En one-pager hjälper Sagene Bryggeri bygga varumärke på ny marknad
En enkel webbplats i Squarespace
Sagene Bryggeri är redan ett väletablerat varumärke på den norska marknaden och hade när vi lärde känna dem fått in tre av sina norska hantverksöl på de två systembolagsbutikerna i Strömstad och en produkt på Ölstudion i Göteborg. Med målet att öka varumärkeskännedomen även i Sverige räckte det inte med bara en norsk webbplats längre. De såg behovet av en landningssida för den svenska publiken som vill veta mer.
Resultatet är en one-pager byggd i Squarespace. Deadlinen var tight, men tack vare ett tätt samarbete mellan kunden och Mardi Gras UX-expert, designer och copywriter kunde vi gå från idé till populerad och lanserad på bara några veckor.
“På samma sätt som vi vill bli det självklara Oslo-ölet i Norge vill vi etablera Sagenes öl i Sverige. För att lyckas med det behöver vi först och främst brygga bra öl vilket vi tycker vi att vi gör. Sedan är det hård konkurrens på ölmarknaden i Sverige men tvärtemot vad många kunder förväntar sig är vår hantverksöl inte dyrare än konkurrenternas produkter. Dessutom ser vi att våra mervärden, till exempel att vi är Norges första klimatkompenserade bryggeri och därmed kan erbjuda hållbara produkter, tilltalar miljömedvetna svenska konsumenter. Mardi Gras har på ett förtjänstfullt sätt hjälpt oss att kommunicera allt detta!”
Per Aldenstig, vd, Sagene Bryggeri Sverige AB
Kommunikation med hänsyn till lagen
Eftersom bryggeriet har en norsk webbplats sedan innan fanns det redan mycket textunderlag att återanvända. Men det gäller att ha koll på vad du får och inte får kommunicera med hänsyn till den svenska alkohollagen. Och på vilket sätt. Här behöver du tänka på både måttfullhetskravet, bildregeln och 25-årsgränsen.
Dessutom gäller det att hålla tungan rätt i mun när man kommunicerar kring sitt hållbarhetsarbete. Sagene Bryggeri är ett klimatkompenserat bryggeri som på flera sätt engagerar sig i hållbarhet. Och som gärna visar upp sitt arbete. Men även här finns det svenska lagar och regler som man måste följa för att inte riskera att trampa i klaveret. Vi har tidigare pratat om att kommunicera hållbart om hållbarhet, och en sammanfattning på det hittar du på länken nedan.
Läs mer om kommunikation om hållbart: Hållbarhetskommunikation gör det ordentligt eller låt bli
Om Sagene Bryggeri
Sagene Bryggeri är ett bryggeri etablerat i hjärtat av Oslo, vid kanten av Akerselva. De utvecklar hantverksöl i Hjula väveris anrika lokaler – ett område med betydelsefull industrihistoria. Bryggeriet har som målsättning att tillverka öl som konkurrerar med de bästa vad gäller både kvalitet och smak.
Sagene har valt att avbryta sin satsning i Sverige varför all trafik nu dirigeras till den norska webbplatsen. www.sagenebryggeri.com.
Vill du veta mer om det här projektet eller har du frågor om digital försäljning? Hör av dig?
.
Fler case
Carco byter CMS för att upprätthålla säkerheten
Carco övergick till Squarespace för att säkra deras digitala närvaro. Det resulterade i en modern plattform som framhäver deras affärsidé, expertis och teamets fantastiska dynamik.
För att sälja samtida produkter behövs en samtida webbplats
Idun Liv har förnyat sin webbplats för att spegla företagets fokus på enkelhet och snabbhet. Den nya sajten erbjuder användarvänlighet och en modern plattform för fortsatt tillväxt.
Noggrant förarbete gav Strivo en innehållsrik och användarvänlig site
Projektet startade med ett noggrant förarbete i form av en förstudie och nulägesanalys över den befintliga webbplatsen. Resultatet blev en användarvänlig webbplats med Umbraco CMS, som trots komplexitet och mycket innehåll upplevs lättnavigerad för både redaktör och besökare.