Enzymprodukters nya webbplats leder kunden rätt

Verman behövde hjälp att optimera sin webbplats för Enzymprodukter då deras befintliga saknade ett tydligt grafiskt manér och innehållet spretade. Med utgångspunkt i ett gediget förarbete tog vi fram en site med nytt visuellt uttryck, användarvänlig menystruktur och sökordsoptimerat innehåll som gav rätt magkänsla.

Bakgrund

Var och varannan person har problem med matsmältningen när det kommer till vissa typer av kost. Är det inte laktos så är det gluten eller kanske hamburgare. En stor mängd människor googlar på sina kostrelaterade symtom varje dag. “Svullen mage”, “gasig efter laktos”, “magen bubblar och låter efter måltid” etc. För dessa människor är enzymer en möjlig lösning på lidandet.

Vår kund Verman tillhandahåller matsmältningsenzymer som lindrar jobbiga symtom som uppkommer i samband med måltider. Vi fick i uppdrag att ge deras befintliga webbplats ett lyft. Den tidigare webbplatsen saknade ett tydligt grafiskt manér och strukturen på innehållet var spretigt. Starka färger gav webbplatsen ett något omodernt intryck och menystrukturen gjorde det svårt för en besökare att vägledas till rätt produkt beroende på vilket symptom denne upplevde.

Idé

Verman ville ha hjälp med att ta fram en ny webbplats som kunde fånga upp besökarna på ett bättre sätt än tidigare. En behagligare färgpalett, ett mer informativt innehåll samt en menystruktur som guidade besökaren till rätt enzymprodukt för sitt kostrelaterade symptom stod högt upp på önskelistan.

Genomförande

Förstudie

Något vi alltid rekommenderar vid ett nytt webbplatsprojekt är en stabil förstudie. Detta inledde vi således detta projekt med. I förstudiearbetet såg vi över vilka delar på den tidigare webbplatsen som behövde följa med till den nya webbplatsen samt vad som kunde falla bort eller tillkomma. Vi genomförde även en målgruppsanalys för att säkerställa att den nya webbplatsen kommunicerar på rätt sätt gentemot målgruppen.

Ett viktigt fokus i förstudien var kundresan, det vill säga hur och varför besökarna kommer till webbplatsen. Då vi annonserar på olika symtomrelaterade söktermer på Google, la vi stort fokus på att se till att den nya webbplatsen hade dedikerade landningssidor som matchade dessa söktermer. Dessa söktermer driver en stor del av trafiken till webbplatsen och det är därmed av vikt att upplysa om att enzymer är en potentiell lösning, samt leda dessa personer till rätt enzymprodukt för sina besvär.

Sitemap och wireframes

En sitemap togs fram över den nya webbplatsen. Genom att kartlägga alla sidor som webbplatsen ska innehålla på detta vis får vi en god överblick över webbplatsens tilltänkta menystruktur och samt undersidor. I ett nästa steg skissades de olika sidorna upp i så kallade wireframes som i grova drag visar vad sidorna ska innehålla och hur innehållet på dessa ska struktureras.

Design och innehållsproduktion

En art director designade därefter den faktiska webbplatsen med wireframes som grund. Designen togs fram i verktyget Figma som även går att använda som ett riktigt bra underlag till webbutvecklarna för att kunna skapa webbplatsen.

Copywriting

På en del sidor utgick vi från texterna från den tidigare webbplatsen, men med viss finslipning – medan andra sidor fick skrivas helt från scratch. Från förstudien hade vi listor på sökord som behövde förekomma i texterna för att de ska kunna ranka optimalt vid organiskt sök på sökmotorer. Men även för att sökorden som används i Google-annonseringen skulle få ett högre kvalitetsbetyg. Vi lade vikt i att ha ett ledigt och lättbegripligt språk på webbplatsen.

Konverteringsoptimering

Det huvudsakliga målet med webbplatsen, utöver att informera om produkterna, är att driva besökare till apotek där de kan köpa produkterna. Ingen e-handel finns nämligen på plats på denna webbplats. Genom att addera en “köp”-knapp som vid klick visar en länklista till apotek, i nära anslutning till produkterna, säkerställer vi att det alltid är lätt för besökaren att ta steget till köp.

Webbutveckling

När Verman sett över designskisser samt texter och gett sitt godkännande på dessa, påbörjades utvecklingen av den faktiska webbplatsen baserat på designskisser. Projektledare såg över processen och bollar med utvecklarna så att slutresultatet blir som kunden ville ha det.

Populering

När utvecklingen är klar ska webbplatsen populeras. Att populera en webbplats innebär att allt innehåll i form av bilder och texter läggs in. När Verman sett över detta steg i en så kallad testvy och godkänt det sista med några mindre korrigeringar gick webbplatsen till slut live för allmän beskådan.

Resultat

Den nya webbplatsen lanserades i mitten av september 2021 och är nu en väl fungerande kanal för Verman och deras Enzymprodukter. På den nya webbplatsen är det enkelt för besökare att ta del av och få en fördjupad kunskap om produkterna. Designen bidrar till att ge ett seriöst och modernt intryck av Verman som företag.

“Vi började arbeta med Right Thing united (nu Mardi Gras) under våren 2021. Vi var inte nöjda med det vi hade och lyssnade därför gärna när byrån hade idéer och förslag på vad vi kunde och faktiskt borde göra för att bättre nå fram till våra målgrupper. Produkterna är ju bra, så självklart fanns det potential till förbättring.

Byråns förslag innebar en ordentlig uppväxling i både omfång och kostnader, och allt kändes rimligt och rätt. Nu har vi jobbat hårt tillsammans hittills under året, och det som lät bra börjar nu synas på riktigt. Den nya webbplatsen är lanserad, och den är oändligt mycket bättre än den gamla. När ens idé och strategi växer tillsammans med en byrå som man dessutom gillar att jobba med – då vågar man hålla i och vänta på att resultat kommer. 

Det som känns bäst är ändå att allt nu hänger ihop. Webbplatsen är en viktig del av vår kommunikation, men det finns ju så mycket mer. Där känner vi oss väldigt nöjda över hur alla enheter talar samma språk både vad gäller utseende och budskap.

Vår viktigaste produktserie är de fickförpackade enzymtabletterna, som alla har ett GO på slutet för att signalera det enkla och smidiga. För att hålla ihop kommunikationen använder vi från och med hösten 2021 ett övergripande koncept – ta en tablett i samband med att du ska äta, så är du Good to GO. Enkelt och relevant, och kanske framför allt varierbart under lång tid framöver. Detta koncept genomsyrar även den nya webbplatsen.”

Magnus Tegström, Commercial Director Verman

Om Verman

Vermans enzymprodukter är naturens sätt att förebygga matsmältningsproblem. De hjälper alla magen innan problemen uppstår.

enzymprodukter.se

Kontakta oss

Vill du veta mer om det här projektet eller har du frågor om digital försäljning? Hör av dig?