Med egenproducerat magasin bygger Easy-Laser varumärket starkare


Utmaningen: göra proaktivt underhåll till en strategisk fråga
Som världsledande inom laseruppriktning av roterande maskiner är Easy-Laser i dag ett av de mest framstående företagen inom industriell effektivitet. Företagets produkter och tjänster har hjälpt användare att öka livslängden på maskiner inom bland annat marina sektorn, energiproduktion och tillverkande industri.
Utmaningen för Easy-Laser har varit att öka medvetenheten om det proaktiva underhållets ekonomiska, miljömässiga och arbetsrelaterade fördelar, samt att betona vikten av korrekt maskininstallation från början. Industriellt underhåll präglas i dag ofta av kortsiktighet och trögrörlighet, där konservativa beslutsfattare tenderar att agera reaktivt snarare än förebyggande.
För att nå ut till underhållschefer, underhållsingenjörer och andra relevanta målgrupper världen över behövdes därför en lösning som både byggde kännedom och varumärke, och som samtidigt ökade förståelsen för hållbarhet, tillförlitlighet och industriell effektivitet.


Lösningen: ett magasin för insikter och branschtrender
Valet föll på en publikation med fokus på kunskapsskapande inom industriellt underhåll och aktuella branschtrender. Ett fysiskt magasin skulle ge organisationen en produkt att använda på mässor, kundevent och i säljsammanhang, med innehåll anpassat för både kortsiktig och långsiktig försäljning.
Genom att producera material med internationell relevans säkerställdes också en lång livslängd och fler användningsområden. Magasinet kunde till exempel ompaketeras till enskilda bloggartiklar eller inlägg i sociala medier.
Läs också: Innehåll – strategi och produktion som konverterar




Resultatet: Aligned – 44 sidor kunskap som stärker Easy-Lasers position
Slutresultatet är Aligned, ett magasin med 44 sidor egenproducerat material – text, foto och design – som också fungerar i en internationell kontext, med representation från bland annat Turkiet, Nederländerna och USA.
Genom intervjuer med underhållsingenjörer, produktutvecklare och branschaktiva har Easy-Laser skapat en produkt som lyfter det dagliga underhållsarbetet, visar på lyckade exempel och blickar framåt. Syftet är att sprida förståelse bland beslutsfattare och samtidigt bygga kunskap hos både befintliga och potentiella kunder och partners.
Andra målgrupper, som ofta förbises, är nuvarande personal, distributörsnätverket och framtida medarbetare – grupper där materialet också stärker varumärket.
Dessutom positionerar magasinet Easy-Laser som en trovärdig kunskapsförmedlare och stärker deras roll som marknadsledare inom underhåll, uppriktning och tillförlitlighet.
“Jag tror att det fortfarande behövs en mix av budskapsbärare för att bryta igenom, som kompletterar och förstärker varandra. Magasinsformatet sänder dessutom ut en signal i sig, vill jag påstå. Även som online-version.”
Rustan Karlsson, Marketing Manager, Easy-Laser AB
Här kan du ladda ner en digital version av Easy-Lasers magasin Aligned

Om Easy-Laser
Easy-Laser AB är en av världens ledande tillverkare och leverantörer av laserbaserade mätsystem för verksamheter med höga krav på exakthet och driftsäkerhet. Tillsammans med deras distributörer förser de användare i över 80 länder med lösningar för alla typer av mätnings- och uppriktningsbehov – axeluppriktning, remuppriktning och all tänkbar geometrisk mätning.
Besök easylaser.com
Vill du göra ett eget magasin eller ha hjälp med design? Hör av dig!
Fler case

Överblivet ateljégolv blev 130-bitars konstverk
Spillbitar från golvet i Kungliga Operans och Dramatens nya ateljéer – byggda av MVB – blev ett konstverk i 130 delar. Vid invigningen fick gästerna (inklusive kulturministern) varsin bit som minne av att vi alla bygger kulturen tillsammans.

Varumärkesmanual för en semesterdröm från förr
Lilla Brattön, en historisk semesterdestination i Bohuslän, förnyas med en varumärkesmanual som förenar tradition och modernitet.

Ny design på Fellos välkomstbrev
Det är inte alltid webbplatser och stora billboards/out of home-ytor som ska designas utan denna gång var det ett fysiskt välkomstbrev åt Fello som behövde ny kostym.