Med egenproducerat magasin bygger Easy-Laser varumärket starkare

Industriföretaget Easy-Laser ville skapa något uthålligt för varumärkesbyggande och kunskapsspridning. Svaret blev ett 44 sidor långt fysiskt magasin med egenproducerat material med fokus på trender, branschexperter och insikter inom industriell effektivitet.
undefined
undefined

Utmaningen: göra proaktivt underhåll till en strategisk fråga

Som världsledande inom laseruppriktning av roterande maskiner är Easy-Laser i dag ett av de mest framstående företagen inom industriell effektivitet. Företagets produkter och tjänster har hjälpt användare att öka livslängden på maskiner inom bland annat marina sektorn, energiproduktion och tillverkande industri.

Utmaningen för Easy-Laser har varit att öka medvetenheten om det proaktiva underhållets ekonomiska, miljömässiga och arbetsrelaterade fördelar, samt att betona vikten av korrekt maskininstallation från början. Industriellt underhåll präglas i dag ofta av kortsiktighet och trögrörlighet, där konservativa beslutsfattare tenderar att agera reaktivt snarare än förebyggande.

För att nå ut till underhållschefer, underhållsingenjörer och andra relevanta målgrupper världen över behövdes därför en lösning som både byggde kännedom och varumärke, och som samtidigt ökade förståelsen för hållbarhet, tillförlitlighet och industriell effektivitet.

undefined
undefined

Lösningen: ett magasin för insikter och branschtrender

Valet föll på en publikation med fokus på kunskapsskapande inom industriellt underhåll och aktuella branschtrender. Ett fysiskt magasin skulle ge organisationen en produkt att använda på mässor, kundevent och i säljsammanhang, med innehåll anpassat för både kortsiktig och långsiktig försäljning.

Genom att producera material med internationell relevans säkerställdes också en lång livslängd och fler användningsområden. Magasinet kunde till exempel ompaketeras till enskilda bloggartiklar eller inlägg i sociala medier.

Läs också: Innehåll – strategi och produktion som konverterar

undefined
undefined
undefined
undefined

Resultatet: Aligned – 44 sidor kunskap som stärker Easy-Lasers position

Slutresultatet är Aligned, ett magasin med 44 sidor egenproducerat material – text, foto och design – som också fungerar i en internationell kontext, med representation från bland annat Turkiet, Nederländerna och USA.

Genom intervjuer med underhållsingenjörer, produktutvecklare och branschaktiva har Easy-Laser skapat en produkt som lyfter det dagliga underhållsarbetet, visar på lyckade exempel och blickar framåt. Syftet är att sprida förståelse bland beslutsfattare och samtidigt bygga kunskap hos både befintliga och potentiella kunder och partners.

Andra målgrupper, som ofta förbises, är nuvarande personal, distributörsnätverket och framtida medarbetare – grupper där materialet också stärker varumärket.

Dessutom positionerar magasinet Easy-Laser som en trovärdig kunskapsförmedlare och stärker deras roll som marknadsledare inom underhåll, uppriktning och tillförlitlighet.

“Jag tror att det fortfarande behövs en mix av budskapsbärare för att bryta igenom, som kompletterar och förstärker varandra. Magasinsformatet sänder dessutom ut en signal i sig, vill jag påstå. Även som online-version.”

Rustan Karlsson, Marketing Manager, Easy-Laser AB

Här kan du ladda ner en digital version av Easy-Lasers magasin Aligned

undefined

Om Easy-Laser

Easy-Laser AB är en av världens ledande tillverkare och leverantörer av laserbaserade mätsystem för verksamheter med höga krav på exakthet och driftsäkerhet. Tillsammans med deras distributörer förser de användare i över 80 länder med lösningar för alla typer av mätnings- och uppriktningsbehov – axeluppriktning, remuppriktning och all tänkbar geometrisk mätning.

Besök easylaser.com

Vill du göra ett eget magasin eller ha hjälp med design? Hör av dig!