Budskap – kommunikationskoncept eller tagline?
Genomtänkt och varumärkesbyggande kommunikation skapar affärer
Hur du strukturerar din kommunikation har stor betydelse för dess framgång i att skapa fler affärer och bygga varumärke. Känner dina kunder till att du finns? Gillar de dig? De flesta kan på några minuter beskriva vad de erbjuder sin marknad. Svårigheten är att göra det på kort tid. På de få sekunder du har kundens uppmärksamhet innan den flyttas vidare.
Läs också: Långsiktigt B2B-arbete har gjort Easy-Laser världsledande
Minnesvärda budskap
Mardi Gras skapar kommunikationskoncept. En budskapsstrategi som definierar vilka argument och förklaringar som används. Och ibland en tagline. Ett gäng erfarna strateger och kreatörer tar tillsammans fram en budskapskostym som passar just ditt företag.
Rationella budskap
Tillgänglig data kring effektiv marknadsföring konstaterar att bäst resultat uppnås om man kombinerar rationella/aktiverande och emotionella/varumärkesbyggande budskap. Du har säkert hört talas om 60/40-regeln. Men bara för att ett budskap är rationellt behöver det inte vara, eller får absolut inte vara, tråkigt. Effektiv aktiverad kommunikation förtjänar lika mycket omtanke som varumärkesbyggande marknadsföring.
Emotionella budskap
När du säljer på lång sikt, det vill säga bygger varumärke, så är ofta de emotionella budskapen mer effektiva. De skapar bestående minnen och mental tillgänglighet. Det är detta som menas när man talar om en verksamhets eller ett varumärkes “varför”. Varför finns du eller din produkt? Kan vi tillsammans besvara den frågan är vi något intressant på spåret.
Medieberoende budskap
Att påstå att mediemarknaden under de senaste decennierna har blivit komplex är väl något av århundradets underdrift. Och många gånger kräver olika mediekanaler anpassning av budskapen för att nå bästa effekt. Det är en världs skillnad mellan att kommunicera på plattformar som TikTok, Facebook och TV eller YouTube, i egna nyhetsbrev och via influencers. Mardi Gras hjälper dig att anpassa budskapen efter aktuell kanal.
Kontextuella budskap
Var syns din kommunikation? I vilken stämning befinner sig mottagaren? Sitter den och läser ett blogginlägg om ett resmål som den längtar till, tittar den på sin favorittalkshow ihop med sin familj eller swishar budskapet förbi på en digital utomhustavla när mottagaren är på väg hem efter arbetsdagen? Att anpassa sina budskap efter den kontextuella situationen är en av många vägar till att få ut största möjliga resultat av sina kommunikationsinvesteringar. Det kan vi.
Vi hjälper dig med
- Budskapsstrategi
- Emotionella budskap
- Kommunikationskoncept
- Kontextuella budskap
- Medieberoende budskap
- Rationella budskap
Har du frågor och funderingar om budskap och kommunikationskoncept? Hör av dig!
Case
En innovativ kampanj för varumärkesutveckling
MVB kom till Mardi Gras och sökte efter en kreativ lösning för att synas som en mångsidig aktör inom byggsektorn och öka sin varumärkeskännedom.
Långsiktigt kommunikationsarbete har tagit Easy-Laser från utmanare till världsledande
"Ett helt nytt sätt för oss att kommunicera", säger Easy-Lasers vd. Och resultaten har inte låtit vänta på sig. Så här gick vi tillväga.