mer

Branding och varumärkesstrategi

Ett företags möjlighet till framgång vilar på varumärkets styrka. Därför behövs en genomarbetad varumärkesstrategi som hjälper dig att stärka din position på marknaden.

Läs mer

Digitalisering och verktyg

Allt större delar av affärsdrivande verksamhet påverkas av digitaliseringen. Hitta processer och etablera digitala verktyg som driver din affär på bästa sätt. Från marknadsföring och försäljning till leverans och service.

Läs mer