En one-pager hjälper Sagene Bryggeri bygga varumärke på ny marknad

Sagene Bryggeri är ett norskt mikrobryggeri med huvudkontor i Oslo och siktet inställt på Sverige. Men att slå igenom på Systembolagets hyllmeter är ingen lätt match. Som en start på Sverigelanseringen har vi skapat en liten webbplats, en så kallad one-pager, i Squarespace för att svenskarna ska kunna lära känna den här norska grannen lite bättre.

En enkel webbplats i Squarespace

Sagene Bryggeri är redan ett väletablerat varumärke på den norska marknaden och hade när vi lärde känna dem fått in tre av sina norska hantverksöl på de två systembolagsbutikerna i Strömstad och en produkt på Ölstudion i Göteborg. Med målet att öka varumärkeskännedomen även i Sverige räckte det inte med bara en norsk webbplats längre. De såg behovet av en landningssida för den svenska publiken som vill veta mer.

Resultatet är en one-pager byggd i Squarespace. Deadlinen var tight, men tack vare ett tätt samarbete mellan kunden och Mardi Gras UX-expert, designer och copywriter kunde vi gå från idé till populerad och lanserad webbplats på bara några veckor.

“På samma sätt som vi vill bli det självklara Oslo-ölet i Norge vill vi etablera Sagenes öl i Sverige. För att lyckas med det behöver vi först och främst brygga bra öl vilket vi tycker vi att vi gör. Sedan är det hård konkurrens på ölmarknaden i Sverige men tvärtemot vad många kunder förväntar sig är vår hantverksöl inte dyrare än konkurrenternas produkter. Dessutom ser vi att våra mervärden, till exempel att vi är Norges första klimatkompenserade bryggeri och därmed kan erbjuda hållbara produkter, tilltalar miljömedvetna svenska konsumenter. Mardi Gras har på ett förtjänstfullt sätt hjälpt oss att kommunicera allt detta!”

Per Aldenstig, vd, Sagene Bryggeri Sverige AB

Kommunikation med hänsyn till lagen

Eftersom bryggeriet har en norsk webbplats sedan innan fanns det redan mycket textunderlag att återanvända. Men det gäller att ha koll på vad du får och inte får kommunicera med hänsyn till den svenska alkohollagen. Och på vilket sätt. Här behöver du tänka på både måttfullhetskravet, bildregeln och 25-årsgränsen.

Dessutom gäller det att hålla tungan rätt i mun när man kommunicerar kring sitt hållbarhetsarbete. Sagene Bryggeri är ett klimatkompenserat bryggeri som på flera sätt engagerar sig i hållbarhet. Och som gärna visar upp sitt arbete. Men även här finns det svenska lagar och regler som man måste följa för att inte riskera att trampa i klaveret. Vi har tidigare pratat om att kommunicera hållbart om hållbarhet, och en sammanfattning på det hittar du på länken nedan.

Kommunicera hållbart om hållbarhet

Om Sagene Bryggeri

Sagene Bryggeri är ett bryggeri etablerat i hjärtat av Oslo, vid kanten av Akerselva. De utvecklar hantverksöl i Hjula väveris anrika lokaler – ett område med betydelsefull industrihistoria. Bryggeriet har som målsättning att tillverka öl som konkurrerar med de bästa vad gäller både kvalitet och smak.

www.sagenebryggeri.se

Kontakta oss

Vill du veta mer om det här projektet eller har du frågor om digital försäljning? Hör av dig?